بخشی از مقاله

چکیده

مدیریت پروژه امروزه به عنوان یکی از ابزارهای است که می توان با کمک آن هزینه، منابع و زمان مورد نیاز پروژه را مدیریت کرد . مدیریت پروژه فعالیت های پروژه به با کمک ابزارهای مدیریت پروژه تقسیم بندی میکند و برای هر کدام با توجه به اهمیت ، منابع در دسترس ، زمان لازم مورد نیاز فعالیت برنامه ریزی انجام می دهد.ب انجام هر پروژه عمرانی تغییراتی در محیط زیست صورت می گیرد که توازن محیط را به هم می زند ازسوی دیگر مصالح مصرف شده در پروژه ها برای تولید نیازمند مصرف سوخت های فسیلی می باشد که آلوده کننده محیط زیست هستند.

درصورتی که مواد مصرف شده در پروژه ها قابل بازیافت باشند می توان آلودگی ناشی از پروژها را تا حدی کاهش داد. منابع پروژه ها شامل نیروی انسانی ، ماشین آلات ، تجهیزات، مواد مصرفی همانند فولاد ،مواد نفتی، سیمان ، کچ و آجر می باشد . برنامه ریزی برای منابع پروژه می تواند نقش به سزایی در کاهش آلودگی و حفاظت از محیط زیست را در بر داشته باشد . مدیریت پروژه می تواند از ساختار شکست پروژه ، نمودار گانت، تخصیص منابع محدود، برنامه ریزی تسطیح منابع، تبادل هزینه زمان در حفاظت از محیط زیست استفاده کند.

مقدمه

عمرصنعت ساختمان به درازای خلقت بشر و یکی از عوامل تخریب محیط زیست ، صنعت ساختمان می باشد.اگر چه رشد تخریب محیط زیست با تولد و رشد سایر صنایع از رشد صنعت ساختمان پیشی گرفته است ولی کماکان ارتباط تنگاتنگی یین صنعت ساختمان وتخریب محیط زیست وجود دارد . لزوم استفاده از منابع مختلف طبیعی برای صنعت ساختمان منجر به تخریب هر چه بیشترمحیط زیست می گردد ، در این میان رشد جمعیت و وجود صنایع دیگری همچون ، پتروشیمی، فولاد ، سیمان ... ومتناسب با آن استفاده هرچه بیشتر از منابع طبیعی ، هر چند که منجر به پیشرفت تکنولوژی وآسایش بشر بوده ، لیکن رشد روز افزون تخریب محیط زیست را نیز به همراه داشته است.

رشد سریع صنعت ، پیرو آن رشد سریع تخریب و مشکلات محیط زیستی ، جهانی بودن موضوع و همچنین آگاهی انسان از ارتباط تنگاتنگ بین دو پدیده رشد بعضی صنایع و مشکلات محیط زیستی و همچنین نیاز به محیطی سالم برای زندگی ، باعث شد که انسان به فکر چاره ای در خصوص کنترل تخریب محیط زیست باشد. این رویه منجر به تصویب پیمان نامه ها و پروتکل های بین الملی متعددی شد و تا حدود بسیار زیادی هم موثر بوده است .دراین میان گازهای گلخانه ای با تاثیر قابل ملاحظه ای که در گرمایش کره زمین دارند ، از اهمیت ویژهای بر خوردار هستند .

مهمترین گاز گلخانه ای دی اکسیدکربن است ، مهمترین منبع تولید آن اکسید شدن سوخت های فسیلی است که دراکثر صنایع به عنوان منبع انرژی به کار می رود از دی اکسیدکربن ازآنجا اهمیت پیدا می کند که منابع تولید آن بسیار زیاد و روزانه حجم قابل توجهی از این گاز وارد فضا می شود. بطور طبیعی بعضی از آلایندهها اثرات کوتاه مدت و    گاها شدید دارند مثلا افزایش منواکسیدکربن افزایش سردرد و سرگیجه را در فضاهای آزاد به دنبال دارد اما در داخل منزل و    فضاهای بسته منجر به مرگ هم خواهد شد.

منواکسیدکربن مانع رسیدن اکسیژن به قلب و مغز میشود و باعث مرگ میشود.این گاز هیچ رنگ و بویی ندارد به تدریج باعث میشود فرد به خواب رود گاهی برای گرم کردن حمام از وسایل گرمازا استفاده میشود که کاری خطرناک است و به هیچ وجه نباید در چنین فضاهایی از وسایل گرمکننده استفاده کرد.استفاده از بخاریهای گازی بدون دودکش نیز بسیار خطرناک است و به علت تجمع گاز منواکسیدکربن باعث ایجاد سردرد و سرگیجه و تهوع در فرد میشود زمانی که دودکش باشد خود دودکش در تهویه هوای اتاق موثر است.دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران نیز در خصوص تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت میگوید بطورکلی آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوایی و تشدید آسم میشود.

دکتر “مسعود موحدی” گفت تماس درازمدت با آلودگی هوا و در معرض آلایندههای هوا بودن باعث برونشیت مزمن و اختلالات تنفسی میشود.به گفته دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران آلودگی هوا با گازهای ناشی از سوخت موتورهای دیزلی و صنایع سنگین در بروز سرطان ریه موثر است.دکتر موحدی میگوید کودکان و سالمندان دو گروهی هستند که بیش از سایر افراد در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.

کودکان به دلایلی نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض خطر آلودگی هوا قرار میگیرند از جمله این دلایل، کودکان و شیرخوارگان با سرعت بیشتری تنفس میکنند و این باعث تماس بیشتر با مواد آلودهکننده هوا میشود.کودکان بیشتر تنفس دهانی دارند که به این ترتیب فیلتر بینی که قسمتی از آلودگی هوا را میگیرد نمیتواند بطور موثر عمل کند.آلودگی هوا باعث تحریک انسداد راههای هوایی و تشدید آسم میشود و بر رشد و نمو سیستم عصبی، تنفسی و ایمنی و غدد داخلی تاثیر میگذارد که این امر میتواند خطر سرطان را در سالهای بعدی زندگی افزایش دهد.

بررسی آمارهای جهانی نشان میدهد که سالانه حدود ‪5/4میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.صنعت‪ مدرن امروز با تولید گازها و ذرات آلوده معلق در هوا فضایی برای نفس کشیدن باقی نمیگذارد و استشمام هوای پاک را که همواره مایه شادمانی زندگی بشر بوده، به آرزویی دست نیافتنی تبدیل میکند.آلودگی هوا همواره در شرایط بحرانی منجر به مرگ و میر انسانها شده است. محاسبات انجام شده نشان میدهد با توجه به جمعیت تهران، در شرایط بحران آلودگی هوا احتمال مرگ و میر سالانه پنج هزار نفر وجود دارد.

مشکل آلودگی هوای کلان شهرها عمدتا ناشی از حرکت وسایل نقلیه و دکتر “منصور غیاثالدین”، .کارخانجات صنعتی است که اینها از آلایندههای ناشی از فعالیتهای انسانها به شمار میروند متخصص بهداشت هوا و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران میگوید براساس تحقیقات انجام شده، شمار زیادی از پرندگان با افزایش آلودگی هوا، تهران را ترک کردهاند و پرندگان مهاجر به ویژه گنجشکهای مهاجر دیگر وارد تهران وی افزود براساس بررسیهای انجام شده از گونههای کمنظیر دامنههای البرز همچون عقاب طلایی و هما سالهاست. نمیشوند آلودگی هوا و سروصدا، دو عامل اصلی برای کاهش پرندگان بومی در تهران است که .که نمونهای در تهران دیده نشده است این روند با افزایش غلظت آلایندههای هوا تشدید میشود با توجه به وضعیت آلودگیهوا در تهران و همچنین روند ساختمان سازی و شکل ساختمانهای جدید، این امر موجب شده است تا پرندگان حتی محل مناسبی برای تولید مثل و لانهگذاری درتهران نداشته باشند و در نتیجه جای دیگری را با هوای پاکتر و سروصدای کمتر برای زندگی انتخاب کنند.

بیان مسئله

گذشت زمان این امر را ثابت کرده است که مدیریت بسیاری از پروژه ها توسط مدیر سنتی دیگر جوابگوی نیاز صنعت نمی باشد و مهمترین علت این امر همان افزایش نیاز و گسترش و پیچیده تر شن طرح های عمرانی می باشد. این مسئله باعث گردیده که مدیریت پروژه نقش جدیدی در پروژه داشته باشد. مدیریت پروژه با به کار گیری تکنیک ها و مهارت های حاصل از تجارب گذشته به همراه دانش کسب شده توسط صاحب نظران این امر ،به جهت مدیریت همه جانبه پروژه ها است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید