بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

بررسی اثر بسترهاي مختلف کشت بر برخی صفات مرفولوژیکی گیاه همیشه بهار

چکیده:

یکی از نهادههاي اصلی تولید براي پرورش گیاهان زینتی به ویژه گیاهان گلدانی، بسترهاي کشت مناسب است. با وجود ضایعات کشاورزي و صنعتی در کشور میتوان با روشهاي مناسب بسترهاي کشت مطلوب تولید و به بازار عرضه کرد. این آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تکرار و 8 تیمار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) انجام گرفت. در این آزمایش تاثیر تیمار 1 (خاك باغچه وکمپوست مصرفی قارچ)، تیمار2 (خاك باغچه)، تیمار 3 (خاك باغچه، کمپوست مصرفی قارچ و سبوس برنج)، تیمار 4 (خاك باغچه، کود دامی، سبوس برنج وکمپوست مصرفی قارچ) ، تیمار 5 (خاك باغچه و سبوس برنج)، تیمار 6 (خاك باغچه، کود دامی و سبوس برنج)، تیمار 7 (خاك باغچه، کمپوست مصرفی قارچ وکود دامی)، تیمار 8 (خاك باغچه وکود دامی) بر برخی صفات مرفولوژیکی همیشه بهار مورد بررسی قرار گرفت. پس از آماده سازي کرتها و مخلوط کردن نسبتهاي مورد نظر از بسترهاي مختلف، این بسترها به صورت تصادفی در کرتها قرارگرفت و درون گودالهاي ایجاد شده یک بذر قرار داده و روي بذرها با کوکوپیت پوشانده شد. نتایج حاصل از تجزیه دادهها نشان داد که بین کلیه تیمارها براي صفت قطر گل اختلاف معنیدار وجود نداشت. همچنین بیشترین طول و عرض برگ، بیشترین ضریب سرعت جوانهزنی و کمترین زمان لازم براي جوانهزنی در بستر خاك باغچه و کمپوست قارچ مشاهده شد و بیشترین عملکرد بذر را بستر خاك باغچه و سبوس برنج دارا بود و کمترین عملکرد بذر را بستر کشت خاك باغچه و سپس خاك باغچه و کود دامی دارا بود.

 

واژه هاي کلیدي: ضریب سرعت جوانهزنی، عملکرد بذر، کمپوست قارچ، همیشه بهار

مقدمه:
همیشه بهار با نام علمی Calendula officinalis یکی از رایج ترین گلهاي فصلی است. این گیاه به عنوان یک گل یکساله در برنامه گلکاري قرار میگیرد ولی میتواند به صورت علفی چندساله به زندگی خود ادامه دهد که در این حالت گلها مرغوبیت سال اول را ندارند. با وجود ضایعات کشاورزي و صنعتی در کشور میتوان با روشهاي مناسب بسترهاي کشت مطلوب تولید و به بازار عرضه کرد. در همین راستا تولید کودآلی (کمپوست) به طریقه بیوتکنولوژي و از کلیه منابع آلی از جمله زبالههاي خانگی، ضایعات کشاورزي (باگاس نیشکر، ضایعات پسته و چاي ، کاه و کلش غلات ، سبوس برنج و..) و بازیافت (لجن) فاضلابهاي شهري و خانگی و غیره صورت میگیرد. در نتیجه با مطلوب شدن کیفیت بستر، افزایش میزان جوانهزنی و سرعت جوانهزنی بذر فراهم می آید.

مواد وروشها:

این تحقیق در زمینی واقع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اجرا شد. خاك باغچه، خاك باغچه + کمپوست مصرفی قارچ، خاك باغچه + کمپوست مصرفی قارچ + سبوس برنج، خاك باغچه + کود دامی+ سبوس برنج + کمپوست مصرفی قارچ، خاك باغچه + سبوس برنج، خاك باغچه + کود دامی + سبوس برنج، خاك باغچه + کمپوست مصرفی قارچ + کود دامی، خاك باغچه + کود دامی به عنوان بسترهاي کشت مورد استفاده قرار گرفتند. طرح آزمایشی به صورت طرح کاملا تصادفی در 3 تکرار و 8 تیمار اجرا گردید. در اوایل مهرماه 1391، پس از آماده سازي کرتها و مخلوط کردن نسبتهاي مورد نظر از بسترهاي مختلف، این بسترها به صورت تصادفی در کرت ها قرارگرفت و درون گودالهاي ایجاد شده یک بذر قرار داده و روي بذرها با کوکوپیت پوشانده شد. شمارش بذرهاي جوانه زده از روز ششم آغاز و هر 24 ساعت یکبار شمارش انجام میشد. در پایان تعداد کل بذرهاي جوانه زده (گیاهچههاي تولید شده) شمارش و یادداشت برداري گردید و دادههاي حاصل به عنوان درصد جوانه زنی نهایی منظور گردید. متوسط زمان لازم براي جوانه زنی، شاخصی از سرعت شتاب جوانه زنی محسوب میگردد و از رابطه زیر محاسبه گشت:

ضریب سرعت جوانه زنی، مشخصه سرعت و شتاب جوانه زنی بذرها میباشد که از رابطه زیر محاسبه خواهد شد:
که در آن t زمان برحسب روز میباشد (کوتوفسکی، .(1926

در مرحله ي بذردهی و رسیدن کامل بذور، در هر کرت 3 گیاه به تصادف انتخاب کرده و با استفاده از ترازوي با دقت 0/01 گرم وزن تر بذور هر گیاه به دقت گرفته شد. سپس بذور را به مدت 72 ساعت در محیط سایه قرار داده و سپس وزن خشک بذور با ترازو اندازه گیري شد. در این تحقیق تجزیه داده ها به کمک نرم افزار SAS و رسم نمودار با نرم افزار EXCEL صورت گرفت و براي مقایسه میانگینها از آزمون دانکن استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید