بخشی از مقاله

چکیده
هدف این پژوهش مطاله و بررسی تاثیرکارآفرینی بر ارزش شرکت از طریق تیم های نوآوری و عملکرد متقابل در SMES انجام شده. و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیران و کارآفرینان درجهت انجام فعالیتهای کنونی و آینده است. این تحقیق به روش توصیفی-پیمایشی، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته 38سوالی انجام گرفته است.

جامعه آماری در بررسی توصیفی- پیمایشی کلیه مدیران عامل و مدیران کارآفرین شرکت های کوچک و متوسط است.که از روش تمام شماری تعداد نمونه 180 نفر انتخاب گردیدند. ضریب پایایی آن از طریق شاخصآلفای کرونباخ 0/821محاسبه گردید. این پرسشنامه در مقیاس لیکرت 5 گزینه-ای تنظیم شده و طیف آن شامل بسیار زیاد با نمره 5، زیاد با نمره 4، متوسط با نمره 3، و کم با نمره 2 ،خیلی کم با نمره 1، بوده است.

تجزیه و تحلیل استنباطی دادههای تحقیق،بهمنظور بررسی فرضیات پژوهش صورت پذیرفته، که این امر از طریق مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از از نرم افزار Amos انجام می-گیرد. همچنین آزمونT مقایسه میانگین یک نمونه،آزمونT مقایسه میانگین دو نمونه مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه،آزمون رتبهبندی فریدمن، آزمون تعقیبی ویلکاکسون جهت ارائه یافتههای جانبی تحقیق و با استفاده از نرمافزار Spss21مورد استفاده قرار گرفته است.

یافتههای پژوهش نشان داده که بین همه به جز کارآفرینی و تیم نوآور ارتباط معنیداری وجود دارد.نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشان میدهد که در هیچکدام از متغیرهای چهارگانه، اختلاف معناداری مختلف وجود ندارد.نتایج آزمون wilcoxon که رتبه چهار متغییر تحقیق راکه دارایی رتبه متفاوتی بودن مورد بررسی قرار داده که ارزش شرکت بیشترین و کارآفرینی کمترین مقدار بوده است.و نوآوری و عملکرد متقابل از نظر پاسخگویی در حد یکسانی ،و در بقیه موارد متفاوت بودند.

مقدمه

افراد کارآفرین که با استفاده از خلاقیت خود دست به نوآوری زده و با ایجاد تحول در سازمان ها و با تاسیس شرکت های نو این امر را محقق می سازند. اهمیت و نقش خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی به حدی است که زندگی و تمدن انسان بدون آنها هرگز قابل تصور نیست .

دراینپژوهشتاثیرکارآفرینی بر ارزش شرکت از طریق تیم های نوآوری و عملکرد متقابل در SMES ،مورد مطالعه قرارگرفت.نگاهی به نظام اقتصاد و اجتماعی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نو توسعه یافته، جهان نشان می دهد که ایجاد و حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط - SMALL - AND MEDIUM ENTERPRISES=SMEs یکی از اولویتهای اساسی در برنامه های توسعه اقتصادی این کشورها است.

این بنگاههای اقتصادی علی رغم آنکه به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارند، بازدهی بیشتری داشته و درایجاد اشتغال، ایجاد بستر مناسب برای نوآوری و اختراعات و افزایش صادرات این کشورها، نقش مهمی دارند در ایالات متحده نیز حدود 25 میلیون بنگاه کوچک وجود دارد که بیش از 50 درصد از نیروی کار بخش خصوصی را دراختیار دارد.

این بنگاهها به تنهایی نیمی از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را تامین کرده و 96 درصد از کل صادرات این کشور نیز توسط این شرکتها تولید می شوند - مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، . - 1384صنایع کوچک و متوسط در سالهای اخیر سهم قابل ملاحظهای در ایجاد شغلهای جدید داشتهاند.

به بیان دیگر در دنیای مدرن کنونی، صنایع کوچک با مشخصات مخصوص به خود در متغیرهای مختلف و مهمی چون رشد اقتصادی، رقابت و همچنین حل بحرانِ بیکاریِ همهگیر، اثرات قابل توجهی دارند. محققان هر رشته از علم اقتصاد عموما متوجه مسائلی هستند که مستقیما به حیطه تخصصی خود آنها باز میگردد.

اهداف تحقیق هدف اصلی

مطالعه ارتباط کارافرینی و ارزش شرکت از طریق نوآوری و عملکرد متقابل.

اهداف فرعی

- تعیین ارتباط کارآفرینی و ارزش شرکت. تعیین ارتباط کارآفرینی وعملکرد متقابل . تعیین ارتباط کاآفرینی وتیم نوآوری .

- تعیین ارتباط عملکرد متقابل و ارزش شرکت . تعیین ارتباط نوآوری و ارزش شرکت .

سوالات تحقیق

- آیا بین کارآفرینی و ارزش شرکت رابطه معنادار وجود دارد؟ آیا بین کارآفرینی وعملکرد متقابل رابطه معناداری وجود دارد؟ آیا بین کاآفرینی وتیم نوآوری رابطه معناداری وجود دارد؟

- آیا بین عملکرد متقابل و ارزش شرکت رابطه معناداری وجود دارد؟ آیا بین نوآوری و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد؟


کارآفرینی و ارزش شرکت

در نظریه توسعه اقتصادی شومپیتر که اولین بار در 1911 به زبان آلمانی منتشر شد ، شومپیتر دیدگاه خود را در خصوص نقش کارآفرینان در مقابل برداشتهای قدیمی از توسعه اقتصادی مطرح نمود. دیدگاه شومپیتر از توسعه اقتصادی نه به عنوان چیزی اضافی به بدنه نظریه اقتصادی متعارف ، بلکه به مثابه مبنایی برای نظرافکندن دوباره بر فرآیند حیاتی منشعب از روش بررسی اقتصادی نئو کلاسیک از تعادل عمومی و ایستا بود. شومپیتر با بکارگیری اقتصاد ، جامعه شناسی و تاریخ ، به برداشت منحصر به فرد خود در خصوص جریان دورانی حیات اقتصادی می رسد.

او با مارکس در اینکه فرآیندهای اقتصادی سازماندهی شده هستند و تغییرات از درون نظام اقتصادی بر می آیند ، موافق است.در نظریه وی نقش اجتماعی کارآفرین ، نقش محوری است ؛ به زعم او کارآفرین به عنوان عضوی از طبقه اجتماعی ، موجب ادامه توسعه خودجوش می گردد؛ او فردی است که نوآوری خلق می کند . در این نظام ، مراحل پیش تحلیلی شناخت یکی از سلسله مراتب اجتماعی است ، که مبتکرانه توسط معدودی برگزیده ، متوقف و
  دچار تحول می گردد. هرچند که شومپیتر وجه تمایز بین کارآفرین و سرمایه دار را عملکرد مالی او می داند ، به زعم نایت عملکرد سرمایه دار و کارآفرین ، به شکل غیر قابل تفکیکی به هم آمیخته اند. کارآفرینان باید تامین مالی کنند ؛ خطر شکست را بپذیرند ، و بنا به تعریف ، دریافت کننده درآمد به دست آمده هستند

کارآفرینی فرآیندی از ارایه اندیشه های تازه و نو،بهرگیری از امکانات و فرصت موجود با تکیه بر دانش ،پیشه و کار مربوط به آن و پذیرش خطر است.یک کارآفرین به منظور تحقق ایده اش عوامل مورد نیاز مانند،زمین نیروی کار ،مواد مصرفی و سرمایه را فراهم آورده و با استفاده از قدرت تصمیم گیری ،مهارت ها و استعداد های فردی اش در طراحی، سازمان دهی،راه اندازی ،مدیریت واحد جدید،ایده اش را تحقق ساخته و از این راه به کسب و کار و درآمد می پردازد.کارآفرین سرمایه دار نیست ولی قادر است از سرمایه های راکد به خوبی استفاده کند.

بیل گیتس می گوید:بیشترین راه حل ها در جای دیگر کشف می شود که باید آن را شناسایی و از حوزه کشفشان به حوزه خودمان انتقال دهیم.این همان کارآفرینی است.یک مدل کسب و کار جدید و خوب اغلب اوقات حاصل ترکیب عناصری از هر دو طرف است و مزیت های رقابتی مختلفی را به همراه دارد.که فراتر از یک محصول جدید یا فرآیند بهینه سازی در جریان زنجیره ارزش است.به عنوان مثال مدل کسب کار ابداعی شرکت تویوتا که در برابر رقبای بزرگی همچون فورد و جنرال موتورز موفقیت بزرگی به حساب می آید.بر پایه اینکار و تنوع در زنجیره ارزش های مختلفی همچون توسعه محصولات ،مدیریت فروش و ساخت بود.

مدل کسب و کار شرکت وال مارت نیز بر اساس موقعیت فروشگاه ها ،طراحی آنها و مدیریت لجستیک بود.واژه ی مدل کسب و کار ،در فضای دات کام مورد استفاده بیشتری قرار گرفت و عمومیت یافت.دات کام های بسیاری تقریبا در اواسط دهه ی نو فعالیت خود را آغاز کرده بودند در مسیر تغییر مدل های کسب و کار خود برآمدند. ولی با این وجود متاسفانه بیشتر آنها از گردونه ی رقابت خارج شده اند

مدل کسب و کار چیزی جز آشکار سازی راهبرد های یک شرکت نیست.طبق گفته ی جان ماگارتا مدل کسب و کار و فناوری رقابتی باهم پیش می روند.یک فناوری رقابتی توصیف کننده این است که یک مدل کسب و کار چگونه می تواند فعالیتها پیش رو را بهتراز رقبا انجام دهد.سازمانها وقتی می توانند به کارایی بالا برسند که سایر شرکتها محصولات و خدمات یکسانی را به شیوه های مشابه به مشتریان یکسانی ارایه می کنند ساختار آن صنعت تا حد زیادی غیر جذاب خواهد شد.

با صراحت تمام می توان گفت این نوع رقابت مخرب است که بسیاری از خرده فروش ها در اینترنت به سوی نابودی هدایت می کند.کسانی که با مدل کسب و کار به سوی بازار حمله می کنند،آنها هیچ گونه تلاشی برای متمایز ساختن خدمات خود در مورد مشتریها و بازارهایی که وجود داردند،محصولات و خدماتی که ارایه می دهند و ارزش افزوده ای که باید داشته باشند،نمی کنند.تعداد کمی همچون - ی بی ای وای - که موفقیت های را کسب کرده اند در واقع تصمیم گرفتند کسب و کار خود را به شیوه های متفاوتی دنبال کنند.به طور خلاصه یک مدل کسب و کار خوب فقط نباید قدرتمند باشد بلکه باید منحصر به فرد باشد

قابلیت نام تجاری به معنای نشانه های فکری و روانی در ذهن مصرف کننده گان که به ارزش مورد تصور از محصول و خدمات می افزایید و در نتیجه ی مستقیم استراتژی تقسیم بازار و تمایز محصول است.این قابلیت بر بهره برداری از ایده های نوآورانه تاثیر می گذارند 

تامپسون - - 2000کاراآفرینی را فرآیندی می داند که در آن بتواند با استفاده از خلاقیت ،عضو جدید را همراه یا ارزش جدید با استفاده از زمان ،منابع،ریسک و بکارگیری دیگر عوامل به وجود آورند

برای چندین دهه محققان تاکید داشتند که شرکتها میتوانند با ایجاد ارزش بالاتر و بهتر از طریق نوآوری برای مشتریان میتوانند مزیت رقابتی کسب کنند. شرکتهایی که درک کردهاند راه های جدید خلق ارزشی جدید برای مشتریان موجب ایجاد مزیت رقابتی میشود متوجه شدهاند که رسیدن به چنین هدفی تنها در سایه نوآوری امکان پذیر است. نوآوری نه تنها به طور منحصر به فردی با بازاریابی در ارتباط است بلکه یکی از فاکتور های کلیدی کارآفرینی نیز محسوب میشود. در نتیجه استراتژی مبتنی بر نوآوری یک زمین حاصلخیز برای رشد و شکوفایی کارآفرینی و بازاریابی است. 

استراتژی ویژه شرکت و اجزای اصلی مرتبط با رقابت، در زمینه نوآوری، سازمانی با عنوان عوامل داخلی وخارجی نامیده می شوند. تصور میشود ویژگیهای استراتژیک خاص، قدرت نوآوری را افزایش می دهند .به طور کلی فرض براین است که بازار مداری، آموزش و سیاست تکنولوژی، رفتارنوآورانه شرکت را افزایش میدهد.علاوه براین ویژگیهای داخلی، عوامل محیطی هم به عنوان اجزای اصلی رفتار نوآورانه شرکت مورد بررسی قرار میگیرند.

ویژگیهای مربوط به رقابت، مانند: تمرکز صنعتی و موانع ورود به بازار به طور مستقیم برنگرش سازمان درمورد نوآوری محصول تاثیر میگذارند.نوآوری سازمانی به طور کلی یک پدیده تک بعدی است که تمایل شرکت را به ایجاد و اجرای انواع مختلف نوآوریها، مانند تکنولوژیکی، اجرایی، محصول و فرآیند بیان می کند

استدلال ارتباط ساختار سرمایه با عملکرد شرکت تا حدود زیادی تحت الشاع استدلالهای مربوط به خلق ارزش بدهی می باشد.اما می توان در مجموع این ارتباط را اینطور خلاصه کرد:تاثیر خالص اهرم مالی بر عملکرد شرکت نتیجه ای از اثرات گوناگون می باشد.اگر درماندگی مالی - که غالبا نسبت بدهی ها نشانگر آن است - ،پرهزینه تر و با اهمیت تر از نقش انضباطی بدهی باشد،شرکت های که بدهی های بیشتری دارند،مشکلات عملکردی بیشتری خواهند داشت.در مقابل،اگر درماندگی مالی شرکت را مجبور سازد که کارایی و بهروری عملیات خود را به سطحی بالاتر از هزینه های در ماندگی مالی گسترش دهد،آنگاه شرکتهای که بدهی های بیشتری دارند،عملکرد بهتری خواهند داشت

کارآفرینی و عملکرد متقابل

در اقتصاد امروزی رهبران صنایع اغلب از صرفجویی های عظیم در مقیاس و رشد سرشار بهره می گیرند.در چنین شرایطی استخراج بهترین عملکرد از افراد شرکت بسیار با اهمیت تر شده است و از افراد انتظار می رود پیش از گذشته در زمینه تخصص خود متبحر باشند،لذا محدودیت های تخصص هر چه افزونی می یابد ،هم شرکت و هم تک تک افراد بسیار بیشتر به سایرین برای دستیابی به تخصص آنها متکی می شوند.

این هسته ساختاری،رویکردی تیمی به انجام کار است.نوآوری دارایی ماهیتی منحصر به فرد است چرا که نیروی محرک آن ،عدم اطمینان می باشد.به منظور پشت سر گذاشتن این عدم اطمینان ،نیاز مبرمی به تشکیل تیم های نوآور وجود دارد.تشکیل تیم های نوآور ،تنها کنار هم گذاشتن چند فرد در یک گروه و سپس خواستن نوآوری موفقیت آمیز از آن نیست.متاسفانه،به نظر می رسد که این رویکرد ،امروزه شیوه اصلی تشکیل تیم های نوآور است.کار گروهی و به ویژه تشکیل تیم نوآور یک دانش در حال توسعه است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید