بخشی از مقاله

چکیده

هدف این تحقیق، بررسی رابطه اضطراب مربیان با اضطراب ورزشکاران در ورزشهای انفرادی و گروهی است.روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی است .جامعه آماری تحقیق شامل والیبالیست ها و تکواندوکاران به علاوه مربیان سازنده ی این دو رشته که از میان آنها 58 بازیکن والیبال - 30نفرپسر، 28 نفر دختر - و 24 مربی والیبال - 13مربی مرد، 11مربی زن - و 45 بازیکن تکواندو 25 - نفرپسر، 20نفر دختر - و 17 مربی تکواندو - 10مربی مرد، 7مربی زن - به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند.

ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اضطراب رقابتی - SCAT - است. در این تحقیق از روش های آماری توصیفی و استنباطی - آزمون های t و هم چنین ضریب همبستگی پیرسون - برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها نتایج یکسانی در ورزش های تیمی و انفرادی نشان می دهد. به این معنی که رابطه بین اضطراب رقابتی ورزشکاران و مربیان تیمی معکوس اما معنادار نیست - r = - 0.21 ; p = 0.30 - و همچنین رابطه بین اضطراب رقابتی ورزشکاران و مربیان ورزش های انفرادی معکوس و معنادار نمی باشد.

- . - r = - 0.25 ; p = 0.33 از آنجایی که اضطراب رقابتی بر عملکرد حرکتی ورزشکار در حین مسابقه اثر منفی می گذارد، پس لازم می شود تا مربیان از نیازها، انگیزه ها و ویژگی های جسمانی و روانی خود و ورزشکاران و همچنین ویژگی های محل رقابت آگاهی کافی داشته باشند و اضطراب رقابتی بین ورزشکاران را پیش و حین برگزاری مسابقات مورد توجه قرار دهند تا از این طریق نتیجه مطلوب، دست یافتنی باشد.

مقدمه

روانشناسی ورزش، یکی از زیرمجموعه های روانشناسی است که به عنوان علمی بین رشته ای مطرح می باشد.یکی از اصلی ترین محورهای مورد بحث در روانشناسی ورزش، میزان اضطراب قبل از مسابقه می باشد . اضطراب حالت ناخوشایند و ناشناخته ای است - عزیزی و همکاران، - 2010 که همراه با احساس عصبانیت، ناراحتی و تشویش یا برانگیختگی جسمانی نیز می باشد. اضطراب در ورزش مبنی بر این مطلب است که ممکن است اشتباهی پیش آید و عملکرد به شکست منجر شود - عطاردی و همکاران،. - 1390 ورزشکاران به دلایل مختلف از جمله اهمیت کسب موفقیت ورزشی، تفاوت میان توانایی های خود و قابلیت مورد نیاز اجرای ورزشی مضطرب می شوند که می تواند به عنوان یک عامل منفی در عملکرد آنان دخالت داشته باشد - عطاردی و همکاران،. - 1390 پژوهش در زمینه اضطراب رقابتی به دلیل تاثیر مستقیم و تهدیدکننده آن بر عملکرد و موفقیت ورزشی، از اهمیت مضاعف برخوردار می باشد.

اما چه عوامل و زمینه هایی اضطراب رقابتی را به وجود می آورند، آن را تشدید می کنند، و به متغیری تهدیدکننده - و نه تسهیل کننده - مبدل می سازند؟ - بشارت و حسینی . - 1391 مهارتهای ورزشکاران و تجربه رقابتهایی که در آنها شرکت کرده اند بر سطح اضطراب آنها تاثیر می گذارد - وحیدا و زمانی،. - 1391 کریستینا، جول و پریت در تحقیقات خود نشان دادند که بین تجربه ی ورزشی با اضطراب ورزشکاران رابطه معکوس و معنی دار وجود دارد.

بازیکنان حرفه ای وقتی در حالت اضطرابی قرار گیرند، افزایش زیادی را در انگیختگی فیزیولوژیکی از خود نشان می دهند و بیشتر مستعد افت در اجرا هستند - آنه و همکاران،Athan . - 2006 و Sampson به این نتیجه دست یافتند که مهارت هایی مانند تصویرسازی، آرام سازی، هدف گذاری و توسعه ی اعتماد به نفس و نیز تمرکز ورزشکاران در کم کردن آسیب های اضطراب رقابتی بر این که "شما چه چیزی را می توانید کنترل کنید و چه چیزی را نمی توانید کنترل کنید؟"، می تواند به ورزشکاران کمک کند - Athan و Sampson ،. - 2013 بنابراین با توجه به نتایج مطالعاتی که نشان داده اند میزان اضطراب رقابتی برای شرکت کنندگان جوان در ورزش های انفرادی در مقایسه با ورزش های تیمی و در ورزشهای انفرادی برخوردی درمقایسه با ورزش های انفرادی متفاوت است - زمانی و همکاران،. - 2009 یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر اضطراب و در نتیجه عملکرد ورزشکاران رفتار مربیان است.

مربیگری، شغل چالش انگیزی است که فشار و استرس در آن به علت عواملی مانند فشار برای برنده شدن، مشکلات انضباطی و ساعت های طولانی که صرف برنامه ریزی، تمرین، سفر و عضوگیری می شود، دائمی می باشد. موفقیت ورزشکار درگروِ کار مربی است، همچنین برخورد نامناسب مربی و بازخوردهای بی مورد و بیش از حد مربی ، موجب برهم خوردن تعادل روانی ورزشکار می شود، که این امر به عملکرد ضعیف فرد و تیم منجر می شود.

در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه اضطراب مربیان با اضطراب و عملکرد بازیکنان فوتسال شهرستان گناباد به این نتیجه دست یافتند که، هر چه اضطراب مربی بالاتر برود، عملکرد تیم ضعیف تر خواهد شد و به عبارت دیگر تیم ها به رده ی پایین تر جدول نزول خواهند کرد - عطاردی و همکاران،. - 1390 هر باشگاه یا سازمان ورزشی وقتی می تواند به اهداف از پیش تعیین شده ی خود دست یابد که مربیانی شایسته و کاردان داشته باشد. مربیانی که بتوانند با درک شرایط و موقعیت موجود و شناخت قابلیت های جسمانی و روانی ورزشکاران و زیردستان خود بهترین و مناسب ترین راه را برای رسیدن به اهداف انتخاب نمایند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ی اضطراب مربیان با اضطراب و عملکرد ورزشکاران در ورزشهای انفرادی و گروهی انجام گرفته است.

روش شناسی تحقیق

تحقیق حاضر از نوع پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری آن شامل والیبالیست ها و تکواندوکاران به علاوه مربیان سازنده ی این دو رشته است که از میان آنها 58 بازیکن والیبال - 30نفرپسر، 28 نفر دختر - و 24 مربی والیبال - 13مربی مرد، 11مربی زن - و 45 بازیکن تکواندو 25 - نفرپسر، 20نفر دختر - و 17 مربی تکواندو - 10مربی مرد، 7مربی زن - به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری این تحقیق پرسشنامه اضطراب رقابتی - SCAT - است که در سال 1990 توسط مارتنز، ویلی و بارتن طراحی شده است و برای تعیین میزان اضطراب رقابتی در ورزشکاران به کار می رود.

برای تأیید روایی این پرسشنامه از نظر چند تن از استادان مدیریت ورزشی استفاده شد و پس از اعمال نظرهای آنها پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 86 درصد به دست آمد. این آزمون شامل پانزده سؤال است که به سؤالات 1،4،7،10،13 نمره ای داده نمی شود و این سؤالات فقط به منظور حفظ پرسشنامه در متن قرار داده شده اند و بقیه سؤالات به صورت معمولی از 1 تا 3 نمره می گیرند. جمع نمره ها بین 10 تا 30 در نظر گرفته می شود. هرچه نمره به دست آمده بالاتر باشد، بیانگر این است که آمادگی برای مضطرب شدن قبل از مسابقه بیشتر خواهد بود. از روش های آماری توصیفی و استنباطی - آزمون های T و همچنین ضریب همبستگی پیرسون - به منظور تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید