بخشی از مقاله

چکیده

به منظور بررسی اثر نیتروژن و روي بر رشد رویشی و گلدهی بابونه آلمانی  آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوكهاي کامل تصادفی با 12 تیمار و 3 تکرار در یاسوج اجرا شد. فاکتورهاي این آزمایش شامل نیتروژن در 4 سطح - صفر، 50 ، 100 و 150 کیلوگرم ازت خالص در هکتار - و روي در 3 سطح - صفر، 20 و 40 کیلوگرم سولفات روي در هکتار - بود. نتایج نشان داد که همه تیمارها تعداد بوته در واحد سطح و ارتفاع بوته را افزایش دادند. بیشترین تعداد ساقه و تعداد گل در بوته در تیمار 150 کیلوگرم نیتروژن به همراه 20 کیلوگرم روي مشاهده شد.

کلمات کلیدي: بابونه، روي، نیتروژن

مقدمه

بابونه آلماتی یا مجاري  یکی از قدیمیترین و مهمترین گیاهان دارویی بوده که متعلق به تیرهي کاسنی است. بابونه گیاهی یکساله با ساقه راست، بالارونده و داراي انشعاباتی دیهیم مانند است که به کاپیتولهاي زیادي با گل زبانهاي سفید و گلهاي لولهاي زرد رنگ منتهی میشود . تغذیهي صحیح یکی از عوامل مهم در بهبود کیفی و کمی محصول به شمار میآید. در تغذیهي صحیح نه تنها باید هر عنصري به اندازهي کافی در اختیار گیاه قرار گیرد، بلکه ایجاد تعادل و رعایت نسبت میان عناصر مصرفی از اهمیت ویژه برخوردار است. زیرا در حالت عدم تعادل تغذیهاي با افزودن تعدادي از عناصر غذایی نه تنها افزایش عملکرد رخ نمیدهد بلکه اختلالاتی در رشد گیاه ایجاد کرده و نهایتاً به کاهش رشد منجر میشود عنصر روي یکی از مهمترین عناصر ریز مغذي میباشد که به عنوان بخش فلزي آنزیمها یا به عنوان فعال کنندهي شماري از آنزیمها عمل میکند. با وجود این برخی از تغییرات آشکار نیستند و میتوان آن را بر پایهي نقش روي در برخی واکنشهاي آنزیمی و یا در مرحلهاي از یک مسیر معین متابولیسم توجیه کرد .کاربرد نیتروژن درحد بهینه باعث افزایش رشد سبزینهاي، رشد وتوسعه متعادل گیاه، افزایش در شدت رنگ سبز برگهامیشود. همچنین در اثر افزایش تولید برگ، مواد فتوسنتزي، بیشتر و بازده محصول زیادتر میگردد  هدف از اجراي این پژوهش تعیین سطوح بهینهي کودهاي نیتروژن و روي جهت دستیابی به حداکثر رشد و عملکرد گل بود.

مواد و روشها

آزمایش درسال 1386-87در شهر یاسوج بر روي بابونهي آلمانی به صورت فاکتوریل و در قالب طرح بلوكهاي کامل تصادفی با 12 تیمار و 3 تکرار اجرا گردید. فاکتورهاي این آزمایش شامل نیتروژن در 4 سطح - صفر، 50 ، 100 و 150 کیلوگرم ازت خالص در هکتار - از منبع اوره %46 و 3 سطح روي - صفر، 20 ، 40 کیلوگرم سولفات روي در هکتار - از منبع سولفات روي %35 می باشند. به منظور اجراي این پژوهش بعد از آمادهسازي زمین جهت کشت، کرتهایی به طول 5 متر و عرض3 متر تهیه شد و مقادیر مورد نظر از کود روي و نیمی از کود نیتروژن به خاك اضافه گردید. عملیات کشت در تاریخ 20 شهریور 1386 صورت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید