بخشی از مقاله

چکیده

به منظور بررسی قابلیت جایگزینی بستر کشت کوکوپیت و پرلیت با بستر های کشت جدید و ارزان قیمت حاصل از ضایعات موادآلی و ترکیبات معدنی، پژوهشی در گلخانه های آموزشکده کشاورزی پسران پاکدشت بر روی گیاه شاخه بریده ژربرا رقم رزالین صورت گرفت.

بسترهای کاشت استفاده شده در این پژوهش درصدهای مختلفی از کوکوپیت، ورمی کمپوست، خاک برگ ، خاک باغچه و پرلیت بودند که بر اساس طرح آماری بلوک کاملا تصادفی با 7تیمار و 3تکرار به مرحله اجرا در آمد صفات مورد اندازه گیری شده عبارتند از :

- صفات مورفولوژیکی شامل: تعداد گل، وزن خشک و تر ریشه، ارتفاع ساقه، قطرساقه

- و صفات فیزیولوژیکی شامل: کلروفیل می باشد

و نتایج نشان داد که بیشترین میزان رشد گیاه در بسترهای - کوکوپیت+./.50خاک برگ - ./.50 دیده شد و کمترین میزان نیز مرتبط با رشد رویشی در تیمارهای حاوی - خاک باغچه+./.35پرلیت+./.15کوکوپیت - ./.50و - پرلیت+./.50ورمی کمپوست - ./.50 بود. به طوری که بیشترین میزان و عملکرد، وزن تر و خشک ریشه، ارتفاع ساقه، قطرساقه و تعداد گل در بستر کشت - کوکوپیت+./.50خاک برگ - ./.50 مشاهده شد. نتایج این تحقیق دلالت بر آن دارد که بستر کشت - کوکوپیت+./.50خاک برگ - ./.50 تاثیرات مطلوبی بر عملکرد و کیفیت گیاه ژربرا رقم - - Rosalin دارد.

مقدمه

ژربرا - - Gerbera jamesoniiگیاهی دائمی وبومی آفریقای جنوبی است وپنجمین گل شاخه بریده درکشورهلندمی باشد. تمایل به کشت وپرورش ژربرا درایران به دلیل زیبایی،تنوع رنگ،عمرطولانی پس ازبرداشت ،عملکردزیاد وفاصله کوتاه بین دورههای برداشت،درحال افزایش است

بستر کاشت عبارت است از محیطی که ریشه در آن قرار می گیرد و آب و موادغذایی مورد نیاز خود را از آن به دست می آورد - . - Davidson et al., 1998 و شامل مواد آلی مثل پیت ماس یا پوست درخت با اجزاء آلی یا معدنی مثل ورمی کولیت، پرلیت و شن می شوند .

بستر کشت گیاهان دارای چهار وظیفه اصلی است که عبارتند از: نگهداری آب و مواد غذائی، تبادل گازی بین ریشه و اتمسفر و محل استقرار گیاه. - حسندخت، . - 1387 ساختار اسفنجی کوکوپیت باعث می شود این ماده تا 10 برابر وزنش آب جذب کند و همچنین قدرت نگهداری مواد غذایی آن بالاست. مانند پیت باقی می ماند

اهداف: انتخاب بستر کشت ارزان و مناسب جهت پرورش گیاه ژربرا-انتخاب بهترین بستر ترکیبی از بین درصدهای متفاوت مواد آلی و معدنی جهت افزایش کیفیت این گیاه و بررسی اثر بستر های مختلف روی صفات مرفولوژیکی گیاه ژربرا.

کوکوپیت به علت ظرفیت بالای نگهداری هوا، اثر مطلوبی در ریشه زایی دارد. مطالعات نشان داده که ورمی کمپوست از طریق افزایش نگهداری آب، تامین عناصر غذائی و تولید هورمون های گیاهی که اثر اصلاحی بر جوانه زنی بذر دارد، می تواند اثر مثبتی بر رشد گیاهان زینتی داشته باشد

بیدرنامنی - 1389 - بررسی تاثیر کوکوپیت در بستر کشت گلدانی گیاه برگ زینتی فیکوس بنجامین ابلق را مورد بررسی قرار داد. که بیشترین افزایش قطر ساقه و ارتفاع ساقه مربوط به تیمار 0/0 50 کوکوپیت به 0/0 50 خاکبرگ می باشد.

در بررسی که توسط علیخانی و محمدی - - 1387 انجام گرفت، معلوم شد که ورمی کمپوست ارتفاع گیاه و وزن خشک بوته را در گیاه گوجه فرنگی افزایش میدهد. نتایج تحقیات - - Ongram et al. , 2010 بر روی بسترکشت تاج خروس نشان داد که استفاده از کوکوپیت در نسبت حجمی 100 درصد و 70 درصد به همراه دو ماده آلی دیگر، باعث افزایش ارتفاع، قطرساقه نسبت به 40 درصد کوکوپیت میشود

- Iin Graham, 2003 گزارش داده است موادی که دارای ظرفیت نگهداری بالایی از جذب مواد غذایی می باشند، تجمع زیاد مواد باعث آسیب به گیاه میگرد - Patrick, 1998 . - Fitterگزارش داده است که استفاده از مقادیر زیاد کمپوست در بستر کشت، به علت بالابودن نمکهای محلول اثرمنفی روی رشد گیاه دارد. - چمنی و همکاران - 1388 گزارش کرده بودند ورمی کمپوست در غلظتهای بالاتر باعث کاهش رشد گیاه اطلسی میگردد.

کاربرد ورمی کمپوست در غلظتهای پائین تا 20 درصد سبب افزایش رشد بوته های خیار میشود ولی غلظتهای بالاتر از 30درصد رشد گیاه را کاهش می دهد به طوری که کمترین میزان رشد در تیمار 60 درصد ورمی کمپوست مشاهده شد.مطالعات نشان داده که ورمی کمپوست از طریق افزایش نگهداری آب، تامین عناصر غذائی و تولید هورمون های گیاهی که اثر اصلاحی بر جوانه زنی بذر دارد، می تواند اثر مثبتی بر رشد گیاهان زینتی داشته باشد 

کوکوپیت به علت ظرفیت بالای نگهداری هوا، اثر مطلوبی در ریشه زایی دارد. - . - Drakes et al.,2001گزارش شده است که غلظتهای بالاتر ورمی کمپوست طول ریشه و ارتفاع گیاه را کاهش میدهد - چمنی و همکاران . - 1386نیز گزارش داده اند نسبتهای بالاتر از 40 درصد باعث کاهش رشد اطلسی میگردد.

- Fitter Patrick, 1998 - گزارش داده است که استفاده از مقادیر زیاد کمپوست در بستر کشت، به علت بالابودن نمکهای محلول اثرمنفی روی رشد گیاه دارد.

مواد و روش ها

این تحقیق در گلخانه آموزشکده کشاورزی پسران پاکدشت در تابستان 92 درقالب طرح کاملا تصادفی با 7 تیمار و 3 تکرار برروی گیاه ژربرا رقم Rosalin اجرا شد. برای کاشت گیاه از42 گلدان سایز 19 با رنگ مشکی استفاده گردید. برای شروع کار از گیاهانی که ویژگی های ظاهری یکسانی داشتند استفاده کردیم . در موقع کاشت اندازه ریشه گیاه ثبت شد. تمامی گیاهان در طول دوره پرورش هر 10روز یکبار با محلول غذائی کریستالون تغذیه می شدند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید