بخشی از مقاله

چکیده

اسفناج جزو آن دسته از مواد غذایی است که چندان مورد توجه بسیاری از ما قرار نگرفته است. شاید بتوانیم روزهایی را به یاد آوریم که بسیاری از مادربزرگهای ما از این سبزی در تهیه غذای خانواده استفاده میکردند، اما متأسفانه کم کم از تأثیر این سبزی در برنامه غذایی ما کاسته شده و هنوز نتوانسته جایگاه خود را در سبد غذایی خانوار بیابد در این میان، شاید آگاهی از ویژگیهای ارزشمند اسفناج بتواند به توجه بیشتر به آن کمک کندنام بردن از همه منابع غذایی موجود در اسفناج کار دشواری است.

با این همه چند دلیل اصلی وجود دارد که نشان میدهد باید اسفناج را در برنامه غذایی خود بگنجانیم. یک پیمانه اسفناج، مقادیر زیادی ویتامین K دارد که میتواند از فعالیت زیاد استئوکﻻست - سلولهایی که سبب تخریب استخوانها میشود - جلوگیری کند. همچنین این ویتامین به ساخت استئوکلسین پروتئینی که برای حفظ تراکم و مقاومت استخوانها ضروری است کمک میکند. مصرف یک پیمانه اسفناج تازه یا یک ششم پیمانه اسفناج پخته، حدود دو برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین K را برطرف میکند. ویتامین K همراه با کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج برای استحکام استخوانها دارای اهمیت اساسی هستند.

هدف پژوهش حاضر تاثیر تاثیر مصرف مکمل عصاره اسفناج بر پرش سارجنت والیبالیست های جوان دانشجویان والیبالیست جوان بود که به همین منظور از بین دانشجویان پسر 22نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 11 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. در یک پیش آزمون از هر دو گروه یک تست سارجنت انجام شد و بعد به گروه تجربی مقداری عصاره اسفناج داده شد و پس از 4 ساعت مجدد از هر دو گروه تست بعمل آمد و نتایج تحلیل شد. برای تشخیص همسانی و طبیعی بودن اطلاعات، از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و برای بررسی اختلافات درون گروهی از tهمبسته و با آزمون تعقیبی LSD استفاده شد . همچنین از آزمون t مستقل برای بررسی اختلاف بین گروهی استفاده گردید. نتایج این پژوهش داد مصرف مکمل عصاره اسفناج بر پرش سارجنت والیبالیست های جوان تاثیری بر پرش سارجنت والیبالیست های جوان ندارد.

واژگان کلیدی:عصاره اسفناج، پرش سارجنت، والیبالیست های جوان

مقدمه

اسفناج یک نوع گیاه یک ساله با ساق و برگ لطیف که میتوان در آش از آن استفاده کرد - . - 1 اسفناج سرشار از لوتئین و گزانتین است که این کاروتنوئیدها، از بین برنده مولکولهای بی ثباتی به نام رادیکالهای آزاد در بدن هستند قبل از اینکه رادیکالهای آزاد بتوانند به بدن آسیب برسانند. کاروتنوئیدها در اسفناج و سایر سبزی هایی که دارای برگ سبز پر رنگ هستند، وجود دارند، برخی مطالعات نشان دادهاند که که آنها میتوانند با سرطان دهان، معده و مری مقابله کنند - . - 2 بر خلاف تصور عامه مردم که اسفناج را یک گیاه با میزان آهن زیاد میدانند، این سبزی فقط دارای 71/2 میلی گرم آهن در 100 گرم اسفناج خام است. به رغم باور همگان، اسفناج منبع فوقالعاده خوب آهن نیست، زیرا میزان اسید اکسالات آن، بدن را از جذب مواد معدنی باز می دارد اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد - . - 3

یک پیمانه اسفناج حدود 20 درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک میکند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری میتواند مانع از پرخوری شود - . - 4 ویتامین C وE ، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی از آنتیاکسیدانهای قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگها و فشار خون بالاست. این سبزی پرخاصیت سرشار از ویتامین های مختلف از جملهA ، K، Dو E بوده و حاوی مواد معدنی خوبی نیز هست - . - 5 اسفناج سرشار از آهن، ویتامین ها و مواد معدنی است که به ندرت در غذاهای دیگر یافت میشوند. اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات دارای فیبر است. اگر میخواهید با خوردن سالاد خود را سیر کنید سراغ انواع مختلف سالاد بروید. اسفناج از نظر علم تغذیه سرشار از آهن و ویتامین ها و مواد معدنی است که به ندرت در غذاهای دیگر پیدا می شود - . - 6

اسفناج مانند دیگر برگهای سبز تیره منبع خوبی از بتاکاروتن و آنتی اکسیدان قوی ضد بیماری است و خطر پیشرفت آب مروارید را کاهش می دهد. با مصرف این سبزی میتوان از ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان پیشگیری کرد. این سبزی به خاطر برگهای تیره اش دارای چندین فایتوکمیکال مهم از جمله لیپوئیک است که به بازسازی آنتی اکسیدان ویتامین E و C می پردازد و به خاطر نقش مهمش در تولید انرژی میتواند عاملی موثر برای تنظیم قند خون باشد. اگرچه اسفناج منبع غنی از کلسیم است ولی اکثر آن قابل استفاده نیست چرا که اسید اگزالیک موجود در اسفناج مانع از جذب کلسیم می شود در عوض پتاسیم فراوان در اسفناج برای سلامتی قلب مفید است - . - 7 بنابر این با توجه به تفاسیر انجام شده و توضیحات فوق مصمم شدیم مصرف مکمل عصاره اسفناج بر پرش سارجنت والیبالیست های جوان بررسی نماییم.

روش پژوهش

روش پژوهش حاضر از  نوع  نیمه  تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش بر روی 22 نفر از دانشجویان پسر جوان والیبالیست بود که در 2 گروه 11 نفری    قرار گرفتند. - 11 نفر تجربیو 11 نفرکنترل - که هر کدام پس از دوره های تمرین تحت بررسی قرار گرفت. نحوه انتخاب دانشجویان به این صورت بود که براساس روش نمونه گیری تصادفی، اسامی دانشجویان در کیسه مخصوص قرعه کشی قرار گرفتند و از بین آنها به صورت تصادفی نام افراد را بیرون کشیدیم و در گروه های دو گانه تجربی با میانگین - سن 21/05 ± 1/ 3 سال، وزن ±4/1273/10    کیلوگرم و قد    5/2    -    160/52    سانتی متر - و گروه کنترل - سن 20 / 92 - 1/7 سال و وزن - 3/3271/55    کیلوگرم و قد    5/7    160/53 - سانتی متر - قرار گرفتند.

در ابتدا آزمودنیها نسبت به تکمیل پرسشنامه سلامت وپزشکی ورضایت نامه اقدام کردند. از گروه تجربی تست سارجنت گرفته شد و رکورد آنها ثبت شد وسپس صرفا به گروه تجربی یک فنجان عصاره اسفناج به آنها داده شد. و چهارساعت بعد مجددا از آنها تست سارجنت بعمل آمد و رکورد ثبت شد. برای برای تشخیص همسانی و طبیعی بودن اطلاعات، از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و برای بررسی اختلافات درون گروهی از tهمبسته و با آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. همچنین از آزمون t مستقل برای بررسی اختلاف بین گروهی استفاده گردید.

یافته های پژوهش

جدول تغییرات میانگین و انحراف معیار متغیر پرش سارجنت در مراحل مختلف مراحل متغیر وگروه  پیش آزمون پس آزمون انحراف معیار- میانگین انحراف معیار- میانگین پرش سارجنت  تجربی    2/09±0/11    2/11±0/88
 کنترل    2±0/13    2/92±0/16

 بحث و نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان داد که مصرف مکمل عصاره اسفناج بر پرش سارجنت والیبالیست های جوان تاثیری بر میزان پرش سارجنت والیبالیست های جوان دانشگاه پیام نور تاثیر معنا داری ندارد. با توجه به نتایج این پژوهش تایید این موضوع به پژوهش های بیشتری نیاز دارد. همچنین چون آزمودنیها انسان بود نقش کنترل برنامه رژیم غذایی در کسب نتایج مختلف و متفاوت را نباید نادیده گرفت. البته این تفاوت ها می تواند ریشه در عواملی همچون مدت دوره تمرین، پروتکل تمرین، مدت و شدت تمرین و همچنین نژاد و جنس آزمودنیها باشد با توجه به کمبود نیتروژن در اکثر زمین های زاعی وجود دارد بنابراین برای افزایش عملکرد محصولات باید نیتروژن به خاک داده شود - . - 8 بیان کردند که کاربرد نیتروژن عملکرد گیاهان را به دلیل تحریک رشد ریشه و اندام هوایی، افزایش می دهد .احمد و همکاران - 1991 - نشان دادند که عدم کاربرد نیتروژن، باعث گل و فسفر کاهش نشان داد. بود یک عنصر ضروری کم مصرف و برای گیاهان عالی است و دامنه کمبود و سمیت آن بسیار نزدیک است.

اسفناج جزو آن دسته از مواد غذایی است که چندان مورد توجه بسیاری از ما قرار نگرفته است . - 9 - شاید بتوانیم روزهایی را به یاد آوریم که بسیاری از مادربزرگهای ما از این سبزی در تهیه غذای خانواده استفاده میکردند، اما متأسفانه کمکم از تأثیر این سبزی در برنامه غذایی ما کاسته شده و هنوز نتوانسته جایگاه خود را در سبد غذایی خانوار بیابد - . - 10 در این میان، شاید آگاهی از ویژگی های ارزشمند اسفناج بتواند به توجه بیشتر به آن کمک کند. نام بردن از همه منابع غذایی موجود در اسفناج کار دشواری است. با این همه چند دلیل اصلی وجود دارد که نشان میدهد باید اسفناج را در برنامه غذایی خود بگنجانیم . - 11 - اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج حدود 20 درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می کند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری میتواند مانع از پرخوری شود - . - 12 پژوهشها نشان داده فلاوونوئید موجود در اسفناج، تقسیم سلولی سلولهای سرطانی در معده و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید