بخشی از مقاله

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر یک دوره تمرینات ریتمیک بر رشد مهارتهای حرکتی دانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی بود. بدین منظور از میان دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی شهرگرگان ، تعداد 40 نفر، به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. بعد از گرفتن پیش آزمون، آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 6 هفته و هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 48 دقیقه تمرینات منتخب ریتمیک را انجام دادند. از آزمون رشد حرکتی درشت - TGMD-2 - اولریخ - 2002 - برای اندازه گیری رشد حرکتی آزمودنی ها استفاده شد.

برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های t مستقل و وابسته استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه کنترل و تجربی در رشد مهارتهای جابجایی، مهارتهای دستکاری و به طور کلی در رشد حرکتی - 0.05 - تفاوت معناداری وجود داشت. بنابراین می توان از تمرینات ریتمیک به عنوان برنامه ای مناسب در جهت بهبود رشد حرکتی دانش آموزان استفاده کرد.

مقدمه :

رشد مهارتهای بنیادی حرکتی، یکی از موضوع های مهم پژوهشی است که در سال های اخیر، توجه متخصصان کودک، والدین و مربیان تربیت بدنی را به خود معطوف کرده است. مهارت های حرکتی بنیادی، پایه واساس مهارت های پیشرفته ورزشی را تشکیل می دهند. این مهارت ها علاوه بر تأثیری که بر رشد مهارت های ورزشی و تخصصی دارند ، می توانند موجب کارامدتر شدن حرکات افراد در زندگی روزمره شوند. بدین منظور باید در سنین پیش دبستانی و دبستانی مورد توجه قرار گیرند؛ عدم دستیابی به مراحل پیشرفته در این مهارتها مشکلاتی را نه تنها در رشد مهارتهای بعدی کودک بلکه در رشد مهارتهای مذکور در سنین بالاتر نیز در پی خواهد داشت

در دوره ی پیش نوجوانی، با توجه به ویژگیهای جسمانی و روانی کودکان، آنها از خصوصیات کنجکاوی و اشتیاق برای یادگرفتن و تلاش در جهت بهبود مهارتهای کسب شده برخوردارند. با توجه به انرژی، ویژگی تحرک و جنب و جوش زیاد کودکان، چنانچه برنامهریزی مناسب و حساب شدهای برای برنامهی تمرینی و ورزشی این گروه سنی به عمل نیاید، اشتباهات حرکتی به ویژه در نشستن، دویدن و یا راه رفتن در آنها شکل میگیرد که تصحیح این گونه خطاهای احتمالی به طور مسلم به انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت

تحقیقات انجام شده در زمینه رشد مهارت های حرکتی حاکی از آن است که فعالیتهای متنوع از جمله انواع بازیهای دبستانی - رضوانی اصل و نوربخش، - 2 - - 1384 ، بازی های بومی و محلی - اکبری و همکاران، - 1 - - 1386 یا فعالیت های مداخلهای - آپاچه ، 2005؛ - - 6 - بر رشد حرکتی تأثیر معناداری داشته است.

هدف تربیت بدنی در دوره دبستان شرکت فعال همه کودکان در فعالیتها میباشد. از آن جایی که فقر حرکتی در دوران حساس رشد، آثار جبران ناپذیری برجای میگذارد، برای همه کودکان مهم است که در طی این دورهها تجارب حرکتی مفید در محیط خود داشته باشند. معلمان باید تجارب حرکتی مورد نیاز کودکان را متناسب با سن آنها به شکلهای گوناگون و متنوع فراهم آورند. این فعالیتها به کودکان فرصت میدهد که تواناییهای خود را بررسی و تمرین کنند، بر محیط خود حاکم شده و به تواناییهای خود اعتماد کنند

از این رو آموزش و تمرین مهارتهای بنیادی در قالبهای مختلف راه رفتن، دویدن و .... یا به صورت ترکیب یا تغییر این مهارتها، به شکل نیازهای ورزشی خاص در طول اواسط کودکی و نوجوانی مورد نیاز و مفید میباشد. بنابراین تکالیف مناسب حرکتی و زمان مناسب تمرین از اجزای ضروری برنامههای آموزشی موفق در این سنین است . - 3 - لذا هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرینات ریتمیک بر رشد مهارت های حرکتی دختران مقطع سوم ابتدایی شهر گرگان بود.

روش تحقیق

جامعه آماری این تحقیق نیمه تجربی، کلیه ی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر گرگان می باشد که در سال تحصیلی 1394-95 مشغول به تحصیل بودند. نمونهی آماری شامل 40 دانش آموز دختر بودند که به صورت تصادفی - خوشه ای- مرحلهای - از یک مدرسه انتخاب و به طور مساوی در دو گروه کنترل 20 - نفر - و تجربی 20 - نفر - قرار گرفتند. در ابتدا پیش آزمون رشد مهارت های حرکتی از هر دو گروه به عمل آمد. سپس گروه تجربی به مدت 18 جلسه 48 - دقیقه ای شامل، 10 دقیقه گرم کردن، 30 دقیقه تمرینات ریتمیک و 8 دقیقه سرد کردن بود - در برنامه تمرینیات ریتمیک شرکت کردند.

در نهایت از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. لازم به ذکر است که در این مدت گروه کنترل این تمرینات را انجام نداده و تمرین ورزشی منظمی نیز نداشتند.علاوه بر این از والدین آزمودنی ها جهت شرکت فرزندشان در پژوهش رضایت نامه کتبی دریافت شد. جهت سنجش رشد حرکتی از آزمون رشد حرکتی درشت - TGMD-2 - اولریخ - 2000 - ، ویرایش دوم استفاده شد.

این آزمون 12 مهارت حرکتی را که به دو خرده آزمون مهارتهای جابجایی و مهارتهای کنترل شیء - دستکاری - تقسیم میشوند، مورد سنجش قرار میدهد. مهارتهای جابجایی مورد اندازهگیری عبارتند از دویدن، چهار نعل رفتن، لیلی کردن، گام کشیده، پرش افقی و سرخوردن و مهارتهای کنترل شیء شامل ضربه زدن به توپ ساکن، دریبل درجا، دریافت کردن، ضربه زدن با پا، پرتاب بالای سر و غلتاندن پایین دست میباشد.

از آمار توصیفی به منظور خلاصه کردن و دسته بندی اطلاعات - فراوانیها، میانگینها، انحراف استاندارد - و از آمار استنباطی - آزمون های t وابسته و مستقل در جهت آزمون فرضیه ها - استفاده شد. تمامی تجزیه و تحلیلهای آماری با استفاده از برنامه spss نسخه 16 در سطح - 0.05 - انجام و در نظر گرفته شد.

نتایج ویافته ها

جدول .1 نتایج آزمون t همبسته برای تأثیر تمرینات منتخب بر رشد حرکتی گروه تجربی

همانطور که در جدول 1 مشاهده می شود - p =0/001 - بین رشد حرکتی گروه تجربی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد، و یک دوره تمرینات ریتمیک بر رشد حرکتی آزمودنی ها تاثیر داشته است.

جدول .2 نتایج آزمون t مستقل در پس آزمون، برای مقایسه گروه کنترل و تجربی در رشد حرکتی

همانطور که در جدول 2 مشاهده می شود با توجه به آماره آزمون در رشد مهارت های دستکاری - p =0/001 - و جابجایی - p= 0/001 - در دو گروه کنترل و تجربی تفاوت معناداری وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید