بخشی از مقاله

چکیده

نقش محوری توانمند سازی کارکنان در برنامه های سلامت و اهمیت جایگاه کارکنان بهداشتی و درمانی به عنوان پل ارتباطی جامعه خود وسیستم مراقبتهای بهداشتی و درمانی , و توجه به افزایش صلاحیت های این قشر از اجتماع در راستای ارتقاء سلامت جامعه در طرح نوین سلامت از اهمیت بسیاری برخوردار است

هدف از انجام این پژوهش تحلیل تأثیر توانمند سازی و تصمیم گیری پرستاران بر کیفیت مراقبتها ی بیماران در طرح تحول نظام سلامت بود تا پس از آن راهکارهایی در جهت بهبود و توانمند سازی کارکنان درمانی برداشته شود و بدنبال آن مراقبتها با کیفیت بهتری انجام گردد.

روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است ودر ابزار تحقیق از پرسشنامه ی استاندارد با طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است. نمونه ی آماری مشتمل بر 75 نفر از پرستاران و 75 نفر ازبیماران در سال 1394 بود که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در آلفای کرونباخ توانمند سازی پرستاران 0/92 و رضایت مندی بیماران 0/89 به دست آمد.

نتایج PLS نشان داد که مقدار t محاسبه شده بزرگتر از 2 بوده و نشان دهنده معنادار بودن تأثیر توانمند سازی و تصمیم گیری پرستاران بر کیفیت مراقبتها ی بیماران در طرح تحول نظام سلامت می باشد . توانمندسازی پرستاران به میزان 55 درصد از تغییرات متغیر رضایتمندی بیماران را تبیین خواهد کرد. و همچنین توانمند سازی پرستاران بیش از هر عاملی بر کیفیت مراقبتها تأثیر گذاشته است.

مقدمه

سازمان های امروز تحت تاثیر عواملی از قبیل افزایش رقابت جهانی، دگرگونی های ناگهانی، نیاز به کیفیت و خدمات پس از فروش و وجود منابع محدود و زیر فشارهای زیادی قرار دارند. پس از سال ها تجربه، دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در اقتصاد و امور کاری خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند باید از نیروی انسانی متخصص، خلاق و باانگیزه بالا برخوردار باشد. منابع انسانی اساس ثروت واقعی یک سازمان را تشکیل می دهند؟ تغییرات محیطی و افزایش رقابت جهانی، موضوع توانمندسازی کارکنان را در کانون توجه مدیران قرارداده است.

چرا که سازمآن ها با کارکنان توانمند، متعهد، ماهر و دارای انگیزه بهتر خواهند توانست خود را با تغییرات وفق داده و رقابت کنند. توانمندسازی یکی از روشهای افزایش عدمتمرکز، آزادیعمل کارکنان و مسئولیت پذیری کارکنان به حساب می آید. با توجه به نقش محوری توانمند سازی کارکنان در برنامه های سلامت و با عنایت به اهمیت جایگاه کارکنان بهداشتی و درمانی به عنوان پل ارتباطی جامعه خودوسیستم مراقبتهای بهداشتی و درمانی توجه به افزایش صلاحیت های این قشر از اجتماع در راستای ارتقاء سلامت جامعه در طرح نوین سلامت از اهمیت بیشتری برخورداراست.

عمل توانمندسازی کارکنان به طور مستقیم بر روی کیفیت خدمات ارائه شده و رضایت مشتری تاثیر می گذارد. پرستاران بزرگترین گروه کارکنان ارائهدهنده خدمات سلامت را تشکیل میدهند

توانمندسازی را سهبم شدن کارکنان خط مقدم سازمان در چهار عنصر اطلاعات، دانش پاداش و قدرت می داند.برخی توانمندسازی را شکلی از عدم تمرکز که مستلزم واگذاری اختیار تصمیم گیری های اساسی به زیر دستان است،تعریف کرده اند ویاکینسون، توانمندسازی را بعنوان راه حلی برای مشکل قدیمی و کهنه سازمان ها و شرکت های بروکرانیک و تیلوریزه می داند که در آن ها، خلاقیت نادیده گرفته شده است و کارکنان چه به صورت فردی و چه به صورت دسته جمعی با نشان دادن رفتارهای بی محتوا از خود بیگانه می شوند

کمرون توانمندسازی را فرایند قدرت بخشیدن به افرادتعریف کرده است. در این فرایند به کارکنان خود کمک می کنیم تا حس اعتماد به نفس خویش را بهبود ببخشند و بر اساس آن بر ناتوانی و درماندگی خود چیره شوند. تواناسازی در این معنی به بسیج انگیزههای درونی افراد میانجامد و مجموعه اقداماتی است که به یادگیری کارکنان میانجامد و دربردارنده رفتارسازمانی مشخصی است که در سازمان یادگیرنده اعمال میشود. در چنین سازمانهائی همه شرایط برای یادگیری اعضاء فراهم میشود و افراد پیوسته برای کاربرد انچه که یادگرفتهاند همت میگمارند.

یکی از اجزاء حیاتی در بین راه برنامه مدیریت کیفیت است. کلید اصلی در مدیریت کیفیت، ارتقاء مستمر است. با توجه به افزایش روز افزون بیماران و مراکز ارائه مراقبت نیاز به برنامه های بهبود کیفیت و به کارگیری استانداردها جهت برآورده سازی نیازها و ارائه مراقبتها احساس می شود .پیش فرض اولیه این است که پرستار باید در قبال ارائه مراقبت به مدد جو پاسخگو باشد.

برنامه های تضمین کیفیت در بیمارستانها در دهه 1960 با بازرسی های پرستاری آغاز شد.در ابتدا برنامه های تضمین کیفیت جهت اجراء استانداردهای پرستاری طراحی شد و شاخصهایی را برای ارزیابی استانداردها مشخص کرد .برنامه های کنترل کیفیت ، تضمین کیفیت ، ارتقاء کیفیت با هم ادغام شده اند و باعث افزایش سرویس دهی خدمات و رضایت بهتر مشتریان می شود .

برآورده سازی انتظارات از خدمات با توجه به نیاز مشتریان باعث ارتباط بین کیفیت خدمات و رضایت مشتریان می شود. به عبارت دیگر اگر مشتریان احساس کنند که به نیاز آنها اهمیت داده شده و برآورده شده آنرا به عنوان کیفیت ارائه سرویس ربط می دهند. و بررسی رضایت مشتریان از خدمات در تمام برنامه های تضمین کیفیت امری حیاتی است.کفایت بالینی پرستار عنصری کلیدی درتوانایی و تصمیمگیری بالینی بوده و خود, ناشی از برخورداری پرستار از دانش, .مهارت و تجربه بالینی است

خودباوری « پرستار عنصری اساسی در تصمیمگیری مؤثر بالینی می باشد. وایت - White - گزارش نموده است که پرستارانی که اعتماد به نفس بیشتری داشتهاند کنترل بهتری برکار خود اعمال نموده و تصمیمات مؤثرتر و مستقلانهتری را برای مراقبت از بیمار اتخاذ نمودهاند. در مطالعات دیگری نشان دادهاند که احساس خودکارآمدی فرد بیش از مهارت حقیقی او در عملکردش تأثیر دارد

اهداف پژوهش

هدف کلی

تعیین تاثیر توانمند ساز ی کارکنان پرستاری بر رضایتمندی بیماران درتحقق اهداف طرح تحول نظام سلامت

فرضیه ها

بدین ترتیب فرضیه های مطرح شده برای این پژوهش به شرح زیر می باشد.

-1 توانمند ساز ی پرستاران بر رضایتمندی بیماران تاثیر مثبت و معناداری دارد.

-2 مولفه احترام ، خود اثر بخشی ،خود اختیاری ، رشد حرفه ای ، معنی دار بودن ، اعتماد بر رضایتمندی بیماران تاثیر مثبت و معناداری دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید