بخشی از مقاله

چکیده:

آمایش سرزمین، ارزیابی نظاممند عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... به منظور یافتن راهی برای تشویق و کمک به جامعه بهره برداران در انتخاب گزینههایی مناسب برای افزایش و پایداری توان سرزمینی در جهت برآورد نیازهای جامعه است.

از طرفی پسته گیاهی است که از دیرباز در نقاط مختلف ایران کشت می شده است و جنگل های وحشی پسته در ناحیه شمال شرق ایران وجود دارد و گمان می رود که درخت پسته حدود 3-4 هزار سال قبل در ایران اهلی شده و مورد کشت و کار قرار گرفته است.

مهمترین اقلام صادرات ایران پسته است. رفسنجان بزرگترین تولیدکننده پسته در جهان می باشد. این شهر به عنوان بزرگترین تولید کننده پسته در ایران و جهان سهم بزرگی از صادرات غیرنفتی را شامل میشود.

این تحقیق با استمداد از روش کتابخانه ای از نوع تحلیل محتوا سعی بر آن دارد تا بوسیله مبحث آمایش کردن زمین و بهره برداری مناسب از زمین های کشاورزی جوابی مناسب در جهت ترمیم اقتصاد فلج شده شهر رفسنجان در امر پسته بدهد.

-1مقدمه:

در فرهنگ لغت عمید آمایش به معنای آراستگی، آمادگی، آماده کردن، بررسی و تحلیل نام برده شده است. در سیستم حرفهای و دانشگاهی ایران تنهابه برنامه ریزی فضایی در مقیاس ملّی و منطقهای اطلاق میشود. در واقع و در سیستم حرفهای جهانی، بخشی از مفهوم کلّی برنامه ریزی شهری و منطقهای به حساب میآید. خوشبختانه انسان به فکر چاره ای افتاد و برای اینکه بخواهد بهره برداری با صرفه اقتصادی از سرزمین را داشته باشد بهتر است که روند بهره برداری را در یک چارچوب برنامه ریزی شده به نام طرح مدیریت به اجرا درآورد.

-2خصوصیات برنامه آمایش سرزمین:

از مهمترین خصوصیات برنامه آمایش سرزمین جامع نگری-کیفیت و سازماندهی فضایی آن است. این واژه با کلماتی همچون: استقرار، اصلاح کردن ، بهبود بخشیدن، انتظام دادن، نظم دادن، منظم کردن، پخش کردن، تقسیم کردن، توزیع کردن، تجهیز کردن، مجهز کردن، ترتیب دادن، مرتب کردن، تنسیق، جا به جا کردن، جفت کردن، جورکردن، چیدن ، درست کردن، سازماندهی، سازمان دادن، سامان دادن، سرراست کردن، سر و صورت دادن، شکل دادن مترادف و هم معنی می باشد.

آمایش سرزمین امروز مجموعه ای از دانشهای جدید است که به شکل هماهنگ و تلفیق یافته عمل می کند وکارشناسان رشته های مختلف علوم اجتماعی، مهندسی و جغرافیا با مشارکت گروهی وگفت وشنود منطقی می توانند در محدوده مسائل آمایش سرزمین مطالعه و برنامه ریزی کنند.

در واقع آمایش سرزمین تا تعیین تکلیف برای نوع کاربری سرزمین پیش می رود و خواستار آن است که برای هرنوع استفاده یا کاربری مشخص شده طرح مدیریتی ریخته شود.

این مقوله برحسب توان و استعدادکمی و کیفی سرزمین برای استفاده های مختلف انسان از سرزمین به تعیین نوع کاربری می پردازد.

-3درخت پسته:

درخت پسته منشا ایرانی داشته و در شمال شرقی کشور حوالی سرخس به صورت جنگل های انبوه دیده می شود. پسته گیاهی است که از دیرباز درنقاط مختلف ایران مورد کشت و پرورش قرار میگرفته است درخت پسته گیاهی است دوپایه یعنی گل های نر و ماده جدا از یکدیگر.

تلقیح گلهای ماده بوسیله باد انجام می شود و این درخت منشا ایرانی داشته و در شمال شرق سرخس دیده می شود ریشه این درخت عمودی ست و تا عمق2متر داخل خاک فرو می رود. مناطق عمده کشت پسته در ایران استانهای کرمان، یزد، خراسان رضوی،جنوبی،اصفهان و فارس می باشد.

بالاترین مقدار تولید پسته کشور در استان کرمان - رفسنجان - با تولیدی 81599تن می باشد که 73درصد از تولید پسته کل کشور را به خود اختصاص داده است.

عکس شماره :1 درخت پسته

-4بیان مسئله:

-4-1آمایش سرزمین:

آمای یعنی آراینده و آمایش اسم مصدر آمای، به معنی هنر یا فن جای دادن با نظم و ترتیب و همراه با آینده نگری انسانها، فعالیتها، زیر ساختها و وسایل ارتباطی در خدمت انسانها در فضای کشور با در نظر گرفتن الزامات طبیعی، انسانی و اقتصادی. در جایی دیگر آمایش، مهندسی ترتیبات بهره وری بهینه از ظرفیت های اقتصادی اجتماعی و طبیعی سرزمین و با هدف بهره وری از منابع و ظرفیت های اقتصادی اجتماعی و محیطی سرزمین می باشد.

آمایش، اصطلاحا" به معنی ساماندهی یک محل - مکان - است ؛ مثل آمایش یا ساماندهی یک آپارتمان آمایش هر چیزی به معنی یافتن بهترین محل جای دادن آن به منظور حدٌ اکثر استفاده از آن چیز است . مثلا" حتی وقتی نوشته ای را ویرایش می کنیم ، و بهترین جارا برای فلان کلمه در آن می یابیم، در واقع به آمایش متن و آمایش کلمه پرداخته ایم.

امٌا این اصطلاح را در عمل ، اکثرا" در باره یک فضای جغرافیائی ، به ویژه سرزمین بکار می برند.

انسان نوع استفاده از سرزمین را بر اساس توان کاربری سرزمین بنا نهد و حتی نیازهای اقتصادی و اجتماعی را با توجه به توان سرزمین برآورده ساخت. چنین فکری مقدمه ای شد برای آمایش سرزمین یا برنامه ریزی منطقه ای استفاده از اراضی.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید