بخشی از مقاله

چکیده
هدف تحقیق حاضر شناسایی ساختار تکنولوژی تولید و تعیین رابطه بین نهاده های مختلف در تولید خیار گلخانه ای است.برای این منظور از رهیافت دوگان برای تخمین سهم هزینه نهاده ها که داده های مورد نیاز این مطالعه از 151 گلخانه داران خیار در سال زراعی 1390-91 جمع آوری گردید با استفاده از پارامترهای بدست آمده از تخمین مدل، کشش های جانشینی آلن و کشش های قیمتی تقاضا محاسبه شد ه اند . تمامی فروض روش دو گان با روش های تخمینی برآورده شده و داد ه های مورد استفاده محدودیت های مدل را رد ننمودند. نتایج نشان می دهند استفاده از روش دوگان و تخمین تابع هزینه ترانسلوگ با استفاده از داده های مقطعی برای نشان دادن ساختار تکنولوژی تولید خیار، با توجه به برآورده شدن تمامی شرایط مناسب است . تمام کشش های محاسباتی دارای علامت مورد انتظار و معنی دار هستند.

مقدمه
تغییر در قیمت نسبی عوامل تولید به طور معمول سبب می گردد تا نسبت بکار گیری نهاد ههای تولید تغییر نموده و جانشین یکدیگر شوند . آگاهی از میزان امکان جانشینی بین نها ده های تولید با شناسایی ساختار تکنولوژی تولید میسر می شود .در تحقیق حاضر سعی گردیده است ساختار تکنولوژیک تولید محصول خیار به عنوان یکی از محصولات عمده گلخانه های شهرستان خاش شناسایی گردد . چرا که در سیاست قیمتگذاری نهاد ه های کشاورزی عدم توجه به رابطه جانشینی و مکملی نهاده های تولید ممکن است باعث کاهش سطح تولید شده و دولت را از پیگیری اهداف تولید این محصول ارزشمند باز دارد . برای شناسایی ساختار تکنولوژیک تولید، با توجه به مزایای استفاده از تابع هزینه نسبت به تابع تولید، از روش تخمین تابع هزینه و معادلات سهم هزینه نها ده های مختلف استفاده شده است.

یکی از اهداف مطالعه حاضر تلاشی است تاتکنولوژی زیر ساختی تولید محصول خیار گلخانه ای به کمک شکل تابعی لگاریتمی متعالی تبیین شود.برای این منظور برخی ویژگی های تولید همچون هموتتیکی، بازده ثابت نسبت به مقیاس، شکل تابع کاب- داگلاس براساس اطلاعات در دسترس به کمک آزمون های آماری بررسی شدند. و در آخر بدلیل اینکه برای بررسی ساختار تولید نیازمند فرضیه های ساختاری،کشش های جزئی آلن،کشش قیمتی تقاضا وکشش های قیمتی متقاطع برای نهاده ها از اهمیت ویژه ای می باشد. بنابراین در این تحقیق نیز به محاسبه کشش های جانشینی جزئی منسوب به آلن- اوزاوا وکشش های قیمتی نهاده های تولید پرداخته می شود.

پیشینه ی تحقیق
شرافت و همکاران - 1375 - با استفاده از تئوری دوگانگی و به کمک تابع هزینه ترانسلوگ به بررسی ساختار تکنولوژیک تولید و برآورد تقاضای نهاده های تولید در محصولات عمده کشاورزی، شامل گندم، جو، چغندرقند وپنبه در استان های مختلف پرداخته اند. هژبرکیانی و نعمتی - - 1376، با استفاده از داده های آماری مربوط به سال زراعی1373-1372 وتابع هزینه ترانسلوگ، توابع تقاضای نهاده های گندم آبی کشور را به دست آورده اند. آنان چنین نتیجه می گیرند که همه نهاده های به کار رفته در تولید گندم دارای تقاضای بی کشش است. به غیراز نهاده های کود با نیروی کار و آب و نیروی کار با زمین، بقیه نهاده ها با یکدیگر قابلیت جاشینی ضعیفی دارند.
ترکمانی وکلانی - 1380 - ، با استفاده ازتابع هزینه ترانسلوگ چند محصولی در تخمین همزمان توابع هزینه وتقاضای نهاده ها در کشاورزی در استان فارس پرداخته است.نتایج این مطالعه حاکی از آن است که مدل هزینه ترانسلوگ، برازش خوبی نسبت به داده های مورد تحقیق داشته است وکود شیمیایی مکمل بذر مصرفی بشمار می رود و نیروی کار،ماشین الات وکود شیمیایی نیز روابط جانشینی دارند و همچنین همه کشش های قیمتی تقاضا برای نهاده ها کمتر از یک است که این گویای بی کشش بودن تقاضا برای آنهاست.

هژیرکیانی و حاجی احمد - 1381 - ، به برآورد توابع تقاضای نهاده های تولید و عرضه گندم آبی و دیم در کشاورزی ایران پرداخته اند.در این تحقیق از تابع سود انعطاف پذیر ترانسلوگ و نیز تخمین همزمان معادلات سود، عرضه و تقاضای نهاده های محصول با بکارگیری روش سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط تکراری پرداخته شده است. و نتایج حاکی از آن است که تمامی کشش های حاصل از برآورد ضرایب برای هر دو نوع گندم آبی ودیم دارای علامتی مطابق با انتظارات نظری است.

وکشش های خودی تقاضای نهاده ها همگی گویای رابطه معکوس منفی میان قیمت و مقدار نهاده های تولید است عابدی - 1384 - ، به بررسی استفاده از تابع هزینه ترانسلوگ چندمحصولی در تخمین همزمان توابع هزینه و تقاضای نهاده های کشاورزی در مطالعه موردی زاینده رود پرداخته است.و نتایج حاکی از آنست که مدل هزینه ترانسلوگ، برازش خوبی نسبت به داده های مورد تحقیق نشان داده است و طبق بررسی به عمل آمده از الگو کشش های جزیی جانشینی خودی ومتقاطع آلن کوچکتر ازیک ولی این کشش برای آب نزدیک به یک بوده است. - دارای کشش واحد است - وکشش های قیمتی خودی و متقاطع تقاضا برای تمام نهاده ها کمتر از یک می باشد جهانی واصغری - 1384 - ، به تحلیل هزینه گندم با استفاده از تابع هزینه ترانسلوگ تک محصولی در منطقه ارسباران پرداخته اند.

در این مطالعه، برای برآورد شاخص هایی مانند کشش تولید،ضریب تابع و بازده نسبت به مقیاس، به جای استفاده از روش متداول تابع تولید، تابع هزینه ترانسلوگ وبرای برآورد توابع تقاضای نهاده ها،روش های سیستمی ورگرسیون های به ظاهر نامرتبط استفاده شده است.و نتایج حاصل از برازش مدل نشان می دهد،که کود شیمیایی مکمل بذر وماشین آلات مکمل نیروی کار محسوب می شود. مقادیر کشش جانشینی موری شیما - MSE - نشان می دهد که کشش نسبت عوامل نیروی کار - کودشیمیایی و بذر مصرفی -خدمات ماشینی بزرگتراز یک بوده وجانشینی قوی بین آنها برقراراست.فرضیه هموتتیک بودن،وجود بازدهی ثابت به مقیاس، وجود فرم کاپ داگلاس وکشش جانشینی واحد از راه آزمون نسبت حداکثر راستنمایی رد شده است.
رضایی - 1386 - ، به بررسی تخمین تقاضای آب کشاورزی حوضه آبریز زاینده رود - مطالعه موردی: محصولات عمده زراعی - با استفاده از داده های مقطعی سال84-85 و روش باقیمانده به برآورد قیمت واقعی آب برای محصولات انتخابی پرداخته و برای برآورد تابع تقاضا از تابع هزینه ترانسلوگ و معادلات سهم هزینه نهاده ها استفاده گردیده است. نتایج این تحقیق نشان دادند که قیمت های واقعی آب در این حوضه، سیب زمینی در رتبه اول وگندم ،چغندرقند،جو، آفتاب گردان ،پنبه در رتبه های بعدی قرار دارند.کشش های جانشینی و قیمتی گندم وجو حاکی از جانشینی ضعیف آب با سایر نهاده ها بوده و بی کشش بودن تقاضای آب می باشد. نتایج حاصل از آزمون ها برای شناسایی تکنولوژی زیر ساختی ، بیانگر غیرهموتتیک بودن، بازده ثابت نسبت به مقیاس وترانسلوگ بودن تکنولوژی تولید می باشد.

بیسوانگر - 1974 - 1، از قضیه شفارد برای تحلیل تابع تولید و نهاده ها از طریق تابع هزینه ترانسلوگ با استفاده از بسط تیلور استفاده کرده است. آنتل - 1984 - 2، از داده های مقطعی - 1967-77 - مربوط به153 مزرعه نمونه واقع در شرق مصر که تقریبا پنجاه درصد محصول برنج آن کشور را تولید می کند استفاده نموده و با بکارگیری تابع هزینه همونتیک ترانسلوگ، اقدام به برآورد کشش های تقاضای عوامل تولید یاد شده کرده است.او اطلاعات مهمی درباره حساسیت کشاورزان نسبت به تغییر قیمت عوامل ومحصولات،و در نتیجه اعمال سیاست ها و انعطاف مختلف کشاورزان،راهکارهایی را ارائه نموده است.

گلاس و مک کیلوپ - 1989 - 3، با استفاده از تابع هزینه ترانسلوگ چند محصولی، ساختار کشاورزی ایرلند شمالی را بررسی کرده اند. این مدل در برگیرنده دومحصول دام وفرآورده های آن وگیاهان زراعی و چهار نهاده سرمایه، نیروی کار، کودهای شیمیایی و شاخص مربوط به مجموع غذای دام، بذر و دامهای وارد شده به منطقه است. آنها با استفاده از مدل پیشگفته،در دوره85- 1995 براوردی از کششهای جانشینی میان نهاده ها،کششهای خودی ومتقاطع تقاضای نهاده،پارامترصرفه های برگرفته از مقیاس و نرخ تغییر فناوری هیکس را برای هر سال به دست آورده اند.در این مطالعه آنها نتیجه گرفته اند که ساختار کشاورزی ایرلند شمالی هموتتیک نیست و نهاده سرمایه ، کشش پذیر و نیروی کار ،کشش ناپذیر و نهاده در برگیرنده مجموع غذای دام ،بذر و واردات دام نیزکشش ناپذیراست.

کلارک و یانگبلاد - 1992 - 4، براساس داده های سری زمانی - 1935-85 - و با توسل به شیوه هزینه بیشتر به دنبال شناسایی اثر تغییر تکنولوژی وجانشینی نهاده ها در فرآیند تولید کشاورزی در منطقه مرکزی کانادا هستند. چهار نهاده زمین، ماشین، کود - شامل تمام مواد شیمیایی - وکار از هم متمایز شدند. برای اعمال قید همگنی معادلهء سهم هزینه عامل کار حذف شد ودر نتیجه قیمت های تعریف شده در الگو، قیمت های نسبی - نسبت به قیمت نهاده کار - عوامل تولید است. برای برآورد تابع هزینه از روشSUR با اعمال قیود قرینگی5 وهمگنی استفاده شد.

علی وپریخ - 1992 - 6، برای بررسی روابط بین نهاده ها از تخمین تابع هزینه ترانسلوگ و استخرا7ج توابع سهم هزینه ها با استفاده از لم شفارد8 استفاده نمودند. معادلات سهم هزینه به همراه تابع هزینه کل و با اعمال محدودیت های قرینگی و همگنی با روش SUR برآورد شدند و صحت این محدودیت ها با توسل به آزمون ضریب لانگراژ بررسی شد. گارسیال وراندال - 1994 - 9 ،با استفاده از تئوری دوگانگی و با استفاده از برآورد تابع هزینه ترانسلوگ ساختار تابع تولید را در کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه بررسی نمودند. هدف ایشان از این مطالعه اندازه گیری واکنش عرضه کودهای شیمیایی در نتیجه سیاستهای قیمتی و مقداری کودهای شیمیایی بود. ناپاسینتونک و امرسن 2002 - 10 - ، با استفاده از تابع هزینه ترانسلوگ به بررسی تغییرات فنی در کشاورزی آمریکا و ارتباط آن با سیاستهای مهاجرت دولت آمریکا طی سال های 1948 - 1994 پرداخته اند. و ضمن برآورد اریب تکنولوژی ، اقدام به محاسبه کشش های جانشین آل وکشش های خودی و متقاطع قیمتی گردید و براساس کشش های محاسباتی اقدام به نتیجه گیری گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید