بخشی از مقاله

چکیده

خیار یکی از مهمترین سبزي ها از لحاظ اقتصادي می باشد و به علت وفور ویتامین ، املاح معدنی و اسید هاي آلی در آن، در تغذیه ار اهمیت ویژه اي برخوردار است. آزمایش حاضر به منظور مطالعه تاثیر تیمارهاي کلسیم بر عمر پس از برداشت میوه خیار انجام گرفت. این آزمایش جهت بررسی عمر قفسه اي میوه خیار با استفاده از تیمارهاي کلسیم کلرید %1 - ، %1/5 و - %2، کلسیم آسکوربات - %0/25، %0/5 و - %1 و نانو کلات کلسیم %2 - ، %4 و - %6 انجام شد. پس از تیمار با ترکیبات ذکر شده، میوهها به مدت 15 روز در انکوباتور با دماي 18 °C و رطوبت نسبی %90 نگهداري شدند.

هر 3 روز یکبار شاخصهاي مواد جامد محلول، ، کاهش وزن و کلروفیل مورد بررسی قرارگرفتند. آزمایش به صورت طرح کرتهاي خرد شده در زمان و در قالب طرح کاملاً تصادفی در3 تکرار انجام شد. نتایج حاصل از آزمایش نشان داد تیمارهاي کلسیم، اثر معنیداري بر شاخصهاي اندازهگیري شده نشان دادند. کمترین مواد جامد محلول در تیمار کلسیم آسکوربات %1 بدست آمد.

اثر متقابل تیمار و زمان نیز در مورد تمام صفات معنیدار بود. بر اساس نتایج بدست آمده به نظر میرسد تیمار میوهها با کلسیم آسکوربات %1 و کلسیم کلرید%1/5 موجب حفظ بیشتر خصوصیات کیفی میوه طی مدت نگهداري در انبار گشته است.

مقدمه

خیار محصول فصل گرم هست و درنتیجه میوه آن مستعد به سرمازدگی هست که دماي زیر 10 درجه سانتی پایه باعثاین عارضهدر میوهمیشود - دانگ . - 2012کلسیم که یکی از عناصرغذایی ماکرو و ضروريبراي گیاهان محسوب میگردد، نقش اساسی را در پایداري غشا و تثبیت دیواره سلولی در گیاه ایفا میکند - هیرچی. - 2004 غوطهوري در کلسیم باعث افزایش استحکام دیواره، آهستهتر شدن روند پیري و توسعه تمامیت غشا میشود. به همین دلیل غوطهوري در کلسیم عامل سفتی است و دورهي پس از برداشت محصولات مختلف را توسعه میدهد - هرناندز . - 2006 این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ترکیبات مختلفکلسیم بر برخیاز شاخص هايموثربر عمر پس ازبرداشتمیوهخیار طراحیو انجام گرفت.

مواد و روشها

این آزمایش به منظور بررسی تاثیر تیمارهاي کلسیم بر عمر پس از برداشت میوه خیار طی مدت 15 روز نگهداري در دماي 18°C انجام شد. نمونه برداري میوهها هر3 روز یکبار انجام شد که به صورت آزمایشی با ده تیمار شامل سطوح صفر، %1، %1/5، %2 از محلول کلسیم کلرید، %0/25، %0/5، %1 از محلول کلسیم آسکوربات و سطوح %2، %4، %6 تیمار نانو کلات کلسیم اجرا شد که تیمارهاي کلسیم به عنوان عامل آزمایشی اول و زمان نمونه برداري - روز - در6 سطح 0، 3، 6، 9، 12 و 15 روز به عنوان عامل آزمایشی دوم و کیسههاي پلاستیکی نگهداري میوهها هم به عنوان کرت در نظر گرفته شدند. پس از تهیه محلولهاي کلسیم، خیارها به مدت 20 دقیقه داخل محلول قرار داده شدند و پس از قرارگیري در دماي ذکر شده در مدت زمانهاي مورد نظر، شاخصهاي فیزیکوشیمیایی شامل مواد جامد محلول،کاهش وزن وکلروفیل بودند.

نتایج و بحث

کاهش وزن

بررسی جدول اثر متقابل زمان وکلسیم بر کاهش وزن مشخص نمود با افزایش زمان انبارمانی کاهش وزن بیشتر میوهها مشاهده شد - جدول . - 1 در روز 15 نگهداري در انکوباتور بیشترین کاهش وزن متعلق به شاهد و کمترین آن مربوط به تیمار کلسیم آسکوربات %1 ، %0/5 ،% 0/25 و کلسیم کلرید % 1 ، %1/5 ، % 2 است. کاهش وزن در پس از برداشت سبزیجات معمولا به خاطر از دست دادن آب در طول تنفس است. کلسیم باعث کاهش از دست رفتن آب، فسفولیپید ، پروتئین،کاهشنشتیونیمی شود کهبر کاهش وزنکمترموثراست

جدول-1اثرمتقابل تیمار کلسیم وزمان برمیزان کاهش وزن - % - خیار طی مدت نگهداري در دماي18درجه سانتیگراد - عمرقفسه اي -

موادجامد محلول با افزایش زمان انبارمانی میزان مواد جامد محلول افزایش یافت اما تیمارهاي کلسیم باعث کاهش این روند افزایشی شدند به گونهاي که در پایان آزمایش بیشترین مواد جامد محلول مربوط به شاهد و تیمار نانو کلات کلسیم % 6 است که با سایر تیمارهاي کلسیم تفاوت معنی داري نشان داد - جدول . - 2 .رامانا رائو و همکاران - - 2011 نتیجه مشابه را بر روي فلفل مشاهده نمودند. کاهش کمتر TSS در تیمار احتمالا به دلیل کاهش تنفس و فعالیتهاي متابولیکی و در نتیجه کاهش پروسهرسیدناست. کاهش تنفس باعث کندشدنسرعتتغییرکربوهیدراتبه قندهايسادهمی شود.

جدول -2اثر متقابل تیمار کلسیم و زمان بر میزان مواد جامد محلول - % - خیار طی مدت نگهداري در دماي 18 درجه سانتیگراد - عمر قفسه اي -

 کلروفیل در طی مدت نگهداري در انکوباتور به طور کلی میزان کلروفیل در همه تیمارها روند کاهشی نشان داد. در روز 15 نگهداري در انکوباتورکمترین میزان کلروفیل متعلق به شاهد و بیشترین آن مربوط به تیمار کلسیم آسکوربات%1 وکلسیم کلرید % 1/5 مشاهده گردید - جدول . - 3 لستر با آزمایش بر روي میوه خربزه به این نتیجه دست یافت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید