بخشی از مقاله

چکیده:

جاهلیت مفهومی است که در آن عقاید وافکار انسان از مسیر تعالی منحرف شده؛ ارزش ها رنگ باخته و ضدارزش ها حاکم می شود.. و زندگی انسان مبتنی بر شهوت و غضب ودر مسیر تامین خواسته های مادی و حیوانی سپری می شود. این نوشتار در پی تبیین »تاثیر جاهلیت مدرن بر اقتصاد،اخلاق و فرهنگ« است.

حاصل پژوهش بر این موضوع دلالت دارد که ؛ جاهلیت مدرن دارای اصول و مبانی ای چون انسان محوری، آزادی طلبی، جدایی دین از سیاست، علم وعقل گرایی محض ...می باشدکه همه در خدمت تفکر مادی و در ضدیت با دین و دینداری است. و همچنین آثار و پیامدهایی را به دنبال دارد که برآمده از همان اصول و مبانی است. از آثار این مبانی می توان به: آزادی در اقتصاد که موجب شکل گیری نظام سرمایه داری ودر پی آن رباخواری و استعمار انسان ها، فاصله طبقاتی و... آزادی در اخلاق که سبب فساد اجتماعی، رواج فحشا و...اشاره کرد.

مقدمه

جاهلیت دوره ای است که عقاید و باورها ی نادرست، افراد جامعه را از مسیر تعالی منحرف کرده و موجب شده که زندگی مردم از ارزشهای معقول و متعالی، موازین فرهنگی و اخلاقی و باورهای امیدوارکننده تهی و خالی باشد و در برهه ای از زمان در میان اعراب قبل از اسلام ظهور پیدا کرده است. دقت در وضعیت جوامع امروزی نیز گویای ابتلای جامعه به همان خصایص و ویژگی های اخلاقی است و بیان کننده بروز جاهلیتی دیگر است که میتوان از آن به جاهلیت مدرن یاد کرد. سقوط انسان ها در منجلاب گناه و فساد و طغیان و بی بند و باری و گهراهی هر چه تمامتر آن ها ، به خاطر روی برگرداندن از معنویات و دستورات الهی و فاصله گرفتن از امام عصر عجل االله تعالی فرجه الشریف که حجت خداوند بر روی زمین می باشد.

العالمیه – مشهد مقدس  

اهمیت پرداختن به این موضوع از آن جهت است که ما خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته ایم. بنابراین شناخت ابعاد و ویژگی های جاهلیت مدرن جهت واصلاح سبک زندگی ضروری به نظر می رسد.

پژوهش حاضر در پی کیفیت تاثیر گذاری جاهلیت مدرن در اقتصاد، اخلاق و فرهنگ است. تا به واسطه آن:

-  به شناخت راه حل های مناسب و کارآمد برای مقابله با این پدیده برسیم. -در برابر پیامدهای نامطلوب و ناخوشایندآن مصونیت ایجاد کنیم.

-  اقدام به تعالی اندیشه ها و بالابردن سطح آگاهی افراد جامعه نسبت به این پدیده - جاهلیت مدرن - کنیم تادر سایه این آگاهی شیوه زندگی خود را اصلاح ومنطبق بر قوانین الهی کنیم.

واژه شناسی:

واژه جهل و مشتقات آن بارها در قرآن بکار رفته است و مفسران و لغت شناسان برای این واژه معانی متعددی ذکر کرده اند. برخی جهل را در مقابل علم دانسته و از آن تعبیر به نبود علم و آگاهی کرده اند - آقا ابن منظور،1426، -687/1 آقا فراهیدی،-327/1 :1414 آقا اصفهانی - 201 : 1426 و برخی علاوه بر معنای ذکر شده جهل را در برابر عقل وبه معنی سفاهت، حماقت،خشم و غضب معنا کرده اند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید