بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش مطاله و بررسی تاثیرکارآفرینی بر ارزش شرکت از طریق تیم های نوآوری و عملکرد متقابل در SMES انجام شده است. و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیران و کارآفرینان درجهت انجام فعالیتهای کنونی و آینده است. این تحقیق به روش توصیفی-پیمایشی، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته  38سوالی انجام گرفته است. جامعه آماری در بررسی توصیفی  پیمایشی
کلیه مدیر عاملان و مدیران کارآفرین شرکت های کوچک و متوسط می باشد که از روش تمام شماری تعداد نمونه 180 نفر انتخاب گردیدند.

ضریب پایایی آن از طریق شاخصآلفای کرونباخ 0/821محاسبه گردید. این پرسشنامه در مقیاس لیکرت 5 گزینهای تنظیم شده و طیف آن شامل بسیار زیاد با نمره 5، زیاد با نمره 4، متوسط با نمره 3، و کم با نمره 2 ،خیلی کم با نمره 1، بوده است. تجزیه و تحلیل استنباطی دادههای تحقیق،بهمنظور بررسی فرضیات پژوهش پرداخته میشود که این امر از طریق مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از از نرم افزار Amos انجام میگیرد. همچنین آزمونT مقایسه میانگین یک نمونه،آزمونT مقایسه میانگین دو نمونه مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه،آزمون رتبه بندی فریدمن، آزمون تعقیبی ویلکاکسون جهت ارائه یافتههای جانبی تحقیق و با استفاده از نرمافزار Spss21 مورد استفاده قرار گرفته است.

یافتههای پژوهش نشان داده که بین همه به جز کارآفرینی و تیم نوآور ارتباط معنیداری وجود دارد.نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشان میدهد که در هیچکدام از متغیرهای چهارگانه، اختلاف معناداری مختلف وجود ندارد.نتایج آزمون wilcoxon که رتبه چهار متغییر تحقیق راکه دارایی رتبه متفاوتی بودن مورد بررسی قرار داده که ارزش شرکت بیشترین و کارآفرینی کمترین مقدار بوده است.و نوآوری و عملکرد متقابل از نظر پاسخگویی در حد یکسانی ،و در بقیه موارد متفاوت بودند.

کلمات کلیدی: کارآفرینی ،ارزش شرکت، نوآوری، عملکرد متقابل،SMES

مقدمه

افراد کارآفرین که با استفاده از خلاقیت خود دست به نوآوری زده و با ایجاد تحول در سازمان ها و با تاسیس شرکت های نو این امر را محقق می سازند. اهمیت و نقش خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی به حدی است که زندگی و تمدن انسان بدون آنها هرگز قابل تصور نیست .در این پژوهش تاثیرکارآفرینی بر ارزش شرکت از طریق تیم های نوآوری و عملکرد متقابل در SMES ، مورد مطالعه قرارمی گیرد. نگاهی به نظام اقتصاد و اجتماعی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نو توسعه یافته، جهان نشان می دهد که ایجاد و حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط  یکی از اولویتهای اساسی در برنامه های توسعه اقتصادی این کشورها است.

این بنگاههای اقتصادی علی رغم آنکه به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارند، بازدهی بیشتری داشته و درایجاد اشتغال، ایجاد بستر مناسب برای نوآوری و اختراعات و افزایش صادرات این کشورها، نقش مهمی دارند در ایالات متحده نیز حدود 25 میلیون بنگاه کوچک وجود دارد که بیش از 50 درصد از نیروی کار بخش خصوصی را دراختیار دارد.

این بنگاهها به تنهایی نیمی از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را تامین کرده و 96 درصد از کل صادرات این کشور نیز توسط این شرکتها تولید می شوند صنایع کوچک و متوسط در سالهای اخیر سهم قابل ملاحظهای در ایجاد شغلهای جدید داشتهاند. به بیان دیگر در دنیای مدرن کنونی، صنایع کوچک با مشخصات مخصوص به خود در متغیرهای مختلف و مهمی چون رشد اقتصادی،رقابت و همچنین حل بحرانِ بیکاریِ همهگیر، اثرات قابلتوجهی دارند.محققان هر رشته از علم اقتصاد عموما متوجه مسائلی هستند که مستقیما به حیطه تخصصی خود آنها باز میگردد.

همچنین در فصل اول به بیان مسئله و اهمیت موضوع، اهداف و فرضیهها، در فصل دوم به ادبیات پژوهش و در فصل سوم روشهای مورد استفاده و در نهایت در فصل چهارم و پنجم به تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده و نتیجه گیری و بحث پرداخته خواهد شد. 

تحقیقات اولیه

کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه ی منحصر به فردی از منابع،به منظور بهره چیری ازفرصت ها یکی از محققین در دانشگاه علم و صنعت با عنوان شناسایی عوامل و شاخصهای اولویت دار جهت دستیابی به سازمانهای کارآفرین در کشور، عوامل و شاخصهایی را که در صورت وجود در سازمانها به تقویت فضای نوآوری و افزایش انجام فعالیتهای کارآفرینانه در سازمان منجر می شود،مورد بررسی قرار داده است.

این عامل درپنج دسته مطالعه شده اندکه عبارتنداز:-1 حمایت مدیریت -2فرهنگ -3 ساختار-4 سیستم ها -5 اهداف وراهبردها 42درصدازجمعیت ایران خواهان شغل های ثابت اداری ویا درچارچوب شغل های وظیفه گرایی هستند. این درحالی است که درسال2000 بیش از62درصدازجمعیت دنیا اظهارداشتندکه می خواهندداری شغل مستقل - فعالیت خوداشتغالی - باشند درصدازکل جمعیت بالابر برآمدگی پذیرش ریسک به منظوردستیابی به رضایت شغلی متکی برفعالیت های فردی تاکیدداشتند. امروزه روحیه کارافرینی به شدت درمیان جمعیت جوان ایران درحال گسترش است .

ازطرفی باتوجه به شرایط اقتصادی ،اجتماعی کشوردرحال حاضر،توجه به کارآفرینی بیش ازپیش حایزاهمیت شده است . به اعمال سیاست کاهش تصدی گری دولت وهمچنین محدویت های سرمایه گذاری دربخش خصوصی ،سوق دهی جوانان وزنان جویای کاربه سمت مشاغل کارآفرینی وخوداشتغالی ضرورت میابد.مملکتی که یکی از آغازکنندگان تمدن بشری بوده احتیاج به جوانانی داردکه کانون های تولیدواشتغال رادرجامعه تشکیل دهنده.

ایمانی درپژوهشی باعنوان برسی اموزش کارآفرینی درددانشگاه ها: - چهارچوبی یرای برنامه ریزی ،اجرا وارزیابی برنامه های کارافرینی - هدف این تحقیق تهیه چهارچوبی برای طراحی ، اجرا ارزیابی برنامه های اموزش کارافرینی دردانشگاههابوده است . نوع تحقیق توصیفی  پیمایشی وجامعه اماری ان دوگروه فعال دردانشگاههای دولتی است که دراجرای طرح کاراد مراکز کارآفرینی در آنها تشکیل شده است.

بر اساس جدول جدول و نمونه گیری مورگان و کوهن تعداد 269 نفر - شامل 102نفر از مدیران و 167 نفر از اعضای هیات علمی - با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب گردید. با انجام مطالعات اولیه و مصاحبه های اکتشافی مولفه های اولیه در زمینه موضوع شناسایی و در یک ساختار منظم - مدل اولیه - قرار گرفت.با استفاده از این مولفه ها پرسشنامه ای تهیه و پس از به دست آوردن روایی و اطمینان از اعتبار آن،داده ها از نمونه های مورد مطالعه جمع آوری گردید.

این داده ها با توجه به سوالات تحقیق و با استفاده از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی چون آزمون t تک گروهی و تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج به دست آمده نشان داد که در برنامه های کارآفرینی برای آماده سازی دانش آموختگان کارآفرین در دانشگاه ها ،باید 20 عامل در چهار دسته مولفه اصلی - فلسفه و اهداف،مبانی نظری،مولفه های برنامه کارآفرینی و عوامل محیطی - توجه می شود. و نیازهای گروه ها مورد بررسی در این زمینه متفاوت است.در نهایت بر اساس یافته های تحقیق چارچوبی برای طراحی،اجرا و ارزیابی برنامه های آموزش کارآفرینی پیشنهاد شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید