بخشی از مقاله

چکیده

آلودگی صوتی یکی از مشکلات اساسی جامعه ماست . با توجه به گسترش روزافزون شهرهاي بزرگ این معضل در این شهرها روز به روز در در حال افزایش می باشد. همه شهرهاي بزرگ به منظور پیشرفت و ساخت و ساز مجبور به فعالیت پروژه هاي مختلف عمرانی در دل شهرها و همجوار مکان هاي مسکونی، اداري، تجاري و ... می باشند.

فعالیت این پروژه ها می تواند مشکلات بسیاري را براي شهروندان جامعه به وجود آورد. یکی از مهمترین این معضلات، آلودگی صوتی ناشی از فعالیت انواع و اقسام ماشین آلات عمرانی و پروسه هاي کاري در پروژه هاي عمرانی می باشد. این اصوات در تداخل با صداي ناشی از رفت و آمد خودروها و سایر فعالیت هاي روزانه در شهرها سبب تداخل و افزایش صداهاي ناهنجار گردیده و سبب بروز مشکلات مختلفی براي شهروندان می گردد.

در این مقاله به بررسی مشکلات آلودگی صوتی ناشی از فعالیت عمرانی ساخت یکی از خطوط مترو تهران و معضلات آنها براي منطقه و شهروندان و راهکارهاي کنترل آن پرداخته شده است. لازم به ذکر است خارج از آلودگی صوتی ناشی از این پروژه ها، صداي ناشی از فعالیت هاي روزانه در شهرها و رفت و آمد خودرو ها نیز بسیار قابل توجه است.

مقدمه:

صوت شکلی از انرژي است که توسط ساز و کار شنوایی قابل تشخیص است و به بیان ساده تر صوت چیزي است که شنیده می شود. در محیط زندگی ما اصوات مختلفی در فرکانس هاي متفاوت وجود دارد. برخی ازاین اصوات آزار دهنده و سبب بروز اختلالاتی براي افراد در معرض خطر می شوند.

منابع تولید این اصوات بسیار متفاوت بوده و گاهی اوقات تداخل آنها با یکدیگر بر میزان تاثیرات مخرب آنها افزوده و سسب بروز مشکلاتی فروانی براي افراد در معرض خطر می گردد . یکی از منابع تولید آلودگی صوتی در شهر فعالیت هاي پروژه هاي عمرانی می باشد. نوع اصوات تولید شده در این پروژه ها به واسطه تنوع پروسه هاي کاري و فعالیت انواع و اقسام ماشین آلات عمرانی بسیار متفاوت است .

به واسطه محدوددیت فضاي کارگاه هاي عمرانی شهري و همجواري آنها با محیط مسکونی، اداري، تجاري، فرهنگی، آموزشی و ... سبب تحت تاثیر قرار گرفتن ذینفعان به دلیلی انواع و اقسام آلودگی هاي زیست محیطی ناشی از فعالیت اجرایی این پروژه ها شده است. در این مقاله به بررسی اثرات ناشی از فعالیت ساخت یکی از خطوط مترو تهران در دل این کلان شهر و مشکل آلودگی صوتی ناشی از فعالیت این پروژه و مشکلاتی که براي شهروندان و ذینفعان همجوار آن بوجود آورده است همچنین راهکارهاي کنترلی آن از طرق مختلف من جمله انجام آموزش هاي زیست محیطی می پردازیم.

معرفی پروژه مورد تحقیق:

این پروژه داراي تونلی به طول 27 کیلومتر و تعداد 25 ایستگاه می باشد. تونل این پروژه را میتوان به دو تونل یکی در جهت غربی – شرقی و دیگري در جهت جنوبی – شمالی تقسیم نمود. بر این اساس، حفاري دو قطعه تونل - قطعه غربی-شربی و قطعه جنوبی – شمالی - از محل ایستگاه مورد نظر توسط دو دستگاه TBM شروع شده و یکی به سمت شمال و دیگري به سمت شرق ادامه مییابد. در این پروژه قطر حفاري تونل 9.14 متر و قطر مفید آن پس از لاینینگ 8.15 متر می باشد. بیشترین عمق خط 56 و کمترین آن14 متر، می باشد. همچنین این پروژه داراي یک کارخانه تولید قطعات بتنی موسوم به سگمنت در محدوده جنوب شهر تهران می باشد. محدوده مورد بررسی موضوع این مقاله کارخانه سگمنت و مناطق مسکونی اطراف آن می باشد.
 در ذیل ابتدا به معرفی انواع صوت، بررسی مشخصات و تقسیم بندي آن می پردازیم:

صوت : صوت از ارتعاش سریع مکانیکی محیطهاي کشسان و اجسام بوجود می آید. ایجاد صوت در هوا ناشی از کم و زیاد شدن متناوب فشار جوي است .

سروصدا : تفاوت بین صوت و سروصداذهنی استمعمولاًبه. چیزهایی که خوشایند و یا مفید باشد تلقی می شود در حالی که سر و صدا به چیزهاي ناخواسته , نامطلوب و نا خوشایند مانند صداي برش چوب و فلز , دستگاه تلاش و رسیدگی و بافندگی و غیره گفته می شود.

انواع صدا :

•    پیوسته

•    متناوب

•    کوبه اي

فرکانس - : - FREQUENCY اصوات ارتعاشات طولی هستند که با فرکانس , دامنه نوسان و فاز مشخص می شود . فرکانس صوت عبارت است از تعداد سیکلهاي کامل انقباض و انبساط مولکولهاي هوا در واحد زمان که توسط منبع صوت یا صدا تولید می شود.

هرتز - : - HZ واحد فرکانس صوت هرتز می باشد که عبارت است از تعداد سیکلهاي کامل که در مدت یک ثانیه اتفاق می افتد.

ردیف شنوایی : گستره فرکانسی قابل شنیدن توسط گوش انسان که بر حسب سن و کیفیت آن متغیر است این گستره براي یک فرد جوان با شنوایی طبیعی حدود 20 تا 20000 هرتز و بویژه 500 تا 4000 هرتز می باشد .
تراز فشار صوت : یک تراز مبنا بعنوان تراز فشار صوت براي نمایش شدت صدا در نظر گرفته شده است که این تراز مبنا را ضعیفترین صوتی انتخاب کرده اند که یک مرد جوان سالم می تواند بشنود . این تراز منطبق است بر تغییر فشاري مساوي با 0.0002 میکروبار بر پرده گوش , یک بار برار است با فشار یک جو استاندارد. طبق تعریف این فشار برابر با یک دسیبل - - db است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید