بخشی از مقاله

چکیده :

نماد ها به فراخور زمان و تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به تدریج جای خود را به نماد های دیگری می دهند که به نوعی بیانگر دگرگونی های اجتماعی، اقتصادی و یا تغییرات مهم در محدوده ی جغرافیایی و سیاسی آنان می باشد. ویژگی بسیار مهم المانهای بیانی در عام گرایی آنهاست یعنی بتوانند با مخاطب عام و عادی که از هنر سررشته ی چندانی ندارد نیز ارتباط برقرار کند و لذا دقت نظر طراح در خوانایی و شیوایی بیان مطلب در عین انتزاعی بودن فرم ها و استفاده از آرایه های معمارانه از اهمیت والایی برخوردار است.

این موضوع نشان دهنده آن است که هر مکان آدرسی واحد و منحصر به فرد دارد و به عبارت دیگر قابل شناسایی است. بنابراین هویت مکان با منحصر به فرد سازی یک مکان می تواند به درستی درک شود.

مقدمه

نماد علامتی است سمانتیکی یا قابل تحلیل معنایی یعنی علامتی است قابل درک معنوی که دارای محتوایی است که فراتر از تاثیرات آنی آن قرار دارد. نماد چیزی روانی را قابل درک و احساس می کند یا به عبارت دیگر وسیله ای است برای عینیت بخشیدن صوری به یک معنای ذهنی . به نظر گوته وظیفه نماد نشان دادن چیزی بخصوص در داخل یک کلیت و نشان دادن یک کلیت از طریق چیزی خاص است. اغلب چنین است که که یک علامت به عنوان یک نماد تهیه نمی شود اما بعد ها با گذشت زمان ارزش نمادین بدست می آورد.

نماد ها به فراخور زمان و تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به تدریج جای خود را به نماد های دیگری می دهند که به نوعی بیانگر دگرگونی های اجتماعی، اقتصادی و یا تغییرات مهم در محدوده ی جغرافیایی و سیاسی آنان باشد. نمادهای بکاررفته در هر فرهنگی به رغم تغییر و تحولات اعتقادی میتوانند مکرر به کار گرفته شوند، آنچه تغییر میکند،ممکن است خودِ نماد نباشد، بلکه معنای آن است و بالتبع آن تاثیر متفاوتی که ایجاد میکند..

انواع نماد

المان نمایشی: المان های نمایشی همانگونه که از اسمشان بر میآید صرفا جنبه ی نمایشی-هنری و زیبایی دارند-مفهوم خاصی را اصولا بیان نمی کنند و هدف و رسالتی برای القاء مطلبی به بیننده و یا انتقال پیامی به وی ندارند. ترکیباتی هستند انتزاعی از برخورد توده ها - احجام - اجزاء سازه ای و صفحات - به نوعی بازی با خط و حجم و صفحه با توجه به ویژگی های هندسی و روابط درونی آنها - که تنها به لحاظ ویژگی های زیبایی شناسانه و تعادل بصری و هنری میتوانند با گروهی خاص از انسان ها ارتباط برقرار کنند.

این خاص بودن مخاطب از ویژگی های منحصر به فرد یک المان نمایشی می باشد. یعنی در هر مخاطبی احساس تعلق و تامل را بوجود نمی آورد لذا به دلیل نوع مخاطببن آن که طبعا افرادی هستند که بیشتر درگیر مسائل هنریند و تعادل ها و نظام های هندسی را میشناسند و در مورد سبکهای هنری و هنر مفهومی و انتزاعی مطالعه دارند اینگونه المانها در سطح شهر ها کمتر دیده میشوند و مکان استقرار آنها نیز طبعا گالریهای هنری - نمایشگاههای آثار هنری و به طور کلی مکانهایی میباشد که مخاطب خود را پیدا کنند.

جامعه ولو با تاخیر به حرکتی در جهت ارتقای سطوح علمی ، هنری و... رهنمون خواهد شود . در بحث ما که هنر بهتر زیستن میباشد میتوانیم از الگوهای صحیح جهانی الهام بگیریم و آنرا منطبق با شکل زندگی خود نمائیم 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید