بخشی از مقاله
چکیده
با توجه به پیشرفت فناوری در دنیای امروز، فناوری واقعیت افزوده این توانایی را دارد که اطلاعات را منتقل کند، و بازدیدکنندگان را در مسیرهای منحصر بفرد و هیجان انگیز مشغول سازد، فرصتهای شغلی جدیدی را موجب شود و امکان انتقال فرهنگ و مبانی نظری هر هنر و محصولی را میسر مینماید. موزهآرایی و موزهداری، امروزه هنری ظریف، دانشی دقیق، وظیفهای حساس، مسئولیتی خطیر و رسالتی ارزشمند است که تنها با تجربه و کسب دانش تخصصی میتوان به آن نزدیک شد. در این پژوهش، از فناوری واقعیت افزوده بر اساس دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا دادههای جی.پی.اس استفاده شده که موجب تعامل بازدیدکنندهها با موزه خواهد شد.
با توجه به تازگی و جذابیت این فناوری در حوزه صنعت گردشگری موزهگردی، میزان بازدید کنندگان داخلی و خارجی را میتوان افزایش داد . این پژوهش در خصوص موزه میرزاکوچکخان جنگلی با بکار گیری واقعیت افزوده با سیستم عامل اندروید با سه رویکرد پخش فیلم، پخش موسیقی و جزییات بیشتر انجام شده است. به جهت ارزیابی از طریق پرسشنامه، بازدیدکنندگان مورد نظرسنجی قرار گرفتند، تحلیل پرسشها که با مدل آماری بسته آماری برای علوم اجتماعی انجام شده نشان میدهد در کلیه موارد گزینه بسیار خوب بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده است، بنابراین فناوری واقعیت افزوده به موزه بهترین عملکرد در بازدید را محقق مینماید.
کلمات کلیدی: واقعیت افزوده، موزه، میرزاکوجک خان، فناوری اطلاعات
-1 مقدمه
انتقال مطالب و دادن اطلاعات به بازدیدکنندگان از مسائل مهم موزهها است که امروزه این امر توسط افراد مسئول در موزهها و یا کاتالوگها انجام میشود. با استفاده از فن آوری واقعیت افزوده میتوان این انتقال مطالب را به شکلی بسیار بهینهتر انجام داد . - Samantha Reid, 2016 - به این ترتیب بازدیدکنندگان با گرفتن دوربین موبایل و تبلتهای شخصی خود بر روی شی، نشانگر موزه میتوانند اطلاعات آنها را بصورت متن، صدا و فیلم بدست آورند. این فناوری که قابل استفاده بر روی تلفنهای هوشمند و تبلتها میباشد با تلفیق نمای واقعی با عناصر تصویری مجازی دنیای جدیدی را به روی موزهداری نوین میگشاید . - Steinmeier, & Tucker, 2012 -
واقعیت افزوده یک نمای فیزیکی زنده و در تعامل با کاربر است که عناصری مجازی را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه میکند، این عناصر بر اساس تولید کامپیوتری و از طریق دریافت و پردازش تصاویر دریافتی از دوربین تلفنهای هوشمند و موقعیت جغرافیایی ایجاد میشوند . - - Asghar, & Nauman, 2010 از این طریق میتوان مطالب و نکات آموزنده که به بازدید کنندگان قرار است ارایه شود در قالب مدلهای سه بعدی، فرمتهای صوتی، نوشتاری و تصویری نمایش داده شود . - Radsky, 2015 - به خاطر این مسائل، این مقاله بر تجزیه و تحلیل خدمات جدید متمرکز است، یک مدل خدمات O2O و چارچوب تجارت یکپارچه O2O پیشنهاد میکند، به گونهای که خرده فروشان میتوانند از این معماری پیروی کنند تا خدمات جدید O2O شان را از تجزیه و تحلیل کارایی پیشنهادی پیاده سازی کنند.
-1-1 تعاریف و اهمیت مسئله
با توجه به پیشرفت فناوری در دنیای امروز موجب این موضوع شده است تا هر آنچه در محیط اطرافمان قرار دارد در بردارنده اطلاعاتی مجازی باشد و به این ترتیب می توان پیشبینی کرد در آیندهای نه چندان دور همه خیابانها، ساختمانها و حتی شهروندان نیز بتوانند بعضی از این اطلاعات باشند . - Asghar, & Nauman, 2010 - واقعیت افزوده به کمک ابزارها و اینترنت، با اضافه کردن اطلاعات گرافیکی به اجسامی که در میدان دید ما قرار دارند، در حال خلق لایه جدیدی در چشمانداز شهری است . - Schavemaker,2011 - احتمالا شهرهای دنیا به زودی با رازهایی پوشیده میشوند که ما با چشمان غیرمسلح قادر به دیدن آنها نیستیم، به کمک واقعیت افزوده، شما میتوانید ظرفیت خالی یک هتل را که روی دیوار آن خودنمایی میکند مشاهده کنید، یا منوی یک رستوران را در حالیکه از کنار آن عبور میکنید بخوانید.
همچنین مردمی که شما میبینید ممکن است حتی قبل از اینکه سخنی به زبان آورید، نام و عنوان شغلی خود را برای شما نمایش دهند. اجناس موجود در قفسهها را میتوان به صورت مجازی برچسب قیمت زد و اطلاعات مبسوطی درباره منشاء آنها به مشتری ارائه کرد - Samantha Reid, . - 2016 دوربینها و عینکهای مخصوصی که برای واقعیت افزوده لازم است در حال کوچکتر شدن، هوشمندتر شدن و طراحی بهتر هستند و ممکن است به زودی روشی را که ما با آن فضا و اجسام پیرامون خود را تجربه میکنیم، تغییر دهند. چنین ضرورتی به این معناست که اغلب تصمیمات ما به ابزارها و اینترنت واگذار خواهد شد. این امر میتواند ما را بیش از اندازه به فناوری وابسته کند . - Rieland, 2012 -
گرچه ممکن است چنین تصور کنید که این ایدهها ریشه در داستانهای علمی تخیلی دارد، اما حقیقت این است که دنیای واقعیت افزوده توانسته است این امکان را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید این افکار را در دنیای واقعی نیز تجربه کنید. در حقیقت واقعیت افزوده به کمک شبکههای اینترنتی و همچنین فناوریها و ابزارهای جدیدی که برقراری ارتباط شما را با دنیای مجازی پیرامونتان امکان پذیر میسازد، دنیای جدید را پیش روی شما به تصویر میکشد که در این دنیای هوشمند مجازی می توانید شکل جدیدی از فضا و اجسام پیرامونمان را ببینیم . - R. Hawkey, 2004 -
-2-1 بیان مسئله
فناوری واقعیت افزوده این توانایی را دارد که اطلاعات را منتقل کند و بازدید کنندگان را در مسیرهای منحصر بفرد و هیجان انگیز مشغول سازد، چالشها این است که یک برنامه کاربردی ایجاد شود که سرگرم کننده بوده و دارای نتایج یادگیری قابل سنجش باشد در دوران کلاسیک واژه موزه به جایگاه نه خدای یونانی که ربالنوعهای هنر و اندیشه بودند اطلاق میشد. در اواخر قرن سوم قبل از میلاد بطلمیوس اول 284 - - 246 قبل از میلاد اولین موزه را در شهر اسکندریه تأسیس کرد، بنای این موزه در قسمتی از کاخ سلطنتی ساخته شده بود و در عین حال به عنوان کتابخانه از آن استفاده میشد، بطلمیوس در آن محل که بعدها کتابخانه بزرگی شد.
نسخههای منحصر بفردی را گردآوری کرده بود که معروفترین فلسفه و دانشمندان عصر را در آنجا به کار تحقیق و تتبع وا میداشت، چالش بازدید در روش-های قدیمی برای بازدید کنندگان موزه، جهت انتقال مطالب و دادن اطلاعات به بازدیدکنندگان از مسائل مهم موزهها بوده و امروزه این امر توسط افراد مسئول در موزهها و یا کاتالوگها انجام میشود . - Samantha Reid, 2016 - ایده اولیه واقعیت افزوده اولین بار در سال1990 توسط توماس کادل کارمند بوئینگ مطرح شد، از مهمترین نتایج پیرامون موضوع این پژوهش، جذابیت بیشتر برای بازدیدکنندگان از آثار تاریخی این موزه میباشد . - Schavemaker,2011 - این تحقیق واقعیت افزوده توانسته است این امکان را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید این افکار را در دنیای واقعی نیز تجربه کنید. که در این راستا سعی بر این شده تا فناوری انتخاب شده هرچه بیشتر این مهم را تقویت نماید.
در فناوری واقعیت افزوده، یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم معمولاً در تعامل با کاربر است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه میکند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا دادههای جی.پی.اس* میباشد ایجاد میشود. واقعیت افزودهمعمولاً چیزی کم نمیشود بلکه فقط اضافه میشود. همچنین واقعیت افزوده توسط یک شبیه ساز، دنیای واقعی را کاملا شبیهسازی میکند، آنچه مسلم است موزه تنها وسیله ارتباط عینی نیست، بلکه هدف اساسی آن القاء تأثیر فرهنگی و هنری و ایجاد رابطه بصری از طریق برخورد مستقیم با اشیائ دوبعدی به صورت رویارویی یک جهت با اشیاء سه بعدی از راه برخورد چند جهت است . - Radsky, 2015 -
-3-1 ضرورت انجام تحقیق
موزهآرایی و موزهداری، امروزه هنری ظریف، دانشی دقیق، وظیفهای حساس، مسئولیتی خطیر و رسالتی ارزشمند است که تنها با پشتوانه علاقه، پشتکار، تجربه و کسب دانش تخصصی میتوان به آن نزدیک شد با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، این روش کاملا زمینهای جدید برای تحقیقات میباشد