بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق به منظوربررسی تاثیر چابکی سازمانی بر مدیریت تحول در کارخانه سیمان شهرستان ارومیه می باشد. روش تحقیق ، روش ]توصیفی - پیمایشی[ است.جامعه مورد تحقیق شامل همه کارمندان کارخانه سیمان ارومیه به تعداد256 نفر می باشد.با استقاده ازفرمول کوکران تعداد نمونه 152نفر تعیین شد.

ابزار اندازه گیری مورد استفاده در تحقیق حاضر، دو پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی و پایایی آنها با استفاده ازآلفای کرونباخ به ترتیب 0/88و0/87 بدست آمد. برای تجزیه تحلیل، طبقه بندی وتلخیص داده های توصیفی براساس نرم افزارSpss22 از آزمون آماری کولموگروف-اسمیرنف و آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است . در پایان پژوهش مشخص شد که بین هریک از مولفه های چابکی سازمانی با مدیریت تحول رابطه مثبت و معناداری وجود داردو مولفه های پاسخگویی بیشترین وانعطاف پذیری کمترین تاثیر گذاری برمدیریت تحول آن سازمان را دارد.

.1 مقدمه

از اواخر دهه 1980 تا اواسط دهه 1990 در پی تحولات گسترده اقتصادی و سیاسی در سرتاسر جهان، تلاشها و اقدامات زیادی برای شناخت ریشه ها و عوامل موثر بر نظام های جدید در کسب و کار جهانی به مرحله عمل در آمدهاست. ایالات متحده امریکا برای نخستین بار، وقتی که رکود چشمگیری را در سهم کسب وکار جهانی به ویژه در عرصه تولید ]که با رقابتهای جدیدی از سوی آسیا و اروپا روبهرو شده بود[ به چشم دید، سکان رهبری این نهضت را در دست گرفت.

در سال 1991 گروهی از متخصصان صنعتی مشاهده کردند که نرخ افزایش تغییرات در محیط تجاری از تواناییهای سازمانهای تولیدی سنتی در جهت تطبیق و سازگاری با آن، سریعتر و شتابان تر است. این سازمانها در استفاده از مزایای فرصتهایی که برای آنها ارائه میشد ناتوان بودند و این ناتوانی در تطبیق با شرایط تغییر ممکن بود در بلندمدت باعث ورشکستگی و ناکامیشان شود .

بنابراین برای نخستین بار، پارادایمی جدید در گزارشی که عنوانش استراتژی بنگاههای تولیدی در قرن بیست و یکم: دیدگاه متخصصان صنعتی بود به وسیله مؤسسه یا کوکا 2منتشر و به همگان معرفی شد .[2] بلافاصله، عبارت تولید چابک به طور مشترک با انتشار این گزارش مورد استفاده عموم قرار گرفت 

هدف از این مطالعه، پاسخ به این پرسش بود که سازمانهای موفق در سالهای قرن بیست و یکم، چه ویژگیهایی خواهندداشت.

.2 بیان مساله

چابکی سازمان در ابتدا تنها برای مؤسسات تولیدی و صنعتی مطرح می شد، اما امروزه بحث چابکی سازمان های دولتی و خدماتی نیز مورد توجه قرار گرفته است. چابکی پارادایم نوینی است که می تواند به تمامی خواسته های مراجعین وکارکنان سازمان پاسخ داده و نیاز آن ها را مرتفع سازد..درچنین محیطی هرسازمان باید توان تولید همزمان محصولات متفاوت وبا طول کوتاه ، طراحی مجدد محصولات ،تغییر روش های تولید ،وتوان واکنش کارامد به تغییرات را داشته باشد .

سازمانهای چابک به آسانی میتوانند تغییر قابلتوجهی را در تمرکز، متنوعسازی و نوسازی کسب و کار خود برای تسریع در رسیدن به یک هدف مخصوص ایجاد کنند؛ به گونهای که این امر بتواند فرصتهای گرانبهایی را برای سازمان به وجود آورد. این سازمانها قادر به پیشدستی در رقابت هستند وکلید این امر، ایجاد یک برنامه استراتژیک است که نقشه وسیعی از تواناییها، قابلیتها و مهارتهای اصلی سازمان را نمایان می سازد.

این نوع از سازمانها دارای موقعیت خوبی بوده، امتیازاتی از قبیل: سرعت، به دست آوردن بازار پیش از رقبا از راه محصولات جدید، و چابکی را از راه فراهمآوردن محصولات موردنیاز مشتریان پیش از ایجاد و مطرح شدن نیاز آنان دارند. برای این منظور، مدیریت باید در تکنولوژیهایی سرمایهگذاریکندکه در سطحکارخانه انعطافپذیری عملیاتی ایجاد میکنند.در صورت داشتن چنین توانمندی هایی ،به ان بنگاه تولیدی،سازمان چابک اطلاق خواهد شد.

ماسکل[2001] 3 چابکی را توانایی رونق و شکوفایی در محیط دارای تغییر مداوم و غیرقابل پیش بینی تعریف میکند. از این بابت، سازمانها نباید از تغییرات محیط کاری خود هراس داشته، از آنها دوری کنند؛ بلکه باید تغییر را فرصتی برای کسب مزیت رقابتی در محیط بازار تصور کنند.

ورنادات[1999]4 معتقد است: چابکی را میتوان به صورت همراستایی نزدیک سازمان با نیازهای متغیرکاری در جهت کسب مزیت رقابتی تعریف کرد. در چنین سازمانی، هدف های کارکنان با هدفهای سازمان در یک راستا قرار داشته و این دو توأم با یکدیگر درصدد هستند تا به نیازهای متغیر مشتریان پاسخ مناسبی بدهند. بر حسب نتایج و پیامدها، چابکی به معنای تغییرات پویا، موقعیتگرا و جسورانه ]متهورانه[ است که متضمن موفقیت در زمینه سهم بازار، و دستیابی به مشتریان انبوه می باشد.

لذا ضروریست که در مراحل اولیه کاروران اکیداً در جریان فرایند تغییر قرار نگرفته تا به این وسیله امکان شکلگیری پیامی غیر قابل مخابره به مرکز از بین رود. درصورت تحقق این مهم پیامهای مخابره شده قابل ردگیری و استفاده بوده و از پیدایش عوارض جدی در وقت مقتضی جلوگیری به عمل خواهد آمد

ازآنجایی که ویژگی های چابکی سازمانی در اجرای وظایف و کارکردهای نوین مدیریت تحول حائز اهمیت می باشد و به نظر می رسد که این ویژگیها در کارخانه سیمان شهرستان ارومیه درحد پایین تر از متوسط باشد لذا در تحقیق حاضر ، مطالعه وضعیت ویژگی های چابکی سازمانی در آن سازمانها پرداخته و تایید آن ویژگیها را در مدیریت تحول آنها مورد مطالعه قرار داده ایم . درتحقیق حاضر مساله به صورت زیر است:

آیاتاثیر چابکی سازمانی بر مدیریت تحول در کارخانه سیمان شهرستان ارومیه رابطه ا ی معنادار می باشد؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید