بخشی از مقاله

چکیده
هدف این پژوهش مطاله تاثیر فناوری اطلاعات بر افزایش کارایی نیروی انسانی میباشد. امروزه در هر سازمانی بحث بکارگیری فناو ری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی مطرح است و همه جا سخن از سودمندی و یا ضروری بودن استفاده از رایانه است و به همین خاطر، مدیران همیشه درگیر تصمیمگیری برای صرف هزینه یا سرمایهگذاری برای به کارگیری فناوری در سازمان خود هستند.

این مطالعه به روش کتابخانه ای انجام گرفته است و نتایج حاصل از آن بیانگر آنست که بین بکارگیری فناوری اطلاعات و افزایش کارایی کارکنان رابطه و همبستگی مثبتی وجود دارد، یعنی بکارگیری فناوری اطلاعات سبب افزایش کارایی نیروی انسانی میشود. همچنین رشد سازمانها و پیچیدهتر شدن محیط آنها و نیز افزایش رقابت میان سازمانها، بکارگیری فناوری اطلاعات در هر سازمانی میان واحدها در جهت افزایش کارایی و اثربخشی نیروی انسانی هماهنگی ایجاد می کند. استفاده از فناوری اطلاعات امکان دستیابی بهتر و سریعتر به اطلاعات را فراهم و موجب توسعه نیروی انسانی از طریق صرفهجویی در وقت، هزینه سوق دادن نیروی انسانی به فعالیت های مفید میگردد.

مقدمه

بکارگیری فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی تحول گسترده ای را در تسهیل روند امور اداری، افزایش بازده نیروی انسانی و مدیریت،افزایش تنوع محصولات و یا خدمات و بهبود کیفیت و جلب رضایت مشتریان در سازمان ها بدنبال داشته است از مهم ترین عواملی که سازمانها و منابع انسانی1 موجود در آنها را تحت تاثیر قرار می دهد تغییرات لحظه ای فناوری اطلاهات است. بهترین روشها و اختراعات امر در سایه بکارگیری فناوری اطلاعات عملی تر می شود. حیات موثر سازمانها از طریق کارایی مدیران و کارکنان آگاه، ماهر، خلاق، و توانا میسر می گردد.

بنابراین در دوره اطلاعات سازمانها راهی جز مجهز کردن منابع انسانی خود ندارند و این قضیه ایجاب می کند که هر سازمانی که خواهان رقابت و باقی ماندن در عرصه رقابت است باید خود را با این تغییر و تحولات وفق دهد و کارکنان خود را به سلاح هماهنگی با دنیای پیشرفته مجهز سازند و این هماهنگی با بهرگیری از فناوری اطلاعات و آموزش آن به کارکنان در جهت ارتقاء سطح علمی آنان میسر خواهد شد.

به دلیل اهمیت عامل انسانی و نقش منحصر به فرد او به عنوان مجری سیستم ها و فرایندهای سازمانی و به دلیل گرایشهای اجتماعی موجود که ارزش بیشتری برای سازمان قایل است، موفقیت هر تشکیلات حاصل انتخاب مناسب افرادی است که برای کارهای مهم و کلیدی برگزیده میشوند . افزایش کارایی سازمان ها در گرو افزایش کارایی منابع انسانی است. دستیابی به اهداف سازمان،بهرهوری پایدار، خلاقیت و نوآوری و کیفیت مناسب زندگی در گرو مدیریت منابع انسانی کارا و اثربخش است

استفاده از فناوری اطلاعات موجب کاهش هزینههای پستی و انتشاراتی میشود، سرعت کار و بازدهی را افزایش میدهد، ارتباط افراد را با یکدیگر سرعت می بخشد. زمینه های ایجاد اشتغال را فراهم میآورد،بهره وری نیروی کار را افزایش می دهد و تولید ناخالص ملی را افزایش میدهد

استفاده از فناوریهای جدید اجتنابناپذیر است و فناوری اطلاعات و ابزارهای آن در خدمت انواع سیستمهای اطلاعاتی قرار گرفته و اطلاعات را سر و سامان میدهد و موجب تولید هرچه بیشتر اطلاعات میشود فناوری اطلاعات ابزار قدرتمندی است که در کمتزین زمان ممکن میتواند میان مردم جهان ارتباط برقرار کند. نکته ی مهم در امر آموزش پژوهش، بهروز ماندن است و برای به روز ماندن نیز باید از فناوریهای جدید کمک گرفت و اطلاعات، امروزه همانند سایر منابع سازمان یکی از عوامل تاثیر گذار بر کارایی، بهرهوری و اثربخشی سازمانهاست

کارایی معطوف به حداکثر کردن نتیجه، توسط سازمان یا یک نهاد اقتصادی است در نظر پیتر دراکر کارایی، کار را درست انجام دادن است.در دیدگاه چستربارنارد2 کارایی فرد گراست و مربوط به احساس رضایت کارکنان از عضویت در سازمان می گردد.با کارایی منابع سازمان بهتر و مفیدتر می شود کارایی رابطه تنگاتنگی با کنترل فرایند و کاربرد منابع طی اجراء فرایند دارد. از جمله راههای افزایش کارایی می توان موارد زیر را برشمرد:

- آموزش: رابطه ی بین آموزش و کارایی تحت عنوان بهره وری مطرح می شود. یعنی توان کاری کارکنان یکی از عوامل موثر در بهرهوری کارکنان است. دورههای ضمن خدمت مدیران و کارکنان از سریعترین و مفیدترین اقدامات آموزشی است که عهدهدار ارتقای سطح علمی و کیفی آنان است.

- غنی سازی شغل: در غنی سازی شغل فرض بر این است که به منظور انگیزش کارکنان، شغل بایستی طوری طراحی شود که فرصتهایی برای دستیابی به پیشرفت، شناخت، مسؤلیت، رشد و بالندگی بوجود آورد.

-    توجه به کارکنان: سازمان با اتکا به کارکنان خود می تواند موفق باشد. پس سازمان همواره بر بهبود مستمر کیفیت کاری کارکنان خود باید توجه خاصی داشته باشد.

-    استفاده از استعداد: تشخیص و بکارگیری استعدادهای افراد یکی از سازندهترین کارهای یک مدیر است که میتواند به شکل ابزاری قوی در راه افزایش بهرهوری به کارگرفته شود.

-    انگیزه: از جمله عوامل موجد انگیزه شراکت دادن افراد در مالکیت سازمان است.

-    توجه به تغییر: تغییر راهی برای افزایش بهرهوری و حفظ توان رقابتی سازمان است افراد سازمانی باید با روند تغییرات سازگاری داشته باشند این سازگاری میتواند از طریق فراگیری مهارتهای جدید حاصل شود.

-    تواناسازی کارکنان: یک محیط کار توانمند،محیطی است که در آن گروههایی از انسانها باهم کار میکنند و در انجام کارها با یکدیگر مشارکت دارند.

علاوهبر موارد فوق میتوان به عوامل زیر به عنوان راههای افزایش کارایی اشاره کرد: تقسیمکار صحیح، ایجاد تعهد در کار کنان، گزینش مناسب افراد، توجه به نظم و انضباط در کار، توجه کافی به محیط کار و ... - رشیدپور،. - 1390

اهمیت و ضرورت فناوری اطلاعات در افزایش کارایی

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان به عنوان ابزاری نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارایی مورد استفاده قرارداد. توسعه روزافزون ابزارهای مبتنی بر این فناوریها و سرعت فراوان تطبیق آن با نیازهای انسان، موجب شده تا شکل جدیدی از محیط سازمان ایجاد شود که فراگیری، پویایی، تغییر و تحول همیشگی از جمله ویژگیهای این محیط است

-    فناوری اطلاعات فرصتهای جدیدی را برای سازمانها بهوجود آورده است تا بتواند با یکدیگر ارتباطی نزدیکتر برقرار کنند از منابع و امکانات مشترک بهره جویند و مدلهای کسب و کار تجربه کنند. فناوری اطلاعات به عنوان بستر توسعه سازمان تغییرات زیادی را در سازمان پدید آورده است از جمله:

-    فناوری اطلاعات در حالت تمرکز و عدم تمرکز در هر دو حالت می تواند موثر باشد. اگر مدیر مایل به تمرکز بیشتر در تصمیمگیری باشد با استفاده از این فناوری، اطلاعات بیشتری را جمعآوری نموده و تصمیمات بیشتری رابه صورت متمرکز اتخاذ می کند و از سوی دیگری مدیری که خواهان تمرکز است با استفاده از این فناوری،اطلاعات بیشتری را در اختیار کارکنان قرار داد و آنان را در تصمیمگیری مشارکت می دهد - همان منبع - .

-    سیبلی1 با مرور نوشتههای خود در زمینه کارایی فناوری اطلاعات به این نتیجه رسیده است که استفاده از فناوری اطلاعات موجب افزایش رضایتمندی استفاده کننده، انسجام برنامه های سادهتر و سریعتر، پاسخ سریع و روند عملیاتی ساده میشود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید