بخشی از مقاله

چکیده:

هدف: تحلیل عوامل تأثیر گذار بر اکوتوریسم شهرستان رفسنجان براساس مدل - SWOT - در منطقه دره راگه می باشد.

روش: روش تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی بوده است. جهت تحلیل راهبردها، راهبردهای مناسب طبیعت گردی در دو بخش عوامل درونی - قوت ها و ضعف ها - و عوامل بیرونی - فرصت ها و تهدیدها - با توجه به مدل سوات دسته بندی، وزن دهی و امتیازدهی انجام شد و تحلیل انجام شد. در نهایت موقعیت استراتژیک پروژه نمایان گردید.

یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که با توجه به جدول عوامل داخلی و خارجی اکوتوریسم منطقه دره راگه استراتژی هایso - تهاجمی - دارای بیشترین وزن می باشد. این استراتژی ها به منظور حداکثر نمودن نقاط قوت های داخلی برای حداکثر نمودن فرصت های خارجی می باشد بنابراین منطقه دره راگه دارای توانمندی برای توسعه اکوتوریسم می باشد.

بحث: اکوتوریسم منطقه دره راگه هم اکنون از نقاط قوت و ضعف بیشتر از فرصت ها و تهدیدها تأثیر می پذیرد. بنابراین، اکوتوریسم منطقه دره راگه هم اکنون در وضعیتی قرار دارد که باید ضمن حفظ وضعیت خود ، در کنار بهره گیری ازقوت ها، آماده ی رفع نقاط ضعف آن ها نیز باشد هم باشد.

.1مقدمه:

امروزه صنعت گردشگری , نقش ویژه ای در اقتصاد جهانی دارد و یکی از زمینه های مهم توسعه ی پایدار منطقه ای و عاملی جایگزین برای توسعه ی نواحی حاشیه ای و دور افتاده به شمار میرود . همچنین گردشگری به مثابه ی نیروی پویایی در همگن ساختن جوامع و کالایی کردن فرهنگ های سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است.

برای توسعه گردشگری وجود عوامل مهمی نظیر جاذبه های گردشگری تاربخی , فرهنگی , تفریحی و طبیعی و تاسیسات و امکانات روبنایی و زیربنایی از قبیل شبکه حمل و نقل , اقامتگاهها و مراکز پذیرایی ضروری است و بدون آنها حتی با داشتن بهترین جاذبه های طبیعی و تاریخی جهان نمیتوان انتظار رشد این صنعت را داشت 

بخش بسیار مهمی از فعالیتهای جهانگردی در دنیای مبتنی بر بهره مند شدن از طبیعت است که امروزه اکوتوریسم نام گرفته است. در فعالیتهای اکوتوریستی، افراد و یا گروههای جهانگردی با هدف بهره گیری از زیبایی های طبیعی و جلوه های حیرت انگیز خلقت به رشته کوههای مرتفع، کوهستان ها، کوهپایه ها، جنگل ها، جلگه ها، صحراها و دره های عمیق سفر می کنند 

اکوتوریسم راهی برای حفظ چشم اندازها وحفاظت از غنای زیستی و ذخایر طبیعی چنین مناطقی است .با گسترش و توسعه اکوتوریسم، امکان ایجاد کاربری های اقتصادی میسر و اعتبار برای حفظ پایداری زیستگاه ها تأمین خواهد شد

بررسی جغرافیایی طبیعی ایران و نیز امکان سنجی هر کدام از جاذبه های اکوتوریسمی بیانگر آن است که اکوتوریسم در ایران یک منبع اقتصادی کم نظیر ، خاص و بسیار متعدد و البته رها شده به حال خود است . مناطق کویری بد لیل وجود منابع کافی اعم از پتانسیل های طبیعی و انسان علاوه بر تقویت اکوتوریسم باعث تعادل در رشد اقتصادی روستاهای پیرامون آن شده و با ایجاد قطب های توسعه گردشگری به تکمیل سایرقطبهای اقتصادی موجود می پردازد . با توجه به اینکه وسعت زیادی از قلمرو ایران را مناطق خشک و کویری تشکیل می دهد می توان با بررسی وشناخت قابلیتها و پتانسیلهای این مناطق و جاذبه های توریستی و جهانگردی طبیعی و مصنوعی که در این نواحی وجود دارد نسبت به رونق صنعت اکوتوریسم که در سنوات اخیر جایگاه با ارزشی در اقتصاد برخی کشورها پیداکرده است همت گماشت 

لذا، مقاله حاضر سعی برآن دارد تا با بررسی برخی عوامل تأثیر گذار در محیط داخلی و خارجی منطقه طبیعت گردی دره راگه قوتها و ضعف ها و فرصت ها و تهدیدات اکوتوریسم منطقه شناسایی گردند و وضعیت منطقه بر اساس تحلیل های صورت گرفته را مشخص سازد.

- 1-1 معرفی منطقه:

دره راگه یکی از پدیده های طبیعی شهرستان رفسنجان است که بر اثر فرسایش خاک در طول هزاران سال بوجود امده است. موقعیت محدوده این دره در طول جغرافیایی 9و56 و عرض جغرافیایی 8 و30 و در ارتفاع 1890 متری از سطح دریا قرار دارد. فاصله متوسط دره تا مرکز شهر در حدود 20 کیلومتر است و تقریبا روی خط نیمساز دو جاده رفسنجان - کرمان و رفسنجان – سرچشمه در جنوب شرقی شهر رفسنجان واقع گردیده است.

شکل : - 1 - موقعیت جغرافیایی دره راگه شهرستان رفسنجان

.2مبانی نظری و پژوهشی:

اکوتوریسم " سفر به نواحی به نسبت دست نخورده یا آلوده نشده با هدف خاص مطالعه، توصیف، بهره گیری از مناظر و حیات وحش و همچنین کشف هرگونه مظاهر فرهنگی موجود در این نواحی است" می باشد - هالتمن، کاظمی نیا، قاسمی1، . - 2015 همچنین ارتباط مناطق طبیعی و ساکنان محلی با توجه به تعریف اکوتوریسم، دربردارنده نوعی رابطه همزیستی است. سدلر2 از نخستین کسانی بود که مدل اکوتوریسم پایدار را در 1990 ارائه کرد. وی سه دسته اهداف اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را در مدل خود جای داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید