بخشی از مقاله

چکیده

زندگی مشترک زن و شوهر نیازمند وجود جاذبه و کششی است که هر دو نفر را در کنار هم نگه داشته و هر چقدر این جاذبه قوی تر و بیشتر باشد ، چشم اندازی روشن تر و امیدوارکننده تر در پیش رو خواهد داشت. یکی از مهمترین این جاذبه ها که تاثیر بسیار چشمگیری در استحکام خانواده داشته و باعث می شود که ستون های خانواده از استحکام بهتری برخوردار شوند ، درک متقابل زن و شوهر می باشد. در حقیقت همان طوری که زوجین برای آغاز زندگی مشترک احتیاج به یک سری وسایل اولیه دارند تا رفاه آنان تامین گردد ، در زمینه رابطه زناشویی نیز احتیاج به آگاهی داشته تا در این فرایند نیز کامیاب گردند که آگاهی از ادراک متقابل زن و شوهر و چگونگی درک طرف مقابل یکی از اساسی ترین راهکارهای روان شناختی بین زوجین می باشد.

در این تحقیق سعی شده است تا با دیدگاهی جامع و روانشناختی ، صمیمیت و همدلی را در تحکیم خانواده بررسی نموده و نگرشی صحیح از تاثیر درک متقابل زن و شوهر را در بهبود زندگی مشترک را مطرح نماید و با به کارگیری توصیه ها و راه کارهای مناسب و کارشناسی شده ، بتوانند گامهای موثری برای سلامتی روحی و جسمی خود و همسرشان برداشته و همچنین در استحکام خانواده خود بکوشند.

در حقیقت در این تحقیق به باورها ، نگرش ها ، آگاهی ها و توصیه هایی اشاره می شود که بعضا از عوامل اصلی درک متقابل زن و شوهر بوده و به ایجاد صمیمیت و همدلی در روابط زوجین تاثیر گذار می باشد و باعث استحکام خانواده می گردد. در مجموع این تحقیق راه کارهای درک متقابل و به تعبیری صمیمی تر شدن برای بهبود تمامی جنبه های زندگی مشترک را در اختیار زن و شوهر قرار داده تا بتوانند خانواده ای مستحکم را مدیریت کنند.

مقدمه
موجود انسانی حتی از حوالی چهار پنج سالگی آرزوی ازدواج را در ذهن خود می پروراند و اکثر افراد چیزی بین 30 تا 50 سال از زندگی خود را به صورت تاهل همراه با شریک زندگی خود می گذرانند. بدون شک بنیاد خانواده یکی از مهمترین ارکان جامعه بشری و جزئی از خوشبختی است. امروزه ازدواج نه یک باید و هدف بلکه وسیله ای برای آرامش و رسیدن به این خوشبختی محسوب می شود.اما صرف ازدواج و تشکیل خانواده برای نیل به این هدف کافی نیست و برای اینکه بتوانیم از این نعمت بدرستی استفاده کنیم ، بایستی راه و روش استفاده از آن را بیاموزیم. در این تحقیق سعی شده است که راه های درک متقابل زن و شوهر شناسایی و تجزیه و تحلیل شود و بعد از آن عوامل موثر در استحکام خانواده بررسی و در ادامه تاثیرات مهم درک متقابل زوجین بر استحکام خانواده مورد مطالعه قرار می گیرد.

به تعبیر دیگر یکی از مهم ترین فرایندهای تاثیر گذار در بدست آوردن آسایش و آرامش روانی بین زن و شوهر ، داشتن درک متقابل و همدلی زوجین بوده که یکی از مهمترین عوامل استحکام خانواده محسوب می شود که در این تحقیق سعی شده است ، با استفاده از نظر کارشناسان دینی و روان شناسان صاحب سبک ، تاثیرات این فرایند مورد ارزیابی قرار گیرد. روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق به صورت کتابخانه ای بوده و بعد از فیش برداری های مربوطه ، به صورت توصیفی - تحلیلی ، مطالب گردآوری شده است.

آشنایی و معرفت زن و مرد از یکدیگر منحصر به قبل از ازدواج نبوده و دامنه این شناخت، چنان وسیع و گسترده میباشد که به بعد از ازدواج نیز خواهد رسید. فرآیند شناخت و درک متقابل زوجین، چشمانی باز، عقل سلیم و انتخاب دینی، منطقی و مستدل را برای داشتن زندگی آرام میطلبد. شناخت متقابل زوجین از یکدیگر رابطهای دو سویه و منطقی است که آرامش روحی و جسمی را به دنبال خواهد داشت شناخت و درک یک جریان و پدیدهای است که به صورت نسبی و مستمر تداوم مییابد و به مرور زمان و با تلاش زوجین به درجهی کاملتری میرسد که بخش محدودی از آن در قبل از ازدواج و بخش اعظم آن در زندگی مشترک حاصل میشود.

بر این اساس بر آن شدیم تا با شناسایی عوامل موثر در درک متقابل زن و شوهر و تاثیرات عمیق آن بر استحکام خانواده ، بتوانیم راه کارهای مناسب را در این خصوص تبیین نموده و با توجه به این نیاز فردی -اجتماعیو روحی- روانی و احساس ضرورت آن، تحقیق حاضر را به روش کتابخانهای تنظیم نموده ایم.

درک و فهم، فرایند پیچیده ای است که همسران به وسیله ی آن اطلاعات متقاعد کننده و توضیح دهنده را از یکدیگر به دست می آورند.

شک نیست که زن و شوهر از دو خانواده اند و در دو فرهنگ جداگانه پرورش یافته اند. طرز فکرها، سلیقه ها و برداشت های آنها متفاوت است و ممکن است درباره ی هر مسئله اختلاف نظر داشته باشند که این خود موجب پدیدآیی بحران در زندگی خانوادگی است.در راه درک یکدیگر و رسیدن به تفاهم، زوجین باید به این اطمینان برسند که محبوب یکدیگرند و در بینش آنها پیوندی حقیقی وجود دارد.

پس با توضیحات بالا می توان به این نتیجه رسید که درک متقابل زن و شوهر یکی از اساسی ترین فرایندهای روان شناختانه در زندگی زناشوئی می باشد که تاثیر بسیار زیادی بر استحکام خانواده دارد و از این رو در این تحقیق با شناسایی عوامل ادراک متقابل زوجین، می خواهیم تاثیر این عوامل را در استحکام خانواده و رسیدن به آرامش روانی در خانواده ، ارزیابی کنیم.

هدف کلی از انتخاب و بررسی موضوعی تحت عنوان درک متقابل زن و شوهر و تاثیر آن در استحکام خانواده به عنوان یک پروژه تحقیقی ، این است که :

- - راه های شناخت درک متقابل زن و شوهر و میزان تاثیر آن در استحکام خانواده - - به عبارت دیگر در این تحقیق فوایدی دنبال می شود که عبارت است از اینکه زن و شوهر برای رسیدن به آرامش باید

نیازهای یکدیگر را بدانند و برای برطرف کردن آن تلاش کنند و یکی از راه های رسیدن به آرامش و آسایش روانی در زندگی مشترک شناخت درک متقابل زن و شوهر بوده که از طریق این شناخت می توانند پایه های خانواده را مستحکم نمایند.

هدف از انتخاب این موضوع، خدمت به جامعه جوان کشور و گامی در جهت کم شدن اختلافات خانوادهها که ریشه در عدم شناخت زوجین دارد، بهبود اوضاع عاطفی زوجین و کمک به افراد سطحینگر جامعه که مسیرشان ناخودآگاه به جدایی عاطفی کشیده میشود.

به عبارت دیگر، هدف غایی، ایجاد آرامش در کانون خانواده است.

پیشینه تحقیق :

با توجه به اهمیت موضوع و شناخت درک متقابل زن و شوهر از یکدیگر و همچنین عوامل موثر در استحکام خانواده ، نویسندگان و روان شناسان زیادی به صورت مقالات علمی پژوهشی و کتاب های مرتبط ، سعی در تبیین هر چه بیشتر موضوع بین خانواده ها شده اند و قابل ذکر است که آیات قرآن کریم و روایات و احادیث ائمه مطهر - علیهم السلام - خود سند روشنی در این خصوص می باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید