بخشی از مقاله

چکیده

ورزش و حرکات منظم بدنی علاوه بر سلامت ج سم بر سلامت روحی و روانی و اجتماعی فرد فواید زیادی دارد و در سازگاری فرد در جامعه و شخ صیت فرد تاثیر می گذارد. علم پز شکی علاوه بر معاینات و تجویز داروها و اعمال جراحی که در مورد بیماریهای مختلف انجام میدهد، از ورزش نیز به عنوان وسیلهای در جهت بهبود و سلامتی بیماران بهره میبرد. در این میان ماساژ یکی از قدیمی ترین، مفیدترین و آسانترین نوع درمان برای تسکین درد و سایر نشانه های بیماری و آسیب است. از این روش درمانی به کرات برای افزایش گردش خون به یک قسمت مبتلا، کمک به تخلیه ترشحات ناحیه دیگر، شل کردن عضلات و کم کردن احتمال تحلیل رفتن عضلانی استفاده می شود ماساژ همچنین در درمان آرتریت ها، پیچ خوردگی ها، کبودی ها و درد ناشی از کشش ساکرو ایلیاک مفید است. در این مقاله به اهمیت و تاثیر ماساژ در رفتار حرکتی ورزشکار و فواید و نیز اثرات مثبت آن در نتایج حاصل شده از ورزشکار، می پردازیم.

.1 مقدمه

ماساژ یکی از قدیمی ترین، مفیدترین و آسانترین نوع درمان برای تسکین درد و سایر نشانه های بیماری و آسیب است. از این روش درمانی به کرات برای افزایش گردش خون به یک ق سمت مبتلا، کمک به تخلیه تر شحات ناحیه دیگر، شل کردن ع ضلات و کم کردن احتمال تحلیل رفتن عضلانی استفاده می شود .ماساژ همچنین در درمان آرتریت ها، پیچ خوردگی ها، کبودی ها و درد ناشی از کشش ساکرو ایلیاک و در بسیاری از حالات ارتوپدی از جمله م شکلات کمر مفید ا ست. در ما ساژ درمانی، حرکات منظم با ا ستفاده از اعمال فشار و مشت و مال دادن به کار می رود. بنابراین، فقط باید توسط یک فرد تعلیم دیده حرفه ای انجام شود. در طب فیزیکی یا ورزشی، ماساژ درمانی می تواند برای تسکین درد، شل کردن عضله تحت فشار، بهبودی گردش خون و کاهش التهاب مورد استفاده قرار گیرد. یکی از رو شهای درمان بیماران که قرنها ست مورد ا ستفاده قرار دارد و برخی از متخ ص صان به آن، همچون اولین شکلهای درمانی می نگرند. مالیدن یا نوازش کردن بخش آ سیب دیده یدردناک ا ست که ا صطلاحاً ما ساژ نامیده می شود. امروزه که پز شکی جنبه، علم مطلق یافته است، ماساژ بیش از پیش بخشی از درمان پزشکی محسوب میشود و معمولاً بیماران آن را با رضایت خاطر می پذیرند. ماساژ قدیمی در اعصار کهن سنتی برای بهبود بخشیدن به عملکرد ورزشکاران بود.

اینگونه کاربرد در رساله های بقراط جالینوس دیده می شود. جالینوس 18 نوع ماساژ مختلف از جمله ماساژ نرم، سخت، متوسط، آماده کننده و برگشت به حالت اولیه را از یکدیگر متمایز ساخته است و بیان می دارد که می بایست از شرایط بدنی ورزشکار آگاهی کامل داشته باشد، نقاشی هایی از یونان باستان در دست است که مالش پشت و سینه، بوکس بازان، ماساژ و ترآشیل دونده ها و ماساژ عضله ساق پا را نشان می دهد. یکی از دانشمندان یونانی به نام دیم ماساژ را به عنوان یکی از بخشهای عمده، مراقبت از ورزشکاران توصیف می کند. در این زمینه در کتاب »تاریخ جهانی ترتیب بدنی و علوم ورزشی« از حمام گرم و حمام آفتاب هم یاد کرده است. وی همچنین نتیجه می گیرد که ماساژ ورزشی در آن دوران، تقرباًی 500 سال پیش از ع صر جدید، ب سیار متنوع و شامل کاربرد ابزارهای گوناگون و ترکیب ما ساژ با سایر رو شهای درمانی بود. قابل توجه آن که ماساژ تقرباًی همواره همراه با ژیمناستیک سبک فعال و تمرینهای تنفسی انجام می گرفته است. در یونان باستان نظام متعادلی بین ژیمناستیک و ماساژ برقرار بوده است. واژه، ماساژ از واژه، لاتین ماسین مشتق شده است که تقرباًی معنی »مشت و مال« می دهد ابزار واقعی انجام ما ساژ د ست ح ساس و ج ستجوگر و درمانگر ا ست. ما ساژ به و سیله مردمان دنیای قدیم نیز شناخته شده و بکار گرفته شده است. مصریان، ایرانیان، رومیان، ژاپنی ها و چینی ها نیزبا کاربرد آن آشنا بوده اند. احتمالاً در سده های میانه، تحت نفوذ عقاید منفی دینی آن زمان، زمینه شناخت بدن انسان منسوخ شده بود. تنها در عصر جدید، تقرباًی از 100 سال پیش ماساژ دوباره رایج شده است. - - 1

.2 تعریف ماساژ

ماساژ به عنوان یک کیفیت درمانی در سرتاسر تاریخ، هم بهمنزله یک نوع آرامسازی و نیز به عنوان یک درمان برای افزایش زیبایی شخص استفاده شده، و به خصوص در میان رومی های باستانی شایع بوده است. آنها روغن های اصلی را با روغن های فرار گیاهی و گیاهان برای اصلاح و زیبایی پوست، به ویژه پوست صورت مخلوط میکردند. برای آنان، صرف کردن تمام روز در حمام های رومی یک درمان واقعی بود، آنها خودشان را در معرض بخار داغ قرار می دادند، شنا می کردند و سپس ماساژ با پمادهای گیاهی خوشبو را شروع می کردند. بعد از شکست امپراطوری روم، جهان غرب نظریه زندگی عادلانه تر را پذیرفت، و هرگونه ناز پروردن بدن به عنوان گناه شمرده می شد. در نتیجه، ماساژ، هم به منزله گونه ای آرام سازی و هم به عنوان یک درمان از حقوق اجتماعی محروم گردید. این و ضع برای چندین قرن باقی ماند. در اروپا، ما ساژ ا ستفاده ن شد تا آخر قرن هیجدهم که اثرات آرام سازی و درمانی ما ساژ شاهد یک احیای واقعی گردید. - - 2 شکل شماره 1 ماساژ به عنوان آرام سازی یا آرامبخشی را نشان میدهد.

شکل :1 ماساژ برای آرامش امروزه ما ساژ ورز شی جزء لاینفک برنامه ورز شی ورز شکاران ا ست که به ر سیدن به موفقیت های جهانی و المپیک فکر می کنند . هر روز که می گذرد به این امر بیشتر واقف می شوند که رسیدن به موفقیت تنها در گرو انجام فعالیتهای ورزشی نیست بلکه آمادگی روحی و هیجانی در کنار آمادگی ج سمی برای موفقیت لازم ا ست و از سویی پی شگیری از صدمات ورز شی هم از ارکان ر سیدن به پیروزی است ماساژ ورزشی چه در امر آمادگی جسمی و جلوگیری از آسیبهای ورزشی و چه در امر آمادگی روحی روانی برای ورزشکاران بسیار مفید خواهد بود. ماساژ ورزشی برای کمک به ورزشکاران و آماده سازی بدن آنها برای عملکرد بهینه، بازیابی پس از یک مسابقه، یا عملکرد خوب در طول مسابقه و تمرین به وجود آمد. ماساژ ورزش همچنین برای پیشگیری و بهبود زخم ها و جراحات وارده به عضلات و تاندون ها وجود آمد. درمانگر ماساژ به طور کلی در یک منطقه از بدن که مشکل خاص به وجود آمده تمرکز می کنند. ما ساژ ورز شی بر گرفته از ما ساژ سوئدی ا ست - 3 - که باعث تحریک گردش خون و لنفاوی می شود. برخی از حرکات ورز شی باعث از بین رفتن اسپاسم - گره در عضلات - و افزایش دامنه حرکتی عضلات می شود. چهار نوع ماساژ ورزشی وجود دارد: * قبل از مسابقه : این ماساژ کوتاه مدت، تحریک کننده است و 45 - 15 دقیقه قبل از این مسابقه انجام می شود. و برای قسمتهایی است که در مسابقه درگیر هستند. تصویر شماره 2 ماساژ قبل شروع مسابقه را نشان میدهد.
شکل:2 ماساژ قبل شروع مسابقه

*    پس از مسابقه : تا یک یا دو ساعت پس از مسابقه ، به عادی سازی بافت های بدن منجر میشود.

*    ترمیمی : این ماساژ برای بهبود یا کمک به بهبود قسمتهای اسیب دیده در مسابقه یا تمرین است.این ماساژ میتواند به عنوان پیشگیری از اسیب هم باشد. در تصویر شماره 3 ماساژ مربوط به بهبود آسیب دیدگی ارائه شده است.
*    ماساژ توانبخشی :با هدف کاهش درد به دلیل مصدومیت و بازگشت بدن به سلامت و حالت آماده انجام می شود. - - 4 این ماساژ ریلکسی نیست و کل بدن در آن ماساژ داده نمی شود. ماساژ ورزشی بعد از اینکه دونده ی فلاندی لاز ورن در سال 1972 در المپیک مونیخ رکورد 10 کیلو متر را شکست مورد توجه قرار گرفت. زیرا همه فهمیدند که او از ماساژ استفاده کرده است. این ماساژ بعد از شکسته شدن رکورد المپیک وارد آمریکا شد و به سرعت پیشرفت کرد. در حال حاضر ماساژور یکی از اعضای ثابت تیمهای ورزشی حرفه ای است.

شکل :3 ماساژ برای بهبود بخش آسیب دیده

-2-1مزایای ماساژ ورزشی

ماساژ، به طرز ماهرانه ای اعمال می شود، موثرترین درمان برای آزاد کردن تنش عضلانی و بازگرداندن تعادل به سیستم عضلانی اسکلتی است. ماساژور ورزشی باید همواره در کنار ورزشکار یا تیم ورزشی حضور داشته باشد. و با فیزیوتراپ توانبخش و دکتر تغذیه در ارتباط باشد .ماساژور ورزشی باید از زمانبندی تمرین و مسابقه آگاه باشد و علاوه بر ترمیم جسمی به ترمیم هیجانات روحی ورزشکار کمک کند.

. کاهش احتمال بروز آسیب های ورزشی : از طریق کشش مناسب عضلانی در خلال یا قبل از رخدادهای ورزشی و ماساژ عمقی که سبب پر خونی و گرمای درونی عضلات می شود.

. بهبود حرکات مفصلی و افزایش انعطاف پذیری عضلانی که منجر به افزایش توان و کارایی ورزشکار می گردد .

. کوتاه کردن زمان ریکاوری و بازیابی توان از دست رفته در خلال دوره های تمرین با مسابقات
. به حداکثر رساندن رسیدن مواد غذایی و اکسیژن به عضلات از طریق افزایش جریان خون به عضلات .

. افزایش سرعت دفع مواد زائد تولید شده در خلال ورزش مثل : اسید لاکتیک

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید