بخشی از مقاله

چکیده

نحوه طراحی شهری تاثیر مستقیم بر سلامت افرادی دارد که در آن محیط زندگی می کنند. هر چه بافت شهر مطابق با طبیعت و نیازهای انسان باشد انسان احساس آرامش بیشتری می کند. در چند قرن اخیر با پیدایش آسمان خراش ها و سازه های مدرن بافت شهری تغییر زیادی پیدا کرده است و از آن حالت قدیمی و نزدیک به طبیعت بشر خارج شده است. نیاز های روحی انسان همانند دیگر نیازهای او باید در معماری جدید مورد توجه قراربگیرد .

معماری جدید فقط به طراحی ساختمان های مقاوم در برابر حوادث طبیعی ، نماهای جدید ، افزایش ارتفاع ، دکوراسیون داخلی خلاصه نمی شود بلکه به سلامت روان انسان نیز توجه کرده و با استفاده از فطرت بشر و الهام از سازه های طبیعی ، محیطی را برای زندگی او انتخاب می کند که کمترین ضربه را به جهان هستی و بشر وارد کند. ایجاد فضاهای بازی کودکان ، پارک های تفریحی ، مکان های ورزشی همواره در کنار مجتمع های مسکونی تاکید شده است. معابر شهری باید به گونه طراحی شوند که حداقل ترافیک ، آلودگی صوتی و آلودگی هوا را ایجاد کنند .

ایجاد فضای سبز در محوطه آپارتمان ها و حومه شهر نه تنها از آلودگی هوا می کاهد بلکه مکانی جهت آسایش و پیوند دوباره انسان با طبیعت می شود. شهرهایی که دارای پیاده رو های زیبا و جذاب می باشند نسبت به سایر شهرها از هوای سالمتری برخودار هستند زیرا این پیاده رو ها باعث می شود که افراد به جای استفاده از وسایل نقلیه موتوری و آلوده کننده برای تردد از وسایل نقلیه پاک یا پیاده روی استفاده کنند.

-1 مقدمه

با گسترش روند شهر نشینی نهایتاً کره زمین به سمت تبدیل شدن به یک جهان شهری می رود و شهرها به مراکزی تبدیل خواهند شد که نه تنها سرنوشت بشریت بلکه آینده زیست را در کره خاکی رقم خواهند زد. درکنار مزایای اقتصادی و اجتماعی شهرها _بویژه کلانشهر هاB آثار سوء حاصل از رشد روزافزون جمعیت، شیوه های زندگی شهرنشینی، منابع طبیعی محدود، گسترده تر شدن ابعاد تخریب ها و آلودگی های زیست محیطی، ناکافی بودن خدمات و زیر ساخت ها، بیکاری و فقر، بافت های فرسوده شهری، سکونت غیر رسمی و ... زمینه وسیعی از عوامل تهدیدکننده سلامت انسان و کیفیات زندگی شهروندان را در شهرها - عمدتا در کشورهای در حال توسعه - فراهم کرده است.

دراین شرایط سیاست های برنامه ریزی شهری برخواسته از مفاهیم سلامت، به صورت غیر مستقیم و درحد بالایی تامین سلامتی شهروندان را به همراه خواهد داشت. به طوریکه سلامت و رفاه مردم یک شهر شاخص مهمی برای نشان دادن میزان موفقیت سیاستهای توسعه پایدارآن شهر است. از طرفی دیگر فلسفه نوین سلامت، مفهوم سلامت را دارای ابعادی گسترده که بسیاری از شئونات زندگی انسان با محیط پیرامون - نظیر مسائل زیست محیطی، کالبدی، اجتماعی و اقتصادی - آن را در بر می گیرد، می داند و سلامت را به عنوان یک هدف مرکزی در حوزه های مختلف برنامه ریزی مرتبط با توسعه، مورد تاکید قرار داده است.

مورد غفلت قرار گرفتن ارتباط تنگاتنگ سلامت و برنامه ریزی شهری، جهت نیل به هدف ارتقاء سلامت شهروندان بررسی سلامت از رویکرد برنامه ریزی شهری را از ضرورتی دوچندان برخوردار کرده است. در این رابطه استفاده از مصالح طبیعی ، قابل بازیافت ، دوستدار طبیعت و مصالحی که باعث کاهش مصرف انرژی در ساختمان می شود یکی از راههایی است که می توان به وسیله آن در جهت حفظ و سلامت طبیعت کوشید.

استفاده از بعضی مصالح طبیعی شاید در نگاه اول سخت تر و گران تر به نظر آید ولی با توجه به کاهش آلودگی ها و حفظ ذخایر انرژی در طول مدت عمر مفید خود می تواند هزینه های ناشی از ساخت اولیه محصولات طبیعی را کاهش دهد و مقرون به صرفه باشد. از طرف دیگر بعضی از مصالح طبیعی باعث آرامش خاطر و روحی انسان می شود که این مسئله نیز به نوبه خود باعث ایجاد جامعه سالم و محیط زیست سالم و پاک می شود زیرا وقتی جامعه از سلامت کافی برخوردار باشد در حفظ و نگهداری محیط زیست نیز کوشا می باشد. بدین منظور برای داشتن محیط زیست پاک باید برای ساخت و سازهای خود برنامه ریزی کرد و به جای مصالح آلوده کننده به سوی استفاده از مصالح طبیعی و سالم اقدام نمود . این امر به وسیله آموزش مهندسان و صنعت گران و ارایه راهکارهای علمی جهت استفاده از این مصالح امکان پذیر می باشد.

-2 پشینه تحقیق

-1-2 خانه های چوبی

چوب در مقایسه با مصالحی که امروزه وارد عرصه ساخت و ساز شده، به ظاهر ماده ای کم مقاومت و بدون استفاده است که اگر هم در ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد، بیش از هر چیز کاربرد تزیینی دارد. اما اگر به سال ها قبل برگردیم، خواهید دید بسیاری از سازه های مهم همچون پل، سقف و... در ساختمان های آن روزگار، با این ماده ساخته شده است. در حال حاضر ساختمان های چوبی در کشورهایی که منابع چوبی فراوان دارند هنوز مورد استفاده قرار می گیرد.

-1-1-2 دلایل قوی برای ساخت و ساز با چوب

چوب دارای مصارف مختلف و تقریبا کاربردی نامحدود است که در کنار این موضوع و برخلاف تصور عامه، عمری طولانی دارد، قابل انعطاف است و به راحتی پرداخت شده و به کار برده می شود. این ماده سبک و دارای مقاومت بالایی است. ساختمان ها، برج ها و پل های چوبی در سراسر جهان، نمایانگر این واقعیت است شاهد مثال کاربرد های فراوان چنین ماده ای است. ساختمان ها، سازه های خرپایی، دیوارها، سقف ها و پله های چوبی، قرن هاست که مورد استفاده است.

در حال حاضر، خانه های مسکونی با بیش از 700 سال قدمت که هنوز هم از آنها استفاده می شود، نشانگر عمر طولانی چوب به عنوان مصالح ساختمانی است. جدای از این، مردم خانه های چوبی را به خاطر اینکه دارای معماری خلاق و منعطف، مقرون به صرفه، سالم برای زندگی و در عین حال زیباست، انتخاب می کنند. جالب اینجاست خانه های چوبی در رابطه با حفاظت مقابل گرما دارای بیشترین کارایی هستند.

به علاوه، با به کاربردن روش های مدرن ساخت وساز با چوب، احتیاجی برای به کار گرفتن مواد شیمیایی برای حفاظت چوب نیست. امروزه مصالح چوبی مدرن تحت آزمایش و کنترل کیفیت مستمر است. کیفیت مصالح و تولیدات چوبی از طریق گواهینامه ها و استاندارد های موجود کنترل و تضمین می شود. مزایایی مانند پیش سازی های موثر و سریع قطعات ساختمان، آسانی تهیه و پرداخت، ساخت وساز با چوب را مقرون به صرفه می کند. به همین دلیل ساخت وساز با چوب همواره انتخابی صحیح و مطمئن است.

-2-1-2 حفاظت مقابل آتش سوزی

در ساختمان های چوبی، لایه های سازنده اعضا براساس مقاومت در برابر آتش و شرایط موجود در استانداردهای مصالح ساختمانی - آتش زا یا نسوز - ترکیب شده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید