بخشی از مقاله

چکیده

نظر به اهمیت نقش منابع انسانی به عنوان یک منبع استراتژیک در سازمان ها و مطرح شدن نیروی انسانی به عنوان عمده ترین عامل مؤثر در وصول مالیات پس از درآمد ملی در نظام های مالیاتی کشورها، پرداختن به عوامل مؤثر بر عملکرد سرمایه انسانی در سازمان ها و به طور خاص در سازمان امور مالیاتی کشور حائز اهمیت بسیار است. به منظور کسب موفقیت در محیط در حال تغییر کسب و کار امروزی، سازمانها به دانش، نظرات و خلاقیت کارکنان نیازمندند.

هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر وضعیت اداری کارکنان امور مالیاتی در افزایش وصول مالیات در ادارات امور مالیاتی جنوب استان آذربایجان غربی بوده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش، کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان غربی در سال 1396 بوده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بوده است. برای آزمون فرضیهها از نرمافزار SPSS×23 استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق نشان داد که میزان شفافیت، کامل و مشخص بودن اختیارات و مسئولیت کارکنان در افزایش وصول مالیات ادارات مالیاتی تاثیر دارد. همچنین، حقوق و مزایای متناسب کارکنان و متناسب بودن رتبه و سمت کارکنان در افزایش وصول مالیات ادارات مالیاتی تاثیر دارد.

.1  مقدمه

در حال حاضر یکی از مهمترین سرمایههای اصلی هرسازمان نیروی انسانی آگاه، باتجربه و کاردان آن است واثربخش ترین دارایی برای ارتقاء بازدهی در هر سازمان، کارکنان ماهر می باشند. معیار سنجش موفقیت هر سازمان، به میزان مطلوبیت عملکرد کارکنان آن سازمان است، بنابراین برای سنجش موفقیت سازمانها نیاز به نظامهای منابع انسانی مترقی میباشد که بتوانند با ارائه راهکارهای مناسب و ایجاد هماهنگی الزم بین اهداف سازمان و اهداف کارکنان، بر عملکرد کل سیستم تاثیر گذاشته و سازمان را در رسیدن به اهداف عالیه یاری نماید

امروزه سازمانها با چالشهای متفاوتی مواجه هستند که فائق آمدن بر این چالشها نیازمند داشتن منابع انسانی توانمند می باشند. در گذشته؛ هدف از وضع و اخذ مالیات تأمین مالی دولت میبوده است. اما به تدریج و با آشکار شدن آثار اقدامات مالی دولت، مالیات به عنوان ابزاری برای رشد، ثبات و کاهش نابرابری تلقی و مورد توجه قرار میگیرد - پورزمانی و شمسی، . - 1388 در اقتصاد کنونی، مالیات از ابزارهای مهم مالی دولت می باشد و با توجه به اهمیت آن در اقتصاد کشور و همچنین در فرایند توسعه و بازسازی یکی از اصلی ترین ابزارها در جهت خصوصی سازی، تعدیل ثروت و توزیع مجدد درآمد به شمار میرود

جهت تأمین اطلاعات، دانش و تخصص وجود امکانات جهت توسعه مهارتهای شغلی در زمان وجود زمینه های آموزش مؤثر و کارا در سازمان و داشتن اطلاعات فنی و تخصصی در ارتباط با پست ها می تواند مفید باشد. کارکنان زمانی میتوانند به خوبی از عهده وظایف محوله برآیند که از مهارت، دانش و توانائی لازم برخوردار بوده و اهداف سازمان را بخوبی شناسانند ابزاری که می تواند در این زمینه به کمک مدیران بشتابد فرایند توانمند سازی است. توانمندسازی جزء ضروریات هر سازمان محسوب میشود.

توانمندسازی فرایند تقویت احساس خوداثربخشی است و این کار توسط کارشناسی وضعیت هایی که احساس بی قدرتی را در افراد بوجود میآورد و خذف آنها با استفاده از شیوههای رسمی سازمانی و فنون غیررسمی مهیاسازی اطلاعات مورد نیاز افراد موجب اثربخشی آنها میشود میسر است. حضور فعالانه سازمان در عرصه رقابت و تکنولوژی و بوجود آمدن مشاغل جدید و لزوم داشتن مهارتهای مختلف در کارکنان توانا سازی کارکنان را اجتناب ناپذیر کرده است. از طریق برنامه های توانمند سازی، ظرفیتهای کاری با تفویض اختیار، افزایش مسئولیت، خود مختاری در تصمیم گیری و احساس خودکار امری افزایش مییابد.

در نتیجه بهرهوری و اثربخشی سازمان افزایش مییابد توانمند سازی دارای مزایای زیادی است که از جمله آنها میتوان تمرکز بر مشتری، اتحاد در تصمیمات مشارکتی ، مشارکت کارکنان در مسئولیتها، افزایش مهارت، چابکی در سازمان، کاهش استرس، بهبود شرایط را ذکر کرد. مشخص بودن اهداف، اختیارات، مسئولیت ها، ارتقای شغلی، فنی سازی شغلی، دادن روحیه و انگیزه و اعتماد، تعهد، صمیمیت، قدردانی و مشارکت، ارتباطات و توجه به محیط کاری افزایش مهارت و افزایش اطلاعات عوامل مهم و مؤثری هستند که بر توانمندسازی کارکنان تأثیر دارند 

از آنجا که حیات هر سازمان، به دانش و مهارت نیروی انسانی آن بستگی دارد. هر چه این نیرو بهینه باشد، قابلیت سازگاری سازمان با محیط متغیر بیشتر میشود. بنابراین، کیفیت و توان علمی و تخصصی و مهارتهای رفتاری نیروی انسانی هر سازمان، معیار اصلی داوری و شاخص قابلیت آن سازمان در پیمودن راه دشوار رشد و توسعه بهرهوری بهحساب میآید - رضایی، × - 1380و با توجه به اینکه فعالیت اصلی سازمان امور مالیاتی، تشخیص و وصول مالیات می باشد لذا باید به افزایش مهارت، دانش، تخصص کارکنان توجه ویژهای مبذول دارند. در این پژوهش قصد داریم تاثیر وضعیت اداری کارکنان امور مالیاتی در افزایش وصول مالیات در ادارت امور مالیاتی استان آذربایجان غربی را مورد تحلیل و مورد بررسی قرار دهیم.

2.    پیشینه پژوهش
پور مقیم و همکاران - 1384 - در مقاله خود با عنوان "بررسی عوامل موثر بر سطح وصول درآمدهای مالیاتی در سیستم مالیاتی ایران" مینویسند: گسترده شدن دخالت دولت در عرصههای اقتصادی و اجتماعی و در پی آن، گسترش تعهدات دولت در جهت هدفهایی چون رشد اقتصادی، ثبات قیمتها، افزایش اشتغال وتوزیع عادلانه درآمدها، مخارج دولت را با روند صعودی مواجه نموده است.

در این میان در کشورهای توسعه یافته درآمدهای مالیاتی در تأمین مالی مخارج دولت از اهمیت وافری برخوردار هستند. اما در کشورهای در حال توسعه به دلیل وجود ساختار تورمی و کارانبودن سیستم مالیاتی، درآمدهای مالیاتی درصد ناچیزی از تولید ناخالص داخلی این کشورها را تشکیل میدهد. در ایران پس از درآمدهای نفتی، عمده درآمد دولت در راه تأمین مالی بودجه، درآمدهای مالیاتی میباشد که از آن طریق سه هدف تخصیص منابع اقتصادی، توزیع مجدد درآمدها و تثبیت اقتصادی پیگیری میشود. سپس در تحقیق خود به بررسی روابط کوتاه مدت و بلندمدت درآمدهای مالیاتی و متغیرهای کلان اقتصادی موثر بر سطح وصول درآمدهای مالیاتی طی دوره 1338-1380 پرداخته شود.

آخوندی - 1393 - در پژوهشی به ارزیابی عوامل موثر بر بهبود فرآیند اخذ مالیات از منظر کارکنان اداره کل امور مالیاتی - مطالعه موردی اداره کل امور مالیاتی استان یزد - پرداخت. جامعه آماری تحقیق شامل مأموران مالیاتی استان یزد در سه سطح سازمانی کارشناس ارشد مالیاتی، رئیس گروه مالیاتی و رئیس امور مالیاتی می باشد که تعداد آنها 207 نفر وحجم نمونه انتخاب شده 130 نفر میباشد .

روش تحقیق در این پژوهش توصیفی است. همچنین از نظر هدف در طبقه بندی تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. در این تحقیق جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه بهره برده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در سطح توصیفی از جداول فراوانی، میانگین و نمودارهای توصیفی استفاده گردیده است و در سطح استنباطی متناسب با سنجش دادهها و فرضیههای پژوهش از آزمون×t ×و روش×Topsi s× فازی استفاده گردیده است. استنتاج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که متغیرهای تشویقات و تسهیلات مالیاتی، مجازات مالیاتی، تخصص و کارایی مأموران مالیاتی، ارتقای فرهنگ مالیاتی و مشارکت دادن مودیان و توجیه آنان از نحوه محاسبه مالیات هر یک در بهبود فرایند اخذ مالیات موثر می باشد و در ادامه از روش تاپسیس فازی برای رتبهبندی عوامل موثر بر بهبود فرآیند اخذ مالیات از دیدگاه ماموران مالیاتی استان یزد استفاده شد.

بر اساس یافتههای این بخش از پژوهش عوامل شناسایی شده به ترتیب اهمیت عبارتند از: مجازات مالیاتی، تخصص و کارایی ماموران مالیاتی، ارتقاء فرهنگ مالیاتی، تشویق و تسهیلات مالیاتی و مشارکت دادن مودیان و توجیه آنان از نحوه محاسبه مالیات می باشد؟

رضایی یمین - 1394 - در پژوهشی به بررسی رابطه بین بهرهوری نیروی انسانی و وظیفه مالیات ستانی در سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت.×جامعه آماری این پژوهش شامل ممیزان کل مالیاتی در حوزه شرکتها - اشخاص حقوقی - طی سالهای 1385 الی 1392 که فعال بودهاند، را شامل میشود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد.

برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین عوامل رضایت شغلی، امنیت شغلی، کیفیت شغلی، توانمندسازی کارکنان، بهبود آموزش کارکنان و ارزیابی ارتقاء شغلی و وظیفه مالیاتستانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین با استفاده از آزمون تحلیل مسیر دادههای پژوهش، برازش بسیار خوبی با مدل مفهومی مشاهده شده است. نتایج این پژوهش به در مورد بهبود بهرهوری نیروی انسانی در سازمان امور مالیاتی به مدیران و مسئولان اجرایی کمک خواهد کرد؟

عظیمی - 1394 - در پژوهشی به بررسی عوامل مرتبط بر وصول درآمد مالیاتی و راهکارهای افزایش آن در اداره کل امور مالیاتی غرب تهران پرداخت. در این تحقیق از بین جامعه آماری 135 - نفر - که شامل کارشناسان مالیاتی، و مدیران در اداره کل امور مالیاتی غرب تهران می باشدکه از بین جامعه آماری که شامل 135 نفر میباشند، تعداد 100 نفر به عنوان نمونه آماری طبق جدول کوکران انتخاب می شوند. برای آزمون معنادار بودن تفاوت میانگینها - عوامل فرار مالیاتی و سوالات تحقیق - تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه به کار برده می شود و برای نشان دادن تأثیر دو متغیر به طور همزمان از تحلیل عاملی بهره برد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید