بخشی از مقاله

چکیده

هدف تحقیق حاضر، تأثیر رسانه تصویری بر گرایش بانوان به ورزشهای همگانی بود. زنان در هرجامعه، قشر عظیمی را تشکیل می دهند و بار اصلی تربیت فرزندان، تشکیل خانواده و تداوم زندگی خانوادگی را برعهده دارند. حضور بانوان به عنوان نیمی ازپیکره جامعه در فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی، به عنوان ضرورتی انکار ناپذیرنفش حیاتی در تأمین سلامت و بهداشت جسم و روان ایفا میکنند وضمن پیشگیری ازانواع انحراف های اجتماعی، منجربه کاهش هزینه های درمانی و افزایش تولید وبهره وری می شود با وجود آنکه عوامل بی شماری در پیشرفت ورزش زنان دخالت دارند، هرگاه رسانه تصویری بهتری از این مقوله ارائه دهند دختران بیشتری مشتاق ورزش میشوند - - 1 روش تحقیق از نوع » توصیفی« و به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری، پرسشنامه بین کارشناسان ورزش و رسانه با مدرک کارشناسی و بالاترکه تعداد 115 نفر توزیع گردید که تعداد 97 نفر پرسشنامه مورد تجزیه، قرار گرفت ودر بخش دوم ازتحلیل عامل اکتشافی و تاییدی به منظور استاندارد سازی پرسشنامه و سپس از طریق آزمونهای کلمرگروف اسیمرنوف برای توزیع طبیعی داده ها، ضریب همبستگی پیرامون،به تحلیل استنباطی فرضیه ها پرداخته شد.. یافتههانشان داد،که تمامی مولفه های تحقیق مشارکت بانوان در ورزشهای همگانی، جذب موقعیت های اقتصادی، تشویق به ورزش همگانی، همسو بودن با هدفهای تربیت بدنی، روابط فرهنگی و اجتماعی، تفاوت معنا داری بوده است. نتایج نشان دادکه رسانه های تصویری اثر معنی داری روی گرایش بانوان به ورزشهای همگانی دارد. رسانه تصویری با برنامه ریزی و برنامه سازی مناسب وتوجه بیشتر به ورزش همگانی اطلاع رسانی و فرهنگی سازی در این زمینه موجبات افزایش میزان مشارکت زنان و ترغیب، تشویق و استعدایابی و... را افزایش داده زیرا که ورزش همگانی در جامعه می تواند فراهم سازد.

مقدمه

زنان در هرجامعه، قشر عظیمی را تشکیل می دهند و بار اصلی تربیت فرزندان، تشکیل خانواده و تداوم زندگی خانوادگی را برعهده دارند. حضور بانوان به عنوان نیمی ازپیکره جامعه در فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی، به عنوان ضرورتی انکار ناپذیرنفش حیاتی در تأمین سلامت و بهداشت جسم و روان ایفا میکنند وضمن پیشگیری از انواع انحراف های اجتماعی، منجربه کاهش هزینه های درمانی و افزایش تولید وبهره وری می شود با وجود آنکه عوامل بی شماری در پیشرفت ورزش زنان دخالت دارند، هرگاه رسانه تصویری بهتری از این مقوله ارائه دهند دختران بیشتری مشتاق ورزش میشوند - . - 1 رسانه های گروهی نقش مهمی در اطلاع رسانی و گسترش دیدگاه ها نسبت به زنان، ورزش و میزان پیشرفت آنها در آینده ایفا می کنند. ازاین رو پوشش رسانه ای برای ورزش زنان یک امری ضروری است - بنیادورزش بانوان انگلیس. - 20061 آگاه سازی زنان از فواید ورزش، آموزش از راه های عمل تشویق بانوان به فعالیت های ورزشی دانسته شده است. رسانه های گروهی می توانند با ارانه مطالب علمی و تخصصی مرتبط با تربت بدنی و ورزش، بانوان را به تغییر نگرش نسبت به انجام فعالیت های ورزشی تشویقی کنند از این رو، لازم است که بخشی از فعالیت های صدا وسیما و مطبوعات به ارائه نتایج و سودمند های تربیت بدنی و ورزش بانوان معطوف شود تا از این طریق ضمن ایجاد انگیزه در زنان اثرات مخرب بی توجهی به فعالیت های ورزشی به سمع و نظر زنان و خانواده ها رساند شوند - . - 2 این تحقیق درباره تأثیری که رسانه تصویری - تلویزیون - بر روی گرایش بانوان به ورزش های همگانی می گذارد بنا گذاشته شده است که با بررسی اهمیت ورزش آغاز شده است و در ادامه با زیر نظر قرار دادن مفاهیم مهمی چون ورزش همگانی آن هم به عنوان شاخه ای از ورزش که می تواند روحیه سلامت بدنی را درجامعه ترویج داده و باعث تسریع در رشد استعداد های ورزشی شود و همچنین ورزش بانوان به عنوان بخش مهمی از ورزش که نصف جمعیت هر جامعه را تشکیل می دهند و تکامل در این بخش باعث افزایش سطح ورزش همگانی می شود. در ادامه جایگاه رسانه در دنیای امروزی و تأثیر ی که بر روی تمامی بخش جامعه از جمله ورزش دارد بررسی شده است و در پایان به این نتیجه رسیده ایم که ورزش بانوان و رسانه تصویری تأثیری متقابل داشته و در صورتیکه دست اندر کاران رسانه و مدیران ورزشی به توجه رسانه تصویری بهای بیشتری بدهند،ورزش بانوان مخصوصاً ورزش های همگانی در جایگاه بهتری قرار خواهدگرفت.

روش شناسی تحقیق

پژوهش حاضر از نظر استراتژی نیز این از نوع توصیفی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، شامل صاحبنظران در حوزه ورزش و رسانه هستند که شامل: کارشناسان تربیت بدنی، کار شناسان رسانه و کسانی که مدرک تحصیلی آنان کار شناسی و یا بالاتر می باشد که به نحوی در ارتباط با ورزش قهر مانی و همگانی در شهر آبادان بودند. از میان 115 نفر پرسش شونده که به تمامی این تعداد، پرسشنامه بصورت حضوری توسط محقق تحویل داده شد. 106 پرسشنامه باز گردانده شد و تعداد 9 نفر نیز با توجه به اینکه ناقص به سوالات پاسخ داده بودند، فاقد ارزش تجزیه و تحلیل آماری بودند که تنها 97 نفر از آنها به سوالات پاسخ کامل - قابل تجزیه و تحلیل آماری - داده بودند. که این تعداد مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند. که به علت محدودیت حجم جامعه، کل جامعه بعنوان نمونه 97 - نفر - انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.برای شروع کار مطالعات نظری مربوط به تحقیق، از طریق بررسی و مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. در این راستا مبانی نظری، تئوری ها، مجلات، مقالات و منابع معتبر دولتی و همچنین به منظور اجرای تحقق خود و جمع آوری اطلاعات به توزیع پرسشنامه محقق ساخته بین جامعه آماری در شهرستان آبادان اقدام نموده و سوالات این پرسشنامه از دو بخش اصلی تشکیل شده است که بخش اول شامل مشخصات شخصی می باشد وبخش دوم که از 26 سوال تشکیل شده است که با توجه به هدفهای تحقق ذیل تدوین شده است. در این تحقیق از پرسشنامه برای اندازه گیری و سنجش میزان نقش رسانه های تصویری در گرایش بانوان به ورزش های همگانی استفاده گردیده است. روایی آن خصیصه ابزار و یا روش جمع آوری داده هاست که با داشتن این خصیصه همان مقولاتی را تعیین می کند که برای تعیین آن مقولات طرح ریزی شده است. اعتبار، کیفیت ثبات و پایانی است که ابزار یا روش جمع آوری داده ها در طول زمان نشان می دهد. - ابراهیمی، - 1378 برای معتبر کردن پرسشنامه و اصول اطمینان از روایی آن نکاتی به شرح زیر رعایت شده است.

-1با مقدمه ای رسا و واضح، هدف تحقیق توضیح داده شده و سعی گردیده راهنماییهای لازم وکافی برای پاسخگویی به سوالات، ارائه گردد.

-2پرسش ها به درستی و با عباراتی که ابهام آن به حداقل ممکن برسد طرح شده است. که برای رفع مشکل احتمالی عدم فهم و برداشت یکسان ومشکل سوالات و گزینه های غیر قابل فهم، قبل از ارائه پرسشنامه به نمونه آماری به مطالعه جنبی مبادرت گردیده برای این منظور پرسشنامه به یک گروه 8 نفری متشکل از کارشناسان آموزش و پرورش ارائه و از انها خواسته شد ضمن پاسخ به گزینه ها، چنانچه ابهام و یا نقصی در پرسشنامه مشاهده می کنند، گوشزد نمایند. بدین گونه از علوم وجود ابهام و سوالات غیر قابل فهم، اطمینان حاصل شد.

-3از طرح سوالات طویل و وقت گیر در پرسشنامه پرهیز گردید.

-4سعی گردید از واژه ها و اصطلاحاتی استفاده گردد که پاسخ دهند گان با آنها آشنایی داشته باشند. -5از طرح پرسشهای دو وجهی یا پرسشهایی که متضمن دو سوال باشند پرهیز گردید.

با وجود رعایت نکات مذکور در تهیه وتنظیم پرسشنامه، برای اطمینان از اینکه ابزار سنجش - پرسشنامه - ، از روایی برخوردار است و به عبارتی برای تعیین روایی پرسشنامه، بدین صورت عمل شد که ابتدا برای تعیین روایی، پرسشنامه در اختیار چند تن از اساتید و متخصصان قرار گرفت که آنان مناسب بودن پرسشنامه را با استفاده از گزینه های کاملاً موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم، کاملاً مخالفم مشخص نمودند. روایی سازه پرسش نامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در سطح 0/001 معنی دار شد و مقدار kmo  = %83 گزارش شد. برای تعیین اعتبار - پایایی - پرسشنامه بین 10 نفر از جامعه آماری توزیع شد. که بدین ترتیب ابتدا یک گروه 10 نفری به صورت تصادفی انتخاب گردید وپرسشنامه تنظیم شده بین آنها توزیع و پس از تکمیل آنها جمع آوری گردید. و با استفاده از روش آماری کرونباخ ضریب پایایی اولیه %92 محاسبه شد. با توجه به این ضریب نتیجه گرفته شد که پرسشنامه دارای ضریب پایایی معتبر است. پرسشنامه نهایی شده به صورت حضوری - محقق یا نماینده محقق - به آزمودنی ها تحویل شده و با پیگیری پس از تکمیل، دریافت گردید. برخی از نمونه ها که دارای پست الکترونیک فعال بودند پس از هماهنگی از طریق تلفن با آن ها، پرسشنامه از طریق پست الکترونیکی ارسال و با پیگیری محقق دریافت گردید. با استفاده از این روش توصیفی، توزیع فراوانی، شاخص مرکزی میانگین، و شاخص پراکندگی انحراف استاندارد استفاده شد. ودر بخش دوم ازتحلیل عامل اکتشافی و تاییدی به منظور استاندارد سازی پرسشنامه و سپس از طریق آزمونهای کلمرگروف اسیمرنوف برای توزیع طبیعی داده ها، ضریب همبستگی پیرامون، تک نمونه ای، T مستقل به تحلیل استنباطی فرضیه ها پرداخته شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید