بخشی از مقاله

چکیده

مقاله حاضر، با هدف بررسی نقش تکنولوژی در آموزش و یادگیری دانش آموزان در مدرسه، انجام شده است. یافته های مقاله با روش - کتابخانه ایی B توصیفی - جمع آوری شده است و نتایج نشان دادند که با تغییری که در مسیر فعالیت های مدارس از تدریس به سوی یادگیری شکل گرفته است و همچنین تاکید بیشتر بر نقش یادگیرنده و اهمیت او در فرآیند یادگیری سبب شده که اهمیت تکنولوژی و رسانه ها روز به روز افزایش یابد. و با توجه به اینکه تکنولوژی آموزشی دارای معایب و مزایای مختلفی است با آگاهی پیدا کردن از تکنولوژی آموزشی می توان از آن نهایت استفاده در زمینه یاددهی B یادگیری به عمل آورد .

کلید واژه ها : تکنولوژی آموزشی ، رسانه ها ، فرایند یادگیری ، یادگیرنده .

مقدمه

نهاد آموزش و پرورش ، با وجود تعداد میلیونی شاگردان، معلمان و سایر افراد دست اندر کار، به شدت نیاز مندطرح ها، روشها و ابزارهایی برای افزایش بهره وری است.چندین دهه است که فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات تمام حوزه های فعالیت بشری از جمله تعلیم و تربیت ×را تحت تاثیر قرار داده است .در گذشته، یادگیری به طور عمده به معنای حفظ توده ای از حقایق، مفاهیم، اصول و روش های کار به وسیله شاگردان و یادآوری و بازگویی آنها به وقت ضرورت تلقی می شد. در همین راستا وظیفه معلمان نیز ارائه اطلاعات مورد نظر برای به خاطر سپاری به شاگردان بود.

امروزه براساس درک بهتری که از چگونگی یادگیری و کسب شناخت به وسیله انسان حاصل آمده است، نگاه آموزشگران نسبت به فرایند آموزش و یادگیری دچار تحول بنیادین شده است. برای ارتقاء سطح آموزشی و کسب نتایج مطلوب از فعالیت های تدریس و یادگیری تمام عوامل موثر در آموزش را باید در قالب یک سیستم آموزشی که همه باهم مرتب و هماهنگ باشند طراحی کرد.

به بیان دیگر روش تکنولوژی آموزشی برحل مشکلات آموزشی، طراحی، اجرا و ارزشیابی کل فرایند تدریس یادگیری مبتنی است، درواقع می توان گفت که تکنولوژی آموزشی به مفهوم جدید آن یعنی بهره گیری از تکنیک ها و دانش فنی در آموزش. ما در به کارگیری تکنولوژی آموزشی بیشتر از آنچه به وسایل و لوازم نیاز داشته باشیم به معلمان، مربیان ، تکنولوژیست ها و مدیرانی که با علوم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، برای تحققو پیشبرد اهداف آموزشی کاملاً آشنا باشند نیاز داریم.

تکنولوژی آموزشی چیست ؟

تکنولوژی از کلمه تکنولوژیا در یونانی به معنای انجام دادن سیستماتیک یک هنر یا حرفه گرفته شده است. این کلمه در اصل از دو کلمه - تکنیک - و - لوژی - تشکیل شده است. تکنیک به معنای انجام دادن ماهرانه هر کار و ×لوژی معادل پسوند شناسی و به معنای علم و دانش است.آموزش یعنی فراهم آوردن فرصت هایی برای این که دانش آموزان یاد بگیرند و مجموعه تصمیمات و اقداماتی که یکی پس از دیگری اتخاذ می شود یا انجام می گیرد و هدف از آن ها دست یابی هرچه بیش تر فراگیرنده به هد ×فهای آموزشی است. 

دردایره المعارف تعلیم و تربیت، تکنولوژی آموزشی به کلیه ابزار و تجهیزاتی گفته می شود که به نحوی بتواند کیفیت تدریس و یادگیری را افزایش دهد. تجربیات نشان می دهد نظام های آموزشی که استفاده مفید از تکنولوژی آموزشی ×و وسایل آموزشی داشته اند موفق تر بوده اند .تکنولوژی اساسا به عنوان ابزار دست انسان در نظر گرفته می شود که نه تنها ماشین ها، کامپیوترها و ربات ها را شامل می شود، بلکه شیوه ها و تکنیک ها نیز در بر می گیرد اما امروزه تکنولوژی مفهوم پیچیده تری را شامل می شود که در آن تکنولوژی را مرتبط با افراد، سازمان، فرایند ها، اطلاعات و غیره در نظر می گیرند. درسال 1963 اولین تعریف از تکنولوژی آموزشی منتشر شد و واژه ارتباط دیداری و شنیداری را یه کار بردند . 

نقش معلمان در تکنولوژی آموزشی

بسیاری از دست اندرکاران آموزش پذیرفته اند که آموزش در روزگار فعلی، انتقال صرف اطلاعات و وقایع را کنار گذارده، تبدیل به تسهیل کننده مهارت های عالی با فکری از نوع خلاقیت، حل مسئله، تحلیل و ارزیابی شده است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید