بخشی از مقاله

تغذیه بهینه ژربرا در کشت هیدروپونیک
چکیده
مطالعه حاضر به منظور بررسی چگونگی تقذیه بهینه در کشست هیدروپونیک ژربرا در قالب طرح آماری اسپلیت پلات با سه تکرار در گلخانه تجارتی واقع در نیلستان پاکدشت انجام شد، فاکتور اصلی غلظت محلول غذایی در چهار سطح شامل غلظت پایه عناصر ماکرو در محلول جانسون برابر غلظت محلول جانسون برابر غلظت جانسون برابر غلظت محلول جانسون و فاکتور فرعی در سه سطح شامل رقم زرد ، رقم صورتی و رقم بنفش بود. تجزیه و تحلیل آماری نتایج نشان داد که صفات تعداد گل و زمان ماندگاری در بین تیمارهای غلظت رقم و اثرات متقابل آنها در سطح احتمالی ۱٪ معنی دار بود و صفات طول دمگل، قطر گل و شروع گلدهی ما بین تیمارهای غلظت و اثر متقابل غلظت و رقم از لحاظ آماری معنی دار نشد ولی ما بین تیمارهای رقم در سطح احتمال ۱٪ معنی دار شد . رتبه بندی میانگین مقادیر صفات بر اساس آزمون دانکن نشان داد که ما بین تیمارهای غلظت بیشترین مقدار صنفات تعداد گل و زمان ماندگاری به ترتیب معادل ۹/۴، ۶/۱۳ روز مربوط به تیمارهای بود و در بین تیمارهای رقم بیشترین مقدار صفات تعداد گل ، طول دمگل ، قطر گل، زمان ماندگاری و شروع گلدهی به ترتیب با ۲/۹، ۴۰/۱۳ سانتی متر، ۱۱/۱ سانتی متر ، ۷/۶ روز و ۵۵/۶ روز به ترتیب مربوط به ارقام زرد، زرد، بنفش، بنفش و بنفش بود و شمچنین در بین اثرات متقابل غلظت و رقم بیشترین مقدار صفات تعداد گل و زمان ماندگاری به ترتیب معادل ۱۸ و ۸/۳ روز به ترتیب مربوط به تیمار های بود. لذا با توجه به تاثیر متقابل رقم و غلظت روی صفات تعداد گل و زمان ماندگاری نتیجه می شود که در شرایط مشابه این آزمایش، جهت دستیابی به تعداد گل بیشتر از غلظت همراه با ارقام با پتانسیل بالا از نظر تولید گل مانند ارقام صورتی (Qu) یا زرد (Ca) استفاده شود، همچنین به منظور افزایش زمان ماندگاری از غلظت C۳ همراه با ارقام با پتانسیل بالا از نظر زمان ماندگاری مانند رقم بنفش (Tr) استفاده شود.
مقدمه
Dufalt و همکارن (۱۹۹۱) تاثیر نیتروژن و پتاسیم را بر روی گل ژربرا و تولید محصول بررسی نموده و نتیجه گرفتند که ترکیب نیتروژن (N) و پتاسیم (k) بر روی تولید گل و زمان ماندگاری گل تاثیر دارد . برخلاف نیتروژن ، پتاسیم به تنهائی در تولید گل و زمان ماندگاری گل تاثیر دارد. بر روی کشت بافت ژربرا تحقیقاتی انجام داده .هیچگونه تاثیری ندارد نتیجه گرفت که عنصرهای تاثیر مستقیم بر روی رشد برگ گل ژربرا دارند. و همکاران (۱۹۹۱ ) نسبت غلظت پتاسیم به کلسیم را در برگ ژربرا بررسی و به این نتیجه رسیدند که اگر مقدار غلظت پتاسیم به کلسیم کم باشد کمی عنصر پتاسیم موجب کوتاهی ساقه ها و پوسیدگی برگهای ژربرا می شود اما نسبت بالای غلظت پتاسیم به کلسیم موجب افزایش کیفیت گل می شود. AShWat و همکاران (۱۹۹۶ ) مقادیر مختلف نیتروژن را در گل ژربرا بررسی و به این نتیجه رسیدند که کم و زیاد بودن نیتروژن در کیفیت و طول عمر گل ژربرا اثر دارد اما در رقمهای مختلف مقدار نیتروژن و تاثیر پذیری آن متفاوت است.KIOSSOWSki and Strojng (۱۹۸۳) اعلام کردند که برای دستیابی به گل ژربرا با کیفیت خوب باید مقادیر در برگهای ژربرا به ترتیب معادل ۳/۱۳-۳۵/۷، ۲/ ۰ -۶۴/۱۹، ۳/۰-۱۸/۰۶، ۲/۳-۶۶/ ۴۸، ۰/۳-۰/۱ درصد باشد. Kamelو همکاران ( ۱۹۷۷) مطالعه تاثیر نسبتهای مختلف NPK بر روی گل ژربرا رقم Superbu به این نتیجه رسیدند که NPK در نسبت های ۱:۴:۲ گرم در هر گیاه بالاترین تولید (تعداد گل )را داشته است. Amariutal و همکاران ( ۱۹۹۸) تفییرات فیزیولوژیکی و شیمیایی گل شاخه بریده ژربرا را در آب مقطر و محلول نگهدارنده بررسی و نیجه گرفتند که مقدار تنفسی ، وزن و طول عمر گلدان در محلول نگه دارنده و بیشتر از آب مقطر بوده است. Kacperska ( ۱۹۷۷) اثر مقادیر را بر روی ژربرا بررسی و مشاهده نمود که بالاترین محصول شاخه بریده ژربرا در تیمار کودی ۲-۱ گرم در لیتر NPK بوده است. Thanga Tag و همکاران (۱۹۹۲) گل شاخه بریده ژربرا را در لوله های پلاستیکی بدون آب در دمای معمولی اطاق به مدت ۲۴ ساعت قرار داده و نتیجه گرفتند که این روش باعث کاهش وزن گل ، خمیدگی در دمگل ، ریزش گلبرگ ، زرد شدن گلبرگها و کوتاهی عمر گل شاخه بریده شد. Fiunmili و همکاران (۲۰۰۳) با بررسی نسبتهای NPK بر روی رشد و گلدهی ژربرا اعلام کردند که در نسبتهای ۲۰:۱۰:۳۰ گرم در متر مربع ، صفات بلندی گل (۵۰۶۹) ، مساحت هر برگ (۳۴۳۵/۶) ، تعداد گل در هر گیاه (۶۷) ، اندازه گل (۱۲/۱۵)، اندازه دم گل ۲/۷۹ و طول عمر گل (۲۶/۴ روز) بیشترین مقدار بودند.
روش کار:
مطالعه حاضر جهت بررسی چگونگی تغذیه بهینه کشست هیدروپونیک ژربرا در قالب طرح آماری اسپلیت پلات با سه تکرار در گلخانه تجارتی واقع در فیلستان پاکدشت اجرا شد.فاکتور اصلی غلظت محلول غذائی در چهار سطح شامل غلظت پایه عناصر ماکرو در محلول جا نسون برابر غلظت محلول جانسون برابر غلظت جانسون برابر غلظت جانسون و فاکتور فرعی رقم ژربرا شامل سه رقم زرد ، رقم صورتی و رقم بنفش بود. این ارقام از طریق کشت بافت تکثیر یافته و از شرکت Pre Sman هلند در شرایط کاملا قرنطینه وارد شد ند. بستر گلدانهای کشست حاوی ۶۵٪ کوکوپیت ، ۳۰٪ پرلیت و ۵٪ پوکه صنعتی بودند . در طول آزمایش گیاهان تحت شرایط درجه حرارت بالای ۱۶ درجه سانتی گراد، رطوبت بالا و نور فراوان قرار داشتند.آبیاری و محلول رسانی گیاهان روزانه در پنج نوبت و در هر نوبت ۷۵ میلی لیتر توسط کارگر در اختیار گیاهان قرار می گرفت در ضمسمان گلدانها در ارتفاع ۸۰ سانتی متر از سطح زمین قرار داشتند.

نتایج:
تجزیه وتحلیل آماری صفات مطابق جدول ۲ نشان می دهد که در تیمارهای غلظت، صفات تعداد گل و زمان ماندگاری در سطح احتمال ۱٪ اختلاف معنی دار دارند و در تیمارهای رقم صفات تعداد گل ، طول دمگل ، قطر گل ، زمان ماندگاری و شروع گلدهی در سطح احتمال ۱٪ اختلاف معنی داردارند، همچنین در بین اثرات متقابل تیمارهای غلظت و رقم صفات تعداد گل و زمان ماندگاری در سطح احتمال ۱٪ اختلاف معنی دار داشتند.

: به ترتیب بیانگر اختلاف مهنی دار در سطح ۵ و یک درصد و بدون اختلاف معنی دار نتایج مقایسه میانگین صفات تعداد گل و زمان ماندگاری ما بین تیمارهای غلظت بر اساس آزمون دانکن در جدول ۳ نشان می دهد که تاثیر افزایش غلظت عناصر ماکرو در محلول غذایی روی این صفات متفاوت می باشند، بطوریکه بیشترین مقدار صفات تعداد گل و زمان ماندگاری به ترتیب معادل ۱۳/۴ و ۶/۹ روز مربوط به تیمارهای می باشد.

نتایج مقایسه میانگین صاسفات تعداد گل ، طول دمگل ، قطر گل، زمان ماندگاری و شروع گلدهی ما بین تیمار ارقام براساس آزمون دانکن در جدول ۴ نشان می دهد که مقادیر صفات مذکور در بین ارقام مختلف متفاوت می باشد بطوریکه در رقم زرد صفات تعداد گل و طول دمگل به ترتیب با مقادیر ۱۳/۹ و ۴۰/۲ سانتیمتر، در رقم صورتی صفات تعداد گل و فطر گل به ترتیب با مقادیر ۱۳/۳ و ۱۰/۹ سانتیمترو در رقم بنفش صفات قطر گل ، زمان ماندگاری و شروع گلدهی به ترتیب با مقادیر ۱۱/۱ سانتیمتر، ۷/۶ و ۵۵/۶ روز بیشترین مقدار می باشند.
نتایج مقایسه میانگین صفت تعداد گل ما بین انرات متقابل غلظت و رقم در شکل ۱ نشان می دهد که با افزایش غلظت عناصر ماکرو به میزان ۱/۵ برابر در تیمار ، صفت تعداد گل در ارقام زرد و بنفش از نظر آماری افزایش معنی داری نداشته ولی در رقم صورتی با تعداد ۱۸ به بیشترین مقدار رسیده و از نظر آماری افزایش معنی داری نسبت ته تیمار شاهد دانشسته اسست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید