بخشی از مقاله

خلاصه

در این مطالعه آثار عملکرد سود آوری خدمات بانکداری الکترونیک در ایران مورد بررسی قرار گرفته است . آثار عملکرد بازده دارایی و بازده حقوق صاحبان سهام در خدمات بانکداری الکترونیک از بین12بانک - اقتصاد نوین، انصار، پارسیان، پاسارگاد، تجارت، دی، سرمایه، سینا، صادرات، کارآفرین، ملت و ملی - طی سالهای 1389-1395، توسط روش آزمون داده های پانل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که بازدهی بانکهای موجود بسیار متاثر از نسبت تعداد دستگاههای خود پرداز به تعداد شعب بوده است. همچنین با افزایش تعداد کارتهای بانکی و افزایش دستگاههای خودپرداز، میزان بازدهی حقوق صاحبان سهام افزایش یافته است اما افزایش دستگاههای پایانه ی خدمات فروشگاهی در ایران باعث کاهش بازدهی حقوق صاحبان سهام شده است . آشکار ترین تفاوت این پژوهش ، مطالعه ی اجمالی بر روی جدیدترین ابزار الکترونیک موجود در ایران و جهان و رابطه آن با محیط زیست می باشد .

کلمات کلیدی : خدمات بانکداری الکترونیک، نوآوری ، بازده ، عملکرد

مقدمه

صنعت بانکداری یکی از بخشهایی است که اثر پیشرفت فناوری در آن به شدت قابل مشاهده است و به طور گسترده ای از آن استفاده می شود . ساخت محصولات و خدمات جدید بانکداری نیازمند نوآوری در این صنعت می باشد. این ابزارها روز به روز پیشرفته تر خواهند شد ودر کاهش هزینه هم برای مردم، هم برای بانک و همچنین دولت بسیار موثر واقع می شوند. کاهش استهلاک سرمایه ، سرعت بخشی به فرایندها، جابه جایی نیروی انسانی و کاهش وظایف اصلی مدیران ارشد از دلایلی است که بانکها را ناگزیر کرده که به استفاده از نوآوریهای جدید تمایل پیدا کنند. در این صورت شاهد کمک گرفتن بانکها از پیشگامان فناوری برای رقابت در این عرصه پرتلاطم خواهیم بود .

بانکها مجبور خواهند شد دو کفه ی نوآوری و ریسک پذیری را تراز کرده و راه تغییر جدیدی را در پیش بگیرند، که این امر نقطه مقابل فرهنگ بانکداری سنتی است. از طرفی جمعیت ایران در این بازه ی زمانی ، جمعیتی است جوان و خلاق با دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی ، که این جمعیت جوان تعداد زیادی از مشتریان بانکها را تشکیل می دهند. این نوع مشتریان امکانات و فرصتهای بیشتری را برای مقایسه خدمات در اختیار دارند و این کار بانکها را سخت کرده، چرا که به راحتی در معرض قیاس با رقبای داخلی و خارجی هستند. این دست مسا ئل که پیش روی ما ست، بانکداری ایران را به چالش کشیده است .

روش تحقیق

بانکهای مورد بررسی در این پژوهش شامل : بانک اقتصاد نوین، بانک انصار، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد، بانک تجارت،بانک دی، بانک سرمایه، بانک سینا، بانک صادرات، بانک کارآفرین، بانک ملت، بانک ملی بودند. جامعه ی آماری این پژوهش ، 12 بانک از بانکهای تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی دوره ی زمانی 1389 الی 1395 - به مدت 7 سال - می باشد . قلمرو مکانی پژوهش حاضر شامل 12 بانک از بانکهای ایران که مجوز بانک مرکزی ایران را دارند می باشد . برای انجام این پژوهش از اطلاعات بانکهای فعال در بازه ی زمانی 1389 الی 1395 استفاده شده است که 7 سال را شامل می شود .هدف از این مطالعه تعیین آثار محصولات بانکداری الکترونیک بر عملکرد بانکها در ایران است .

برای این منظور ، می توان تاثیر محصولات بانکداری الکترونیک را بر عملکرد بازدهی آنها با استفاده از مدل پانل داده های دینامیک تجزیه و تحلیل کرد:

-ROA بازده داراییهای بانککه از نسبت سودخالص بانک به مجموع داراییهای بانک حا صل می شود .

- Cards مجموع کارتهای صادره توسط هربانک در بازه ی زمانی مد نظر

- Pos تعداد پایانه های کارتخوان فروشگاهی

- ATM/Branch نسبت تعداد عابر بانکها به تعدادشعب

- IntBank میانگین تعداد تراکنشهای الکترونیک دستگاه های خودپرداز و پایانه های فروشگاهی

در این مطالعه ، مدل پا نل داده های دینامیک به عنوان روشی برای تجزیه تحلیل استفاده شده است. این روش که توسط آرلانو و باور - - 1995 و بلاندل و باند - - 1998 ابداع شده است ، به طور گسترده ای برای تجزیه و تحلیل عملکرد بانک مورد استفاده است.نتایج و یافته های تحقیق در قسمت آمار توصیفی مشخصات ظاهری اطلاعات گردآوری شده از نمونه مورد نظر موردبررسی قرار گرفت.

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید