بخشی از مقاله

چکیده

تحقیق جاضر با هدف ارزیابی تامین مالی بهینه با استفاده از مدل برنامه ریزی آرمانی در هلدینگ خلیج فارس ، انجام رسیده است. . روش کلی این تحقیق از جهت هدف از نوع تحقیقات کاربردی،واز نظر استنتاج توصیفی ،واز لحاظ طرح تحقیق از نوع پس رویدادی وگذشته نگر می باشد،جهت گردآوری داده ها شرکت های متعلق به هلدینگ خلیج فارس به روش سرشماری و بدون استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و عملکرد مالی آن ها در بازه زمانی 4 ساله منتهی به 1393/12/29 مطالعه گردید.

تلفیقی از معیارهای ریسک و بازده پس از استاندارد سازی به عنوان معیارهای هدف تعیین شد، در مدلسازی مساله از رویکرد برنامهریزی آرمانی استفاده شده است. از آنجایی که مدل ارائهشده چند هدفه است در ابتدا سعی شدهاست تا مدل به روش برنامهریزی آرمانی با در نظر گرفتن چند آرمان به تابع هدف - MCGL - تبدیل شود،. پس از استخراج پارامترهای مدل و استاندارسازی آنها، مدل در نرمافزار GAMS 24,1,3 کد نویسی شد.

حل بهینه مدل نشان داد که شرکت ها جهت تامین بهینه مالی در قلمرو تحقیق در سال آتی عمدتا از محل منابع داخلی واز محل غیر بدهی تامین مالی نمایند، بطوری که نتایج حاصله بیانگر این امر است ،که تامین مالی از محل منابع داخلی بطور میانگین از محل سود انباشته 53 درصد افزایش،وتامین مالی از محل منابع داخلی تقریبا بدون تغیر،وتامین مالی از محل وام 80 درصد کاهش ، واز محل افزایش سرمایه ب طور متوسط بیشتر از 132 کاهش یاید پیش بینی می شود سود قبل از بهره و مالیات واحد iام در دوره آتی 49 درصد کاهش یابد

مقدمه

شرکت های هلدینگ از ساختارهای سازمانی متعارف در بسیاری از کشورها بوده ونقشی بسیار اساسی در اقتصاد هر کشور ایفا می کنند،تنوع بخشی از طریق توسعه کسب وکارهای جدید به همراه تملیک شرکت های جدید از اصلی ترین عوامل ایجادی شرکت های هلدینگ یا چند بخشی است.تغییرات محیط بیرونی وعملیاتی این شرکت ها باعث تجدیدنظر وتاکید خاص بر موضوع تامین مالی شده است.

به عقیده تیتمان و وسل - 1988 - ، این شرکت ها با مسائلی همچون ساختارهای مالیاتی گوناگون ،ریسک نرخ ارز ،ریسک نوسان نرخ بهره بازار سرمایه ناکارا ومسائلی از این قبیل مواجه هستند .بنابراین کنترل ریسک مالی به عنوان یکی از موضوعات تهدید کننده حیات وارزش بازار این شرکت ها باعث توجه ویژه مدیران هلدینگ ها به ساختار سرمایه بهینه در کنار منابع وجوه تامین مالی شده است.

به عقیده برادلی و دیگران - 1984 - تصمیم مربوط به تامین مالی وچگونگی تخصیص منابع بدست آمده بین واحدهای تابعه از اصلی ترین تصمیمات مدیران هلدینگ است.یکی از مزایایی که شرکت های هلدینگ نسبت به شرکتهای تک بخشی دارند این است که این شرکت ها علاوه برتامین مالی خارجی،از امکان تامین مالی داخلی یا استفاده از مکانیزم بازار سرمایه داخلی برخوردارند.

مدیران شرکت های هلدینگ توانایی انتقال وجوه بین واحدهای تابعه به منظور سرمایه گذاری در بهترین فرصت ها وبنابراین ایجاد بازار سرمایه داخلی را دارند.در این رابطه مدیران مالی به عنوان یک سرمایه گذار به ارزیابی فرصت های کسب وکار در هلدینگ پرداخته وبهترین شیوه تخصیص وتوزیع منابع مالی را تعیین می کنند.برخی گرایشات یا سوگیرهای خاص مدیران مالی هلدینگ ها در کنار پیچیدگی موضوع توزیع منابع باعث عدم تخصیص بهینه وگاها بی عدالتی گردد،بنابراین نیاز است مدلی طراحی گردد تا مدیران را در تامین مالی وتخصیص هرجه بهینه تر منابع یاری رساند واز رفتار غیر عقلائی در تخصیص وجوه جلوگیری کند.

مطالعات متعدد نشان داده که شرکت های هلدینگ بهره گیرنده از مکانیزم بازار سرمایه داخلی نسبت به شرکت های هلدینگی که واحد های تابعه آن بصورت مستقل عمل می نموده اند،وضعیت بهتری از لحاظ عملکرد مالی دارند

شرایط اقتصادی جدید نظیر محدودیت دسترسی به منابع بانکی،موضوع ذینفع واحد،تغییرات نرخ تسعیر ارز در کنار طرحهای توسعه با مخارج کلان وپروژه های تملیک سهام،سبب تضعیف وضعیت مالی وافزایش ریسک شرکت های چند رشته ای وهلدینگ در ایران شده اند،با بررسی صورت های مالی چند سال اخیر شرکتها و واحد های تابعه شرکت های چند بخشی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ملاحظه شد مراودات مالی بین این واحد ها بسیار ناچیز بوده وشبکه تامین مالی داخلی در این شرکت ها وجود ندارد

.بنابراین انجام تحقیق وبررسی های هدفمند در خصوص تقویت نقش بازار سرمایه داخلی در هلدینگ های ایرانی ازاهمیت خاصی برخوردار است.البته از نقش قابل توجه رویکردهای کمی در این زمینه نباید غفلت کرد،روش برنامه ریزی آرمانی جز کارآمدترین روش ها در این زمینه می باشد

از طرفی تکیه بیش از اندازه بر یکی از روش های تامین مالی می تواند وجهه اعتباری شرکت تحت مطالعه را متاثر ساخته یا هزینه مالی از آن طریق را تحت تاثیر قرار دهد. علی ایحال با توجه به موارد صدر الذکر تحقیق حاضر به عنوان یک تحقیق کاربردی در راستای نیل به هدف اصلی ذیل به انجام رسیده است:

"بررسی روش های تامین مالی موثر بر عملکرد شرکت هلدینگ خلیج فارس"

مبانی نظری موضوع تحقیق وبیشینه تاریخی

بحث در مورد چگونگی انتخاب و تعدیل ترکیب منابع مالی شرکتها، از مدتها پیش مورد توجه بسیاری از صاحبنظران و اقتصاددانان مالی بوده و هنوز هم منشأ بحثهای فراوانی است. با این حال، زیربنای اصلی مناظرات میان نظریههای ساختار سرمایه این سوال است که آیا شرکتها برای دستیابی به یک نسبت بدهی هدف، ساختار سرمایهی خود را به طور مداوم تعدیل میکنند؟

نظریه های انتخاب تامین مالی

نظریه های متعددی در خصوص نحوه گزینش منابع تأمین مالی - گزینش از بین بدهی و انتشار سهام - توسط محققین ارائه گردیده است، که کانون توجه همه این نظریه ها به تأثیر نوع منبع تأمین مالی بر ارزش شرکت بر می گردد . این نظریه ها عبارتند

.1 نگرش سنتی

اساس روش فوق بر این است که ساختار مطلوب سرمایه وجود دارد و می توان با ،استفاده از اهرم ارزش شرکت را افزایش داد.درواقع این روش پیشنهاد می کند که در اثر استفاده بیشتر از بدهی، هزینه سرمایه ابتدا کاهش می یابد و سپس به علت افزاش هزینه حقوق صاحبان سهام، افزایش می یابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید