بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه رسانه ها و شبکه های نوین اجتماعی بر میزان مشارکت دانشجویان استان گلستان در ورزش های همگانی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان بود. 100 نفر از دانشجویان دختر و 100 نفر پسر به صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق ازپرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ % 83 تعیین شد که مقدار ان مطلوب است.

در بخش آمار توصیفی از میانگین ،انحراف استاندارد، جدول توزیع فراوانی و در بخش آمار استنباطی جهت بررسی و رتبه بندی جایگاه رسانه ها از آزمون فریدمن با کمک نرم افزار spss استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تلویزیون، شبکه های اجتماعی نوین و رادیو به ترتیب از جایگاه بالاتری در افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به ورزش برخوردارند و موجب مشارکت دانشجویان در ورزش همگانی می شوند.

مقدمه

رسانهها شکلی از ارتباط جمعی هستند که معمولا شامل تلویزیون، رادیو و مطبوعات میباشند. رسانهها اثر مستقیمی بر ارزشها و هنجارهای جامعه دارند، زیرا دامنه فعالیت آنها تعداد بی شماری از جمعیت را در بر میگیرد - اسدی، . - 2014 بهره گیری ورزش از رسانههای جمعی به ویژه تلویزیون سبب استقبال بی سابقه جامعه از ورزش شده است. از سویی دیگر میتوان گفت که ورزش، رسانههای جمعی را نیز به طور کاملا فزاینده ایی به خدمت گرفته است.

ورزش و رسانهها از لحاظ مختلفی ویژگیهای مشترکی دارند. اول این که هر دو آنها به پدیدهها و موضوعهای جهانی تبدیل شدهاند. دوم این که هر دو از صنایع رو به رشد و سودآور محسوب میشوند. سوم این که با در نظر گرفتن ورزش و رسانه به معنای امروزی، هر دو از پدیدهای مربوط به قرن اخیرند و در نهایت این که هر دو دارای ابعاد گسترده و متنوع اجتماعی، فرهنگی و سیاسی میباشند - زارع، . - 2013 ورزش و به ویژه ورزش همگانی از آنجایی که موجب افزایش امید به زندگی از طریق ارتقای سلامت افراد جامعه می شود یکی از شاخص های توسعه انسانی در جوامع قلمداد میشود.

گذشته از این ورزش همگانی در یک جامعه کاردکردهای مطلوبی چون افزایش همدلی تقویت همبستگی و مشارکت اجتماعی تحکیم روابط و پیوندهای اجتماعی کمک به فرایند جامعه پذیری افراد نیز دارد. در سال های اخیر ورزش همگانی به عنوان یکی از پدیده های جامعه مدرن همواره مورد تقاضای شهروندان بوده است .دولت ها و موسسات عمومی نیز برای بر آورده کردن این تقاضا ها به عنوان حقوق شهروندی امکانات متناسبی را عرضه میکنند.

در ایران احداث ایستگاه های ورزش همگانی در شهر های بزرگ و کوچک برای پاسخ به این خواست یا ایجاد چنین تقاضایی است اما مشاهدات ساده نشان می دهد که استفاده ازاین امکانات ان طور که انتظار میرود مورد استقبال قرار نگرفته است به عبارت دیگر وبه زبان جامعه شناسی شرایط اجتماعی امکان دستیابی یا استفاده از امکانات ورزش های همگانی انچنان که انتظار میرود فراهم نشده است. ازموضوعات بسیار مهم در رشد و گسترش ورزش همگانی که نیازمند توجه جدی است درک وشناسایی عوامل موثر به ویژه رسانه ها بر گرایش مردم به سوی فعالیت های ورزشی است. لذا با توجه به اهمیت توسعه ورزش همگانی، هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش رسانه ها و شبکه های نوین اجتماعی در مشارکت دانشجویان در ورزش همگانی است.

رسانه های جمعی به مثابه بزرگراه های اطلاعاتی و پل ارتباطی تأثیرگذار بر افکار عمومی نقش مهمی در فرایند اطلاع رسانی، گفتمان سازی، آموزش، مشارکت اجتماعی و فرهنگ سازی ورزشی در جامعه و اعتلای ورزش کشور و توسعه و فراگیر نمودن آن بر عهده دارند - خالدیان و همکاران، . - 1392 یکی از پدیده های اجتماعی که در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته و آحاد مردم را تحت تأثیر قرار داده است، فعالیتهای حرفهای و آماتوری ورزش است.

رسانه های گروهی عامل بسیار مؤثری در شکل گیری و ارائه این پدیده به شمار می رود که محتوی برنامه ها و مطالب درج شده در آنها می تواند تأثیر به سزایی در توسعه ورزش کشور داشته باشد. امروزه رسانه ها به عنوان مرکز عصبی جامعه محسوب می شوند و مهم ترین و موثر ترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهی ها در تحقق فرایند ارتباطات هستند - قره و همکاران ، . - 1392 به نظر می رسد پیشرفت و تحول کمی و کیفی - رسانه های جمعی - ماهیت مبادله و تولید نمادین را در جهان معاصر عمیقا و به شیوه های برگشت ناپذیر دگرگون کرده باشد.

استفاده گسترده از رسانه ها که معمولاً شامل تلویزیون، رادیو، روزنامه ها، مجلات، ماهواره، اینترنت و سینما می باشند؛ آن ها را به اعضای دائمی زندگی انسان تبدیل کرده است. تنوع رسانه ها، فعال بودن، و جنبه ی سرگرمی آنها منجر به پذیرش افزایش مصرف آنها در جامعه شده است. با پیچیدهتر شدن روابط اجتماعی، نیاز به رسانه برای تسهیل روابط و آگاهی از اطلاعات در زمینههای مختلف بیش از پیش ضرورت مییابد. بهعبارت دیگر پیشرفت و رشد کشورها در هر مرحله تابعی از نوع کیفیت ارتباطات اجتماعی در جوامع آنهاست که رسانهها از هر سنخ و نوعی میتوانند در ساخت و شکل دهی فرهنگ و رفتارهای افراد اجتماع، چگونگی روابط میان آنها و الگوپذیری افراد تأثیر فراوانی بگذارند - حسنی فر و ابوالحسنی، . - 1390

در تحقیقی سعیدی - - 1390 به بررسی ورزش همگانی و شهروندان تهرانی پرداخت ونتایج پژوهش نشان داد که در مقابل 42 درصد از شهروندان تهرانی که اصلا ورزش نمی کنند 30 درصد از انان بیش از یک ساعت به ورزش می پردازند. مقایسه ها نشان داد که ورزش در بین زنان مشاغل رده پایین ونیز مشاغل کاملا تخصصی مناطق جنوبی شهر افراد متاهل و افراد کم سواد و کم درآمد کمتررایج است . این نتایج به خوبی بخش هایی از جامعه راکه در معرض خطرات نپرداختن به ورزش هستند مشخص می سازد.

بی توجهی به ورزش در دراز مدت می تواند هزینه سنگینی را به جامعه تحمیل کند .بررسی موانع ذهنی ورزش در بین شهروندان نشان داد که نیمی از شهروندان کمبود وقت را عامل اصلی ورزش نکردن قلمداد کرده اند در حالی که سنجش وقت فراغت در بخش دیگری نشان داد که فقط 2/8 درصد ازشهروندان تهرانی وقت فراغتی ندارند.نتایج پژوهش نشان داد کسب شادی و نشاط و حفظ تناسب اندام رایج ترین دلایل شهروندان برای پرداختن به ورزش است.

که نزدیک به نیمی از افراد - غالبا زنان - به انان اشاره کرده اند بعد اسیب شناختی این دو انگیزه - مخصوصا انگیزه نخست - در آن است که به سادگی ممکن است تحت تاثیر وسایل جایگزینی نظیر موسیقی یا شیوه تغذیه قرار گیرند به عبارتی دیگر ممکن است شهروندان بر اثر تشدید موانع و محدودیت های اجتماعی یا فرهنگی که در همین پزوهش به انها اشاره شد به این نتیجه برسند که راه کسب شادی ونشاط فقط ورزش نیست به شیوه های دیگری نیز می توان شاد زیست اما ورزش نکرد از طرف دیگر ممکن است ورزش را فدای این باور رایج کنند که برای تناسب اندام بهترین کار کمتر خوردن است بی انکه به شیوه تغذیه  محتوای ان توجهی داشته باشند .انگیزه های فوق را مقایسه کنید با انگیزه پیشگیری از بیماری که از ثبات و دوام بیشتری برای ورزش کردن برخوردار است .انگیزه اخیر تنها توسط یک چهارم اعضای نمونه اظهار شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید