بخشی از مقاله

چکیده

انسان در هر شرایطی متاثر از محیط پیرامون خویش است، به نحوی که عوامل اقلیمی با اثرات مطلوب و گاه نامطلوب منجر به تغییراتی بر پیکر انسان مانند بیماریهای قلبی میشود. بروز بیماریها و مرگ و میرها با سرما و گرما در ارتباط هستند. در شرایط عدم سازگاری آب و هوایی، افرادی که قلبهای ضعیف دارند یا آنهایی که در حال یک فعالیت طاقت فرسا در طول هوای گرم هستند در خطر ایست قلبی بیشتری قرار میگیرند.

بهبود سلامت و حفظ جوامع انسانی، و همچنین جلوگیری از مرگ و میرهای متاثر از شرایط آب و هوایی، توجیه مهمی برای مطالعات تاثیرات آب و هوایی بر انسان است. بنابراین نوسانات دما را میتوان یکی از دلایل بروز مرگ و میر و شیوع بیماریها دانست. مطالعهی حاضر به بررسی تاثیر دما بر شیوع این بیماری در بازه زمانی 1389-1393 در خرمآباد، به صورت ماهانه میپردازد. در این پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی یک متغیره برای بررسی این ارتباط به کمک نرمافزارEviews استفاده شده است. نتایج نشان دهندهی همبستگی مثبت و در حدود 0/37 درصد بین مراجعه کنندگان قلبی و دما بوده است. همچنین افراد سالخورده نسبت به سایر گروههای سنی، دارای آسیبپذیری بیشتری نسبت به دمای بالا بودند.

مقدمه

مرگومیر و بیماریهای انسان تا حد زیاد به الگوهای هوا ارتباط دارد. فراوانی و شدت دماهای حدی بر میزان مرگومیر، به ویژه در افراد مسن تاثیر دارد - جهانبخش و همکاران، . - 1388 اکثریت مرگومیرهایی که طی امواج گرمایی رخ میدهند در میان افرادی است که بیماری قلبی عروقی، بیماری عروق مغزی، بیماری تنفسی و... داشته اند. سیستم قلبی عروقی به ویژه در هوای گرم به چالش کشیده میشود. رگهای خونی ما در گرما منبسط میشوند و خون و مایع بیشتری را به لایههای بالایی پوست و دست و پا میفرستند. تاثیر فوری این عمل کاهش گرمای بدن است.

به طور کلی این عمل کار خوبی است و به ما کمک میکند تا خود را خنک نگه داریم، اما همچنان که رگهای خونی منبسط میشوند، فشار خون نیز میافتد و قلب باید سختتر کار کند تا خون را به تمام بدن پمپاژ کند. در شرایط عدم سازگاری آب و هوایی، افرادی که قلبهای ضعیف دارند یا آنهایی که در حال یک فعالیت طاقت فرسا در طول هوای گرم هستند در خطر ایست قلبی بیشتری قرار میگیرند. نسبت مرگ و میرها میتواند به طور چشمگیری در نتیجه امواج گرمایی افزایش یابد.

- یاراحمدی، . - 1392 گایرگوس1 و همکاران - 2014 - ، به بررسی تاثیر امواج گرمایی در سلامت انسان در کالیفرنیا پرداختند. آنها با تجزیه و تحلیل همبستگی بین این امواج گرم و آمار بستری شدن در بیمارستانها در دورهی آماری 1999-2009 پرداختند، و نتایج افزایش 7 درصدی پذیرش در زمان ورود امواج به کالیفرنیا را برای بیماریهای قلبی و عروقی، تنفسی، نارسایی کلیه و سلامت روان نشان داد. محمدپور - 1389 - تاثیر عناصر اقلیمی و آلایندههای هوای سنندج را بر مرگ ومیرناشی از بیماریهای تنفسی و قلبی، با استفاده از روش رگرسیون لجستیک و اسپیرمن بررسی کرد.

نتایج نشان دهنده همبستگی مثبت بین مرگ ومیرناشی از بیماریهای قلبی و تنفسی و عناصر اقلیمی بوده است. بهبود سلامت و حفظ جوامع انسانی، و همچنین جلوگیری از مرگ و میرهای متاثر از شرایط آب و هوایی، توجیه مهمی برای مطالعات تاثیرات آب و هوایی بر انسان است - کوواتس2، . - 2005 در خرمآباد روزانه به طور میانگین7/2 نفر فوت میکند که به طورمیانگین علت فوت یک سوم از آنها بیماریهای قلبی میباشد - سازمان شهرداری آرامستان خرمآباد، . - 1394 بنابراین نوسانات دما را میتوان یکی از دلایل بروز مرگ و میر و شیوع بیماریهای فوق دانست. مطالعهی حاضر به بررسی تاثیر دما بر شیوع این بیماری در بازه زمانی -1393 1389 در خرمآباد، به صورت ماهانه میپردازد.

.2موقعیت جغرافیایی شهرستان خرمآباد

شهرستان خرمآباد با مساحت 6233 کیلومتر مربع، و ارتفاع 1147 متری از سطح دریا، با طول جغرافیایی 48 درجه و 17 دقیقه و عرض 33 درجه و 26 دقیقه در مرکز استان لرستان در نیمه غربی کشور واقع شده است. خرم آباد بیست وسومین شهر پرجمعیت ایران است و طبق سرشماری سال 1390 مرکز آمار ایران، 348216 نفر جمعیت دارد؛ و طبق اقلیم نمای امبرژه دارای اقلیم معتدل نیمه مرطوب است. در شکل یک موقعیت شهرستان خرم آباد در استان لرستان و در ایران نمایش داده شده است.

.3روش تحقیق

-1-3جمعآوری دادهها: در این پژوهش از دو دسته متغیر برای ارزیابی این رابطه استفاده کردهایم. دادههای دمایی از ایستگاه سینوپتیک خرمآباد به صورت ماهانه در دوره زمانی 1389 -1393 تهیه گردید. دادههای بیماری قلبی نیز به عنوان متغیر وابسته به دما از بیمارستانهای خرمآباد جمعآوری گردید و مورد استفاده قرار داده شد.

-2-3 روشهای پژوهش: در این پژوهش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی یک متغیره که با نرم افزار Ewiews محاسبه شده است، مورد استفاده گردیده است. ضریب همبستگی شاخصی است ریاضی که جهت و مقدار رابطهی بین دو متغیر را توصیف میکند. ضریب همبستگی پیرسون بین -1 و 1 تغییر میکند. یک بیانگر رابطهی مستقیم و کامل بین دو متغیر است، رابطهی مستقیم یا مثبت به این معناست که اگر یکی از متغیرها افزایش یا کاهش یابد، دیگری نیز افزایش یا کاهش مییابد. -1 نیز وجود یک رابطهی معکوس کامل بین دو متغیر را نشان میدهد. رابطهی معکوس یا منفی نشان میدهد که اگر یک متغیر افزایش یابد متغیر دیگر کاهش مییابد و بالعکس. زمانی که ضریب همبستگی برابر صفر است نشان میدهد که بین دو متغیر رابطهی خطی وجود ندارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید