بخشی از مقاله

چکیده

به علت میدان مغناطیسی کورونا انتشار امواج آلفن و مغناطوصوتی سریع و کند امکان پذیر است معمولا روابط پاشندگی این امواج را بدون در نظر گرفتن نیروی گرانشی به دست میآورند. در این مقاله ما با در نظر گرفتن نیروی گرانش این روابط پاشندگی را به دست آوردهایم. نشان داده میشود که این رابطه پاشندگی کلی در حالات خاص - بدون میدان مغناطیسی و بدون اثر گرانش - به روابط ساده تری کاهش میابد. منحنی پاشندگی کلی و منحنیهای پاشندگی مربوط به حالتهای خاص به دست آمدهاند.

مقدمه

کورونا در واقع هالهای از پلاسما است که خورشید را در بر گرفته است. کورونای خورشید به علت چگالی بسیار پایین آن نسبت به فتوسفر خورشید به طور قابل ملاحظهای نسبت به آن مرئی بوده و دارای توزیع دمایی غیر یکنواخت است. تصاویر گرفته شده به وسیله پرتو X نشان میدهند که تاج خورشیدی در بالای نواحی که در آن تعداد زیادی لکه خورشیدی دیده میشود داغتر است. مکانیزم گرم شدن کورونا به طور دقیق مشخص نیست

و سالها تحت بررسی بوده است. ولی احتمالات نزدیک به واقعیت به علت القای مغناطیسی خورشید و امواج MHD میباشد.

برخی از مشخصات قسمت کورونا به صورت زیر میباشد.

میدان مغناطیسی به طور متوسط 50 گاوس ، دمای الکترونی 106 کلوین و چگالی الکترون در آن - 1010 - cm 3 است در بخش بعدی با استفاده از معادلات MHD رابطه پاشندگی امواج هیدرومغناطیسی در کورونا به دست میآید و سپس با در دست داشتن دادههای عددی منحنی پاشندگی در حالت کلی رسم شده و در بخش آخر نتیجهگیری ارائه خواهد شد.

منحنی پاشندگی مربوط به رابطه - 9 - در شکل - 1 - نشان داده شده است.

حالات خاص
الف - در صورت عدم وجود میدان مغناطیسی معادله - 9 - به صورت زیر در میآید:

منحنی پاشندگی مربوط به این حالت خاص در شکل - 2 - نشان داده شده است.
ب - هنگامی که اثر گرانشی قابل اغماض باشد معادله - 9 - به صورت زیر در میآید:
 منحنی پاشندگی مربوط به این رابطه در شکل - 3 - نشان داده شده است.
برای رسم نمودارها از مقادیر زیر برای کمیتهای مختلف استفاده شده است

شکل: 2 منحنی پاشندگی در حالت عدم وجود میدان مغناطیسی.

شکل: 3 منحنی پاشندگی در حالت عدم وجود اثر گرانشی.

نتیجه گیری
نتایج حاصل برای روابط پاشندگی و مقایسه منحنی های شکل 1 و 3 نشان میدهند که دخالت دادن گرانش تاثیر کمی در تولید امواج هیدرومغناطیسی میگذارد. در حالی که اگر میدان مغناطیسی در شکل: 1 منحنی پاشندگی در حالت کلی، رابطه  نظر گرفته نشود، امواجی با فرکانسهای بسیار پایین - ULF - - منحنی شکل - 2 به دست میآیند که این حالت مسلما در تاج خورشیدی که یقینا دارای میدان مغناطیسی است اتفاق نمیافتد. ضمنا در هر حالت جوابهای موهومی معادلات پاشندگی مسئول میرایی این امواج و در نتیجه گرمایش تاج خورشیدی میباشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید