بخشی از مقاله

چکیده

امروزه با توجه به افزایش سریع رقابت و پیچیدگی های عصر اطلاعات سازمان ها نیازمند آموزش مهارت هایی هستند که بتوانند با علم روز پیشرفت کنند. در عصر حاضر که دنیا بیش از گذشته بصورت دهکده ای متصل و در ارتباط با یکدیر می باشد و افراد در آن هر لحظه که بخواهند می توانند از جدیدترین اخبار روز مطلع شوند. فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیه فعالیتهای اجتماعی از جمله کارآفرینی تاثیر گذاشته و در بسیاری از آنها تحولات اساسی بوجود آورده است. امروزه کارآفرینی به شدت به بسترهای فراهم شده توسط فن آوری اطلاعات و ارتباطات وابسته بوده و از آن بهره زیادی میگیرد، در واقع فعالیتهای کار آفرینانه باعث شناخت نیازها، خلق ایده ها و تولد فن آوریها می شوند و بعبارتی کارآفرینی مدرن را بوجود می آورند.

در این مقاله ترویجی در ابتدا مفهوم کارآفرینی و ویژگیهای کارآفرین از دیدگاه های مختلف بیان شده و ویژگیهای بارز عصر ارتباطات و اطلاعات ذکر شده است و در ادامه مزیت ها و کاربردهای فناوری اطلاعات در بازاریابی تشریح شده است و در نهایت بازاریابی کارآفرینانه که وجه اشتراک بازاریابی با کارآفرینی می باشد در دنیای مدرن حاضر در مقایسه با بازاریابی سنتی توضیح داده شده است.

مقدمه

فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری جدید در دهه 90 وارد بازار شد و به سرعت توسعه یافت. این فناوری به دلیل عمومی بودن آن با سایر فناوریها تفاوت اساسی دارد، به این معنی که تنها در حوزه فعالیت خود تاثیرگذار نیست، بلکه در کل فعالیتهای اقتصادی و غیر اقتصادی تاثیر بسزایی در تسهیل انجام امور و بالابردن بهرهوری و کارائی دارد.

فناوری اطلاعات دانشی است که به چگونگی گردآوری، پردازش، ذخیره، مبادله و انتقال اطلاعات میپردازد. طبیعی است که امروزه نمیتوان مؤسسهای را عاری از متخصصان فناوری اطلاعات یافت. ورود رایانه و فناوریهای مرتبط با آن به بازار کار و تجارت و کاربرد روز افزون تعاملات اینترنتی سبب شده است که بازاری دائمی برای متخصصان فناوری اطلاعات به وجود آید. بنا براین فناوری اطلاعات به عنوان یک پدیده به نوبه خود سبب کارآفرینی در حوزههای مختلف گردیده است.

اطلاعات و ارتباطات دو ابزار اساسی مورد نیاز هر فعالیت کارآفرینی است. کارآفرینی در انزوا و بدون حمایت نهادها، سازمانها و انسانها امکانپذیر نیست. کارآفرینی مستلزم کشف یک نیاز اجتماعی است و کشف نیازهای اجتماعی به شناخت اجتماع، نیازهای آن و بافت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی آن وابسته میباشد. در شناسایی نیاز هر فعالیت کارآفرینانه، ایدهپرداز میبایست نسبت به محیط بینش و بصیرت داشته باشد و بداند چه راهحلهایی برای رفعآن نیاز، در نقاط دیگری از دنیا ارائه شده است.مطمئناً شناسایی نیازها و ارائه راه حلها بدون اطلاعات امکانپذیر نخواهد بود. بنابراین اطلاعات و دانش مانند ارتباطات از ملزومات هر فعالیت کارآفرینی است.

شواهدی وجود دارد که بیان میکند بازاریابی کارآفرینانه یکی از خصوصیات مثبت برای هرسازمانی است امروزه سازمانهایی برای یافتن و بهره برداری از فرصت های جدید بازار مناسب تر هستند که بازاریابی و فعالیت های کارافرینانه را با هم ادغام کنند یکی از مزیت های اصلی مفهوم بازاریابی کارآفرینانه قدرت پاسخگویی آن به یک محیط همیشه درحال تغییر است هنگامی که کارافرین به دنبال فرصت های جدید با توجه به منابع محدود می باشد از یک رویکرد نوآورانه در مواجهه با این عدم اطمینان ها استفاده می کند. بازاریابی سنتی ممکن است برای شرکت هایی که در این محیط کسب و کار بسیار پویا رقابت میکنند مناسب نباشد. مطالعات اخیر پیشنهاد می کند که شرکت ها باید در بازاریابی شان به هنگام برخورد با ابهام و عدم قطعیت در بازار کارآفرینانه تر باشند.

کارآفرینی

کارآفرینی موضوعی است که از اواخر قرن بیستم مورد توجه محافل آموزشی کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است. واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entrepreneurship به معنای مسئولیت پذیری گرفته شده است. بررسی تاریخ ادبیات کارآفرینی نشان می دهد که این واژه اولین بار در تئوریهای اقتصادی و توسط اقتصاددانان ایجاد شده و سپس وارد مکاتب و تئوریهای سایر رشتههای علوم گردیده است.

در میان تمام تعاریفی که از کارآفرینی شده است، تعریف رابرت هیسریج از جامعیت بیشتری برخوردار است:"کارآفرینی فرایند خلق چیزی جدید و با ارزش است از طریق راه اندازی یک کسب و کار و با اختصاص زمان و تلاش مورد نیاز، با در نظرگرفتن ریسک های مالی فراوان و اجتماعی، به منظور رسیدن به رضایت شخصی، پاداش مالی و ارضای نیاز استقلال طلبی".

ژوزف شومپیتر1 از اقتصاد دانانی است که معتقد است کارآفرینی نیروی محرک اصلی در توسعه اقتصادی است و کارآفرینی را تخریب خلاق می نامد. وی در کتاب خود با عنوان »تئوری توسعه اقتصادی« بین مفهوم واژه نوآوری2 و اختراع3 تفاوت قائل شده است و نوآوری را استفاده از خطرپذیری اختراع برای ایجاد یک محصول یا خدمت تجاری میداند. به نظر وی نوآوری عامل اصلی ثروت و ایجاد تقاضاست. بنابراین کارآفرینان مدیران یا مالکانی هستند که با راه اندازی یک واحد تولیدی-تجاری از اختراع بهرهبرداری میکنند.

یا بعبارتی دیگرکارآفرینی همان اختراع تجاری شده است که مطابق شکل - 1 - نشان داده شده است کار آفرینی = خلاقیت + نوآوری.

شکل.1 اختراع و کارآفرینی

کارآفرین

کارآفرین کسی است که همواره این رویا را در سردارد که چگونه یک نظریه را به یک واقعیت سودآور تبدیل کند. کارآفرینی یعنی ایجاد کار ولی قابل توجه است قدرت آفرینندگی وقتی بروز می کند که بین آرمان و واقعیت فاصله باشد. منبع قدرت آفرینندگی، تنش آزاردهنده بین وضع موجود و وضع مطلوب است. آفرینندگی مستلزم دو عامل اعتماد به نفس برای آموختن چیزهای که نمی دانیم و شجاعت برای رویارویی با شکست می باشد.

اکثر شرکت های فعال در حوزه فن آوری اطلاعات که با تکیه بر خلاقیت و نوآوری فن آوری های جدید را خلق می کنند، شرکت هایی کارآفرین هستند.

جین بپتیست سی کارآفرین را هماهنگ کننده و ترکیب کننده عوامل تولید میداند اما ویژگی خاصی را برای او در نظر نمیگیرد.[8] به عبارت دیگر فردی باید عوامل تولید - زمین، نیروی کار و سرمایه - را جهت تولید، تجارت یا ارائه خدمات ترکیب کند که به این شخص »کارآفرین« و به کار او »کارآفرینی« گفته میشود.

ریچارد کانتیلون می گوید: کارآفرین فردی است که ابزار تولید را بمنظور ترکیب بصورت محصولاتی قابل عرضه به بازار خریداری می کند. کارآفرین در زمان خرید از قیمت نهایی محصولات اطلاعی ندارد.

از نظر اقتصاددانان، کارآفرین کسی است که ارزش افزوده ایجاد نماید. یعنی اینکه با زمان، سرمایه ها را به گونه ای به کار گیرد که ارزش آنها و یا محصولات بدست آمده حالت اولیه اش افزایش یابد.

"قانون کار زیاد - اضافه کاری - :

اگر همیشه بیش از آن مقدار که مزد می گیری کارکنی، همیشه بیش از آنچه اکنون گیرت می آید به دست خواهی آورد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید