بخشی از مقاله

چکیده

امروزه با توجه به افزایش سریع رقابت و پیچیدگی های عصر اطلاعات سازمان ها نیازمند آموزش مهارت هایی هستند که بتوانند با علم روز پیشرفت کنند. یکی از این مهارت های مهم و کارا کارآفرینی است که با استفاده از آن همگان سعی در رشد و توسعه سازمان خود دارند. کارآفرینی فرایندی است که در آن ایده های بدیع و مناسب به منظور بهره برداری از فرصت ها و منابع موجود شناسایی و پیاده سازی می شوند. یکی از مهم ترین عوامل تقویت و گسترش فرهنگ کارآفرینی وجود ساختار و تشکیلات مناسب سازمانی می باشد. سازمان کارآفرین تلاشهای نوآورانه را جهت ارائه محصولات و خدمات جدید رشد، بهبود و حمایت می کند و بستر این پویایی را فراهم می سازد.

ارائه فن آوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت به پیش می تازد و جوامع دنیا را دستخوش تغییرات می کند. در اثر این تحولات، قرن جاری به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات ثبت شده است. فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیه فعالیتهای اجتماعی از جمله کارآفرینی تاثیر گذاشته و در بسیاری از آنها تحولات اساسی بوجود آورده است. کارآفرینی موتور توسعه فن آوری اطلاعات و خلق فن آوری های جدید است. این فن آوری نیز خود بر روی کارآفرینی تاثیر گذار بوده و بعبارتی کارآفرینی مدرن را بوجود آورده است .

در این مقاله ابتدا به بررسی ویژگیهای عصر ارتباطات و اطلاعات و معرفی کارآفرینی و سپس به بررسی روابط متقابل بین کارآفرینی و فن آوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته می شود..

مقدمه

فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری جدید در دهه 90 وارد بازار شد و به سرعت توسعه یافت. این فناوری به دلیل عمومی بودن آن با سایر فناوریها تفاوت اساسی دارد، به این معنی که تنها در حوزه فعالیت خود تاثیرگذار نیست، بلکه در کل فعالیتهای اقتصادی و غیر اقتصادی تاثیر بسزایی در تسهیل انجام امور و بالابردن بهرهوری و کارائی دارد.

فناوری اطلاعات دانشی است که به چگونگی گردآوری، پردازش، ذخیره، مبادله و انتقال اطلاعات میپردازد. طبیعی است که امروزه نمیتوان مؤسسهای را عاری از متخصصان فناوری اطلاعات یافت. ورود رایانه و فناوریهای مرتبط با آن به بازار کار و تجارت و کاربرد روز افزون تعاملات اینترنتی سبب شده است که بازاری دائمی برای متخصصان فناوری اطلاعات به وجود آید. بنا براین فناوری اطلاعات به عنوان یک پدیده به نوبه خود سبب کارآفرینی در حوزههای مختلف گردیده است.

امروزه بر همه روشن شده است که اطلاعات و ارتباطات دو قدرت مهم میباشند. این دو هم خود ارزش دارند و هم ارزش بوجود می آورند. اطلاعات علاوه بر ارزش ذاتی، جنبه دیگری دارد که به دانش منتهی میشود و در مکانیزم تصمیمگیری و انجام بهتر آن اثر میگذارد. ارتباطات نیز مانند اطلاعات ارزشمند بوده و ارزش افزودهای متناسب با اندازه و نوع ارتباطات نصیب افراد میکند. انسانهایی که ارتباطات متنوع، بیشتر و قویتری دارند، کارهای خود را بهتر پیش میبرند و زودتر به نتیجه میرسانند.

هدف بررسی تأثیرات ICT درکارآفرینی است. اطلاعات و ارتباطات دو ابزار اساسی مورد نیاز هر فعالیت کارآفرینی است. کارآفرینی در انزوا و بدون حمایت نهادها، سازمانها و انسانها امکانپذیر نیست. کارآفرینی مستلزم کشف یک نیاز اجتماعی است و کشف نیازهای اجتماعی به شناخت اجتماع، نیازهای آن و بافت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی آن وابسته میباشد. در شناسایی نیاز هر فعالیت کارآفرینانه، ایده پرداز میبایست نسبت به محیط بینش و بصیرت داشته باشد و بداند چه راهحلهایی برای رفعآن نیاز، در نقاط دیگری از دنیا ارائه شده است.مطمئناً شناسایی نیازها و ارائه راه حلها بدون اطلاعات امکانپذیر نخواهد بود. بنابراین اطلاعات و دانش مانند ارتباطات از ملزومات هر فعالیت کارآفرینی است.

شواهدی وجود دارد که بیان می کند بازاریابی کارآفرینانه یکی از خصوصیات مثبت برای هرسازمانی است امروزه سازمانهایی برای یافتن و بهره برداری از فرصت های جدید بازار مناسب تر هستند که بازاریابی و فعالیت های کارافرینانه را با هم ادغام کنند یکی از مزیت های اصلی مفهوم بازاریابی کارآفرینانه قدرت پاسخگویی آن به یک محیط همیشه درحال تغییر است هنگامی که کارافرین به دنبال فرصت های جدید با توجه به منابع محدود می باشد از یک رویکرد نوآورانه در مواجهه با این عدم اطمینان ها استفاده می کند. بازاریابی سنتی ممکن است برای شرکت هایی که در این محیط کسب و کار بسیار پویا رقابت میکنند مناسب نباشد. مطالعات اخیر پیشنهاد می کند که شرکت ها باید دربازاریابی شان به هنگام برخورد با ابهام و عدم قطعیت دربازار کارآفرینانه تر باشند.

در این مقاله از یک سو به تشریح مشارکت فناوری اطلاعات در کارآفرینی پرداخته میشود و از سوی دیگر تعامل دو سویه میان این دو مورد بررسی قرار می گیرد. و سپس به بررسی بازاریابی کارآفرینانه می پردازیم.

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی موضوعی است که از اواخر قرن بیستم مورد توجه محافل آموزشی کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است. واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entrepreneurship به معنای مسئولیت پذیری گرفته شده است. بررسی تاریخ ادبیات کارآفرینی نشان می دهد که این واژه اولین بار در تئوریهای اقتصادی و توسط اقتصاد دانان ایجاد شده و سپس وارد مکاتب و تئوریهای سایر رشتههای علوم گردیده است.

کار آفرینی علاوه بر نوآوری در محصولات جدید باعث ایجاد اشتغال برای دیگران، حل نیازهای اجتماعی ، افزایش سودآوری شرکت ها و افراد، رفع نیاز به کمک فناوری و توسعهفناوری می شود . اکثر شرکت های فعال در حوزه فن آوری اطلاعات که با تکیه برخلاقیت و نوآوری فن آوری های جدید را خلق می کنند، شرکت هایی کارآفرین هستند.

تعاریف متعدد کارآفرینی از صاحبنظران

در میان تمام تعاریفی که از کارآفرینی شده است، تعریف رابرت هیسریج از جامعیت بیشتری برخوردار است:"کارآفرینی فرایند خلق چیزی جدید و با ارزش است از طریق راه اندازی یک کسب و کار و با اختصاص زمان و تلاش مورد نیاز، با در نظرگرفتن ریسک های مالی فراوان و اجتماعی، به منظور رسیدن به رضایت شخصی، پاداش مالی و ارضای نیاز استقلال طلبی".

ژوزف شومپیتر از اقتصاد دانانی است که معتقد است کارآفرینی نیروی محرک اصلی در توسعه اقتصادی است و کارآفرینی را تخریب خلاق می نامد. وی در کتاب خود با عنوان »تئوری توسعه اقتصادی« بین مفهوم واژه نوآوری و اختراع تفاوت قائل شده است و نوآوری را استفاده از خطرپذیری اختراع برای ایجاد یک محصول یا خدمت تجاری میداند. به نظر وی نوآوری عامل اصلی ثروت و ایجاد تقاضاست. بنابراین کارآفرینان مدیران یا مالکانی هستند که با راه اندازی یک واحد تولیدی-تجاری از اختراع بهرهبرداری میکنند.

کارآفرین کیست؟

کارآفرین کسی است که همواره این رویا را در سردارد که چگونه یک نظریه را به یک واقعیت سودآور تبدیل کند. کارآفرینی یعنی ایجاد کار ولی قابل توجه است قدرت آفرینندگی وقتی بروز می کند که بین آرمان و وا قعیت فاصله باشد. منبع قدرت آفرینندگی، تنش آزاردهنده بین وضع موجود و وضع مطلوب است. آفرینندگی مستلزم دو عامل اعتماد به نفس برای آموختن چیزهای که نمی دانیم و شجاعت برای رویارویی با شکست می باشد.

کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی و اداره و تقبل نماید

اکثر شرکت های فعال در حوزه فن آوری اطلاعات که با تکیه بر خلاقیت و نوآوری فن آوری های جدید را خلق می کنند، شرکت هایی کارآفرین هستند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید