بخشی از مقاله

چکیده:

به منظور تعیین تاثیر مغناطیس بر عملکرد و اجزاء عملکرد رازیانه آزمایش در دو سال مختلف1395 و 1394 در مرکز تحقیقات،آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی اجرا گردید. آزمایش به صورت فاکتوریل با طرح پایه کامل تصادفی در سه تکراربر روی اکوتیپ های رازیانه شامل ارومیه، همدان، یزد، شیراز و یک رقم خارجی بنام قاضیان تپ ترکیه صورت گرفت. تیمارها در سه مرحله رویشی، قبل از گلدهی و موقع گلدهی اعمال شد.

نتایج نشان داد که نتایج حاصل از تجزیه واریانس نشان داد که تاثیرتیمار نانو ازت بر کلیه صفات مورفولوژیک مورد بررسی - ارتفاع ، وزن تر، وزن خشک تعداد چتر، تعداد شاخه های فرعی، وزن هزار دانه و عملکرد - - p 0/ 01 - معنی دار بود. اکوتیپ شیراز ارتفاع بوته ، وزن تر، وزن خشک ، تعداد شاخه های فرعی و تعداد چتر بیشتری نسبت به بقیه اکوتیپ ها و اکوتیپ ترکیه وزن هزار دانه و عملکرد بیشتری نسبت به بقیه ایجاد کرده بود. اکوتیپ ارومیه حالت بینابینی نسبت با سایر اکوتیپ ها نشان داد.

مقدمه:

رازیانه - - Foeniculum vulgare L گیاهی است چند ساله و متعلق به تیره چتریان استکه از مهمترین و پرمصرفترینگیاهان دارویی این تیره به شمار می آید و اسانس حاصل از آن عمدتا در صنایع مختلف دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرارمیگیرد -

با توجه به تقاضای شدید محصولات کشاورزی به آب و استحصال شدید آن از منابع آبی، یکی از راههای افزایش راندمان آب کشاورزی، عبور دادن آب قبل از آبیاری از یک میدان مغناطیسی است که میتواند عملکرد آب را افزایش دهد

Aladjadjiyan  گزارش کرد که میدان مغناطیسی باعث افزایش جوانه زنی، تقویت رشد گیاه، تشکیل پروتئینهای فعال، توسعه ریشه و ساقه می شود.

Amaya و همکاران - 1996 - نشان دادند که میدان الکترومغناطیس موجب افزایش درصد جوانه زنی بذرها، پیدایش جوانهها و سرعت رشد گیاه میگردد.

Duarte Diaz و همکاران - 1997 - با قرار دادن بوتههای گوجهفرنگی در میدان مغناطیسی، افزایش میزان مواد مغذی را مشاهده نمودند. میدانهای مغناطیسی میتوانند بر رشد ریشههای گیاهان مختلف تاثیر مثبت بگذارند

. - Belyavskaya,2001,2004 - و - 2009 - Maheshwari کیفیتهای مختلف آب را از میدان مغناطیسی عبور داده و تاثیر آن ر ابر روی عملکرد کرفس و دو گونه نخود در شرایط آزمایش گلدانی مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاصل از بررسی این محققین نشان داد که تأثیر تیمار آب مغناطیس شده بسته به منبع آب و نوع گیاه متفاوت میباشد. نامبردگان نشان دادند که در حالیکه تاثیر آب مغناطیسی بر عملکرد کرفس قابل توجه بود، اینتیمار تاثیر معنیداری بر افزایش یکی از گونههای نخود نداشت.

- 2004 - Belyavskaya گزارش کرد که میدان مغناطیس ضعیف میتواند با اختلال بر روی تقسیم سلولی و اندازه میتوکندری تاثیر بازدارندگی بر رشد ریشههای اولیه داشته باشند. اخیرا فلاح - 1387 - بیان داشته استکه عبور بذرگیاهان زراعیاز میدان مغناطیسیمیتواند نتایج بهتری در مزرعه داشته باشد. در این تحقیق تاثیر آب مغناطیس بر خصوصیات مورفولوژیک رازیانه در مقایسه با تیمار شاهد بررسی شد.

مواد و روشها:

در این تحقیق، اکوتیپهای مختلف رازیانه که جداگانه و حضوری از شهرهای مربوطه تهیه شده است، مورد استفاده قرار گرفت.این آزمایش به منظور بررسی مغناطیس جهت ارزیابی اکوتیپهای مختلف از بابت صفات مورفولوژیک گیاه رازیانه به صورت طرح فاکتوریل در قالب بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار اجرا خواهد شد. اکوتیپها شامل -1ارومیه -2همدان -3یزد -4شیراز -5 قاضیان تپ - رقمی از ترکیه - .

تیمارها به صورت محلول پاشی در سه نوبت در مرحله رویشی، شروع گلدهی ساقههای اصلی و شروع گلدهی ساقههای فرعی انجام خواهد گرفت. جهت اعمال تیمار آب مغناطیس، آب مورد نیاز برای سمپاش20 لیتری باید طوری از دستگاه عبور داده شود که زمان عبور از 10 دقیقه تجاوز نکند - ال اجدزیان،. - 1390 دوبار نمونه برداری از مزرعه صورت گرفت و صفاتی نظیر ارتفاع بوته، وزن خشک، وزن تر، تعداد شاخه-های جانبی و تعداد چتر موثر اندازه گیری شد و در نهایت برداشت مزرعه انجام گرفت و وزن هزاردانه و عملکرد اکوتیپ ها اندازه گیری شد.

نتایج و بحث:

نتایج حاصل از تجزیه واریانس نشان داد که تیمار نانو ازت بر کلیه صفات مورفولوژیک مورد بررسی - ارتفاع، وزن تر، وزن خشک تعداد چتر، تعداد شاخههای فرعی، وزن هزار دانه و عملکرد - - p 0 / 01 - بود. بیشترین شاخه فرعی را به ترتیب اکوتیپ ترکیه و شیراز که نسبت به تیمار شاهد ارومیه تفاوت کاملا معنی داری دارندوکمترین آن را اکوتیپ یزد ایجاد کرد. در همه اکوتیپ ها تیمار مغناطیس باعث افزایش شاخه فرعی شده است

اکوتیپ شیراز و ترکیه به ترتیب بیشترین و کمترین ارتفاع را نسبت به بقیه ایجاد کرده است . ارقام داخلی ارتفاع بیشتر ی نسبت به رقم ترکیه ایجاد کردند و تیمار نانو در تمام اکوتیپها باعث افزایش ارتفاع گردیده است به طوری که بیشترین تاثیر تیمار نانو در اکوتیپ ترکیه مشاهده شد - شکل. - 2 بیشترین و کمترین وزن تر و خشک را به ترتیب اکوتیپ شیراز و یزد ایجاد کرد. تیمار نانو بر وزن خشک اکوتیپ ارومیه و همدان تاثیری نداشته ولی وزن خشک و وزن تر سایر اکوتیپ ها معنی دار بود

شکل-1 تاثیر کود مغناطیس بر شاخه فرعی اکوتیپ های رازیانه 

شکل -2 تاثیر کود مغناطیس بر ارتفاع اکوتیپ های رازیانه

حروف مشابه بیانگر تفاوت غیرمعنی دار در سطح احتمال 1 درصد می باشد    

شکل-3 تاثیر کود مغناطیس بر وزن خشک اکوتیپ های رازیانه

شکل-4 تاثیر کود مغناطیس بر وزن تر اکوتیپ های رازیانه

حروف مشابه بیانگر تفاوت غیرمعنی دار در سطح احتمال 1 درصد می باشد

بیشترین چتر موثر را اکوتیپ شیراز و کمترین چتر را هم در تیمار شاهد و هم تیمار نانو، اکوتیپ یزد ایجاد کرده است. در کل تیمار نانو افزایش تعداد چتر را در اکوتیپ های شیراز، همدان و ترکیه باعث شده است. - شکل . - 6 بیشترین عملکرد در تیمار شاهد و نانو مربوط به اکوتیپ ترکیه بوده و کمترین در تیمار شاهد مربوطه به اکوتیپ شیراز و در تیمار نانو، مربوط به اکوتیپ یزد می باشد

کورداس - 2002 - نشان داد که میدان مغناطیس باعث کاهش جزیی طول ساقه گندم شد اما عملکرد دانه وکاه حدود 4درصد افزایش یافت

Faqenabi. و همکاران - 2009 - گزارش نمودند که تیمار بذور گلرنگ با مغناطیس باعث افزایش عملکرد دانه به میزان چهار برابر شاهد شد و عملکرد را از 1338کیلوگرم در هکتار در شاهد به 4007 کیلوگرم در هکتار رسانید. میدان مغناطیسی ضعیف اثر تحریککنندگی روی افزایش وزنتر، مقادیر رنگدانههای فتوسنتزی و افزایش طولگیاهچههای ذرت داشت.

Florez و همکاران - 2004 - نیز افزایش سرعتجوانهزنی، وزن تر ساقه وکل بوته وطولگیاهچه ذرت را در تیمارمداوم میدان مغناطیس مشاهده نمودند.

شکل-5 تاثیر کود مغناطیس بر عملکرد اکوتیپ های رازیانه    

شکل-6 تاثیر کود مغناطیس بر تعداد چتر اکوتیپ های رازیانه

حروف مشابه بیانگر تفاوت غیرمعنی دار در سطح احتمال 1 درصد می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید