بخشی از مقاله

چکیده :
هدف: این پژوهش نیمه تجربی با هدف تأثیر سنجی یک دوره تمرین شنای کرال سینه بر میزان اتساع قفسهی سینه ی 47آزمودنی دختر سالم9 ساله به روش نمونهگیری ساده از گروه در دسترس انجام یافت.

روش بررسی: آزمودنی ها هیچگونه سابقه تمرین و شنا در آب نداشتند. قبل از آموزش و پس از یک دوره تمرینیشنای کرال سینه طی سه جلسه در هفته و در مجموع دوازده جلسهی 1.5 ساعته میزان اتساع قفسه سینه اندازه گیری گردید. داده های حاصل با استفاده از آزمون T زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین اتساع قفسهی سینهی آزمودنیها قبل از آموزش شنای کرال سینه 2.40 1.27 و میانگین آن بعد ازآموزش شنا3.07 1.10 بدست آمد. با فرضp<0/05 نتیجه آزمون برابر با 3.96 گردید. نتیجه گیری و پیشنهاد: با 95% اطمینان می توان گفت انجام تمرینات شنای کرال سینه بر میزان اتساع قفسهی سینه-ی آزمودنیها تأثیر دارد. انجام تمرینات شنای کرال سینه موجب بهبودی وضعیت اتساع قفسهی سینه و بالطبع ارتقاء حرکات تنفسی ریهی دختران سالم 9 ساله میگردد که در پیشگیری و درمان بیماری های تنفسی سودمندمیباشد. با توجه به گستردگی مطلب مورد بحث تکرار این گونه تحقیقات در بعد وسیعتری از لحاظ جوامع آماری و رشته های محتلف ورزش های آبی و خشکی پیشنهاد می شود.

مقدمه:

دستگاه تنفس از چند قسمت تشکیل شده است. ریهها بخش اصلی دستگاه تنفس هستند و در دو سمت سینه واقع شدهاند که به دو روش میتوانند متسع و منقبض گردند: روش اول به وسیلهی حرکت رو به پایین و بالای دیافراگم1جهت بلند یا کوتاه کردن حفرهی قفسهی سینه، انقباض دیافراگم سطوح تحتانی ریهها را به سمت پایین میکشد، سپس در طول بازدم دیافراگم تنها شل میشود و خاصیت ارتجاعی2ریهها، دیوارهی قفسهی سینه و ساختمانهای شکمی بر ریه ها فشار آورده و سبب خروج هوا می شود . و روش دوم با بالا و پایین رفتن دندهها جهت افزایش یا کاهش قطر قدامی-خلفی حفرهی قفسهی سینه، سبب اتساع ریهها میگردد. در وضعیت استراحت طبیعی دندهها رو به پایین قرار گرفتهاند بنحوی که به جناغ اجازه میدهد که به عقب و به
سمت ستون مهرهها متمایل شود. ولی هنگامی که قفسهی سینه بالا میرود دندهها مستقیماَ رو به جلو قرار میگیرند به طوری که جناغ هم به سمت جلو و دور از مهرهها حرکت میکند و سبب افزایش حدود%20 قطر قدامی-خلفی قفسهی سینه در حال حداکثر دم در مقایسه با هنگام بازدم میشود. - - 1 میزان نرمال اتساع قفسه سینه3 در مردان و زنان بین سنین +75 -18 توسط بخش بهداشت و سلامت کشور استرالیا به دست آمده است، اندازهگیریها از سطح فضای بین دندهی چهارم انجام شده، میزان اختلاف قبل و بعد از اتساع نباید از2.5سانتیمتر کمتر باشد و در مورد بیمارانی که مشکل تنفسی دارند استفاده میشود. - - 2 برخی از پژوهشگران تأثیر برخی از ورزشها بر میزان اتساع قفسه سینه را برآورد نمودهاند، در تحقیقی که توسط حسام مودی و همکاران در سال 1388روی تأثیر یک دوره تمرینات پلیومتریک4 بر اتساع قفسهی سینه انجام دادند، که اندازهگیری میزان اتساع قفسهی سینه قبل و بعد از تمرینات دوچرخه سواری و طناب زنی، انجام شد که در بخش آگزیلاری5  گروه دوچرخه سوار 1.4سانتیمتر و درگروه طناب زنی .8 سانتی متر و در بخش گزیفویید6 گروه دوچرخهسوار 1.3 سانتیمتر و در گروه طنابزنی 1 سانتی متر بدست آمد. - - 3 در سال1387تحقیقی با عنوان تأثیر حرکات اصلاحی بر اتساع قفسهی سینهی دختران کیفوتیک 15-11 ساله توسط یحیی سخنگویی و همکاران انجام شده است که میزان اتساع قفسهی سینه، قبل و بعد از حرکات اصلاحی در دو گروه کنترل و آزمودنی مورد اندازهگیری قرار گرفت، میزان اتساع قفسه در گروه آزمودنیها .76 سانتی متر افزایش داشت. ولی در گروه کنترل اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. - - 4 انجمن فیزیولوژیک تایلند درسال 2006میلادی تحقیقی در مورد تأثیر ورزش یوگا7 بر اتساع قفسهی سینه انجام دادند و
اندازهگیری از سه ناحیه، قسمت بالایی - زاویه جناغ سینه - ، متوسط - دنده ی پنجم - و پایین - دندهی هشتم - انجام یافت. میزان اختلاف اتساع قفسهی سینه بین0/9 - 1/2 سانتیمتر قبل و بعد از تمرین، از سه ناحیه به دست آمد. - - 5شنا مهارت یا ورزش شناور ماندن و حرکت درون آب با کمک حرکات منظم و هماهنگ دست وپا میباشد - - 6 یک ورزش سالم و کم خرج بوده، در مقایسه با ورزشهای دیگر خطرات کمتری در بر دارد که در دین مبین اسلام سفارش زیادی به انجام آن شده است. این ورزش جزو پر طرفدارترین رشتههای ورزشی، بخصوص در بین کودکان و نوجوانان دختر میباشد و علاوه بر تقویت جسم در ایجاد آرامش روحی-روانی، کاهش استرس و اضطراب نیز نقش دارد. - - 7 شنا در افزایش اندازهی قلب و ضخامت دیوارههای قلبی و برونده آن، افزایش تراکم مویرگی و تعداد میتوکندریها*1تأثیر داشته و حجم هموگلوبین2 خون را پس از شش هفته تمرین، %15 افزایش میدهد. - 9، - 8 همچنین در بهبود ظرفیت هوازی در افراد مبتلا به آسم تأثیر دارد. - 10 - و نیز باعث بهتر شدن وضعیت جسمانی افراد ضایعه نخاعی میشود. - - 11 بر طبق تحقیقات، فردی که به ورزش شنا می پردازد کمتر به بیماریهای قلبی- عروقی، مغزی، فشار خون بالا، دیابت و چاقی مبتلا میگردد. - 12، - 13بر طبق دانش ما تا کنون مطالعهای که تأثیر شنا بر میزان اتساع قفسهی سینه را بررسی نماید، انجام نشده است. با توجه به خصوصیات ورزش شنا تحقیق حاضر با هدف تأثیر شنا بر اتساع قفسهی سینهی دختران سالم9ساله انجام شده است.

روش بررسی:

این تحقیق از نوع تأثیر سنجی و نیمه تجربی میباشد. از بین دختران سالم 9 ساله نوجوان تعداد 47 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. شنای کرال سینه به علت نحوهی نفسگیری و درگیر بودن با آب انتخاب گردید. اندازهگیری دور سینه به صورت قبل و بعد از اتساع قفسه سینه از ناحیه خط بین دو سینه و در دو مرحله قبل و بعد از آموزش شنا انجام شد.

اندازهگیری شامل موارد زیر بود:

-1 محیط قفسه سینه قبل از اتساع

-2 محیط قفسهی سینه بعد از اتساع

توسط متر نواری اندازهگیری گردید و در انتهای تمرین پس از یک ماه، این اندازه گیری دوباره انجام و ثبت شد.آزمودنیها هیچگونه سابقهی آموزش شنا و کار در آب وبیماری خاصی نداشتند. در طول تحقیق نیز به بیماری خاصی مبتلانشدند. طی جلسهی توجیهی با والدین آزمودنیها، گواهی سلامت و رضایتنامه اخذ گردید و به ایشان اطمینان داده شد که هیچگونه عوارضی متوجه آزمودنیها نخواهد بود.جلسات آموزش شنا با حضور مربی مجرب و ناجیان غریق طی سه جلسه 1.5 ساعته - در مجموع دوازده جلسه - و موقع عصر انجام شد. تغذیه دانش آموزان در کنترل محقق نبود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید