بخشی از مقاله

چکیده

امروزه با پیشرفت صنعت کامپیوتر و گرافیک راه برای به تصویر کشیدن طرح ذهنی و ایده های معماران بسیار ساده تر از گذشته میباشد.طراحان عصرحاضر×از تکنولوژی معماری دیجیتال برای بهبود روند طراحی،آنالیز داده ها،مدیریت هزینه ها، صرفه جویی زمان، تخمین هزینه ساخت و.. استفاده های فراوانی میکنند.رایانه ها در کمک به طراحان درمعماریه فرمهای پیچیده کمک به سزایی داشته و بهترین روش برای ارائه،اشتراک گذاشتن دادهها بین معمار وسایر اعضای تیم پروژه که ارئه آن به روش های سنتی امکان پذیر نمیباشد به ارمغان آورده است.انتخاب استفاده از نرمافزارهای هوشمند در زمینه طراحی دیجیتال امکان بروز خطا ها نزیک به صفر میباشد.

در این تحقیق سعی شده با نگاه دیجیتال به دنیای طراحی معماری به پاسخ های تولید فرم های پیچیده و خلاقانه،تحلیل هوشمند اطلاعات پروژه،ساده ترکردن و مدیریت فرایند طراحی به روش دیجیتال پرداخت. طراحان میتوانند با استفاده از پارامترهای تعریف شده در نرم افزار های هوشمند پارامتریک کلیه فرایند طراحی را همزمان مدیریت کرده و در ایجاد یک مجوعه کامل از اطلاعات طرح با دیگر اعضای سازه،مکانیک به بحث و گفتگو بپردازند و تعامل این ها وسرعت بالا در تهیه نقشههای اجرایی،تحلیل های آماری و ارئه بهترین راه حلها به چالش های طراحی کمک بسزایی کرده است تا طراحان هرچه بیشتر آزادانه بدون محدودیت به طراحی و خلاقیت بپردازند.

مقدمه

چالشهای طراحی فرمهای پیچیده که ذهن طراحان را به خود مشغول کرده امروزه حتی در پروژههای کوچک نیز منجر به طوفان مجازی اطلاعات شده.دو چالش مهم در مقابله با این وضعیت وجود دارد؛کیفیت اطلاعات در حال تولید و مورد استفاده در پروژه و وسیله ای که این اطلاعات را بین اعضای تیم به اشتراک بگذارد.بسیاری از اطلاعات مورد استفاده در پروژه از نقشه های معماری سر چشمه میگیرد.نقشه های معماری در این دوره از فرایند طراحی ایجاد شده است که نیاز به تقسیم بندی اطلاعات پروژه میباشد. مدل سازی دیجیتالی و مدل سازی بر پایه اطلاعات ساختمان - - BIMٌاین مشکل را حل کرده است - Ray Crotty ،. - 1:2012پیدایش تکنیکهای گوناگون ساخت و ساز دیجیتال در دهه50میلادی،مانند تکنیکهای ساخت و ساز با کمک رایانه - - CADٍ،بهره گیری از سیستم های ابتدایی دیجیتال سبب شد تا طراحان بتواند ساده تر مدلها وطرح های خود رابر روی کاغذ پیاده سازند.

"طراحی از راه ترسیم طراح را قادر میسازد تا با دیدن نقشه دریابد که طرح نهایی چگونه خواهد بود ولی متأسفانه،درنمییابد که چگونه باید کار کند.نقشه الگویی دقیق و مطمئن از ظاهر طرح ارائه میدهد،اما نه ضرورتاً از کارکرد آن" - طراحان چگونه می اندیشند،برایان لاوسون - . فناوری دیجیتال با امکان تحلیل مدل این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرده تا طراحان حتی در فرمهای آزاد نیز بتوانند به طرحهای مد نظر برسند. در فرمهای آزاد این گونه بیان میگرددکه درصورتی تعریف ساده ریاضی برای ترسیم فرم مد نظر وجود نداشته باشد به آن فرم،فرم آزاد گفته میشود که متشکل از فرمهای گسترش ناپذیر است.

این فرمها به طور عمده با دارای دو راستای آزاد یا بدون راستای آزاد تعریف میگردند - . - Nyirenda,2006روشهای گوناگونی برای ساخت فرمهای آزاد وجود دارد که بسته به میزان پیچیدگی فرم،میتوان آنها را برای خلق فرم ئر محیط حقیقی به کار برد.در صورتی که میزان پیچیدگی فرم کم باشد به حالتی که بتوان آن را به یک یا چند الگوی تکرار شدنی در کل فرم تبدیل کرد،میتوان از روشهای سنتی ساختوساز مانند شابلن دستی استفاده کرد.اما زمانی که پیچیدگی فرم به حدی باشد باید از تکنیک های طراحی دیجیتال بهره برد. به کمک این روشها میتوان هندسه با ساختاری بسیار پیچیده خلق نمود.نمونه - شکل - 1نشان دهنده استفاده از فرایند طراحی دیجیتال میباشد.

ارزش و اهمیّت طراحی معماری به روش دیجیتال سبب شده که امروزه شاهد طراحی و ساخت فرمهای گوناگون از مرحله طراحی تا اجرای آن باشیم که این امر چندی پیش دشوار تر از آنی بود که طراحان بتوانند فرمهای پیچیده تر را به آسانی طراحی کرده و بر روی کاغذ پیاده سازند.

شکل گیری استفاده از روش دیجیتال در معماری
در اکتبر1950 مجله فلسفه و هنرهای بصری مقالهای از گرگ لینَ با عنوان Blob منتشر کرد. این مقاله اولین بیان تئوریک از گسترش نرم افزارهای رایانه ای در معماری بود که مشخصاً بر استفاده از نرم افزار Blob تاکید داشت.لین معتقد بود استفاده از نرم افزار در گسترش فرمال تئوریهای پیچیده قابلیتهای زیادی به معمار میدهد - امامی،میبدی،88،. - 55در روشهای سنتی طراحی،حیطه طراحی به دهن انسان و شیوه بیان او محدود بود و به تفکراتی که پا فراتر از ذهن انسان میگذاشت اجازه ظهور داده نمیشد - .از رایانه به عنوان یک ابزار موثر در گسترش طرحهای دستی سنتی خود استفاده میکنند. - همان،. - 17در هر یک از رویکردها باید دانست که راهبردهای مبتنی بر منطق رایانه مکمل راهبردهای ذهنی در طراحی هستند و به هیچ وج رقیب و نفی کننده آنها نیستند.به علاوه عدم تسلط طراح بر ابزارهای مورد استفاده سبب تغییر ماهیت محصول نهایی و ارجحیت ابزار هدف میشود - همان،. - 12 حضور سیستمهای دیجیتال در معماری را تقریبا از دهه60 میلادی میدانند که دنیای تجزیه و تحلیل دیجیتال به کمک طراحی معماری آمد.در آن زمان پروژه هایی مانند خانه اپرای سیدنی - تصویر - 2در مرحله طراحی بودند که برای مدل سازی و برنامهریزی نحوره اجرای ان،استفاده از امکانات رایانه ای ضروری مینمود.با ورود بیشتر این امکانات و فناوریهای به معماری فرمها به سمت احجامی که تقریبا هیچ محدودیتی در ساخت آن ها وجود نداشت پیش رفتند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید