بخشی از مقاله

چکیده:

تبلیغات و بازار یابی امروزه همانند سایر علوم جامعه دچار تغییرات و تحولات بسیاری شده است و با توجه به پیشرفت های روزافزون جامعه و ورود تکنولوژی های نوین تعریفات گذشته را از بین برده و چشم اندازی نو برای فعالان در این عرصه ایجاد کرده است.

تبلیغات و بازاریابی در صنعت ساختمان نیز جدای از این امر نبوده و نحوه سنتی خود را از دست داده و به صورت کاملا نوین بایستی با این موضوع برخورد کرد.

روش های فروش قدیمی مانند سپردن روند بازاریابی و فروش به بنگاه های ساختمانی و در انتظار مشتری بودن سال هاست که پاسخگوی نیاز دست اندرکاران صنعت ساختمان نیست و شاید میتوان گفت که در سال های آینده نیز این روش به کلی از بین خواهد رفت. در این مقاله سعی داریم تا نگاهی نو به امر تبلیغات و بازاریابی هدفمند در صنعت ساختمان بیاندازیم و با بررسی تکنولوژی های روز و اممر تبلیغات راه کار های جدید را برای فروش ساختمان معرفی کنیم.

مقدمه :

حتما شما هم به عنوان یکی از فعالان در صنعت ساختمان با مشکلات امر فروش ساختمان های تکمیل شده و یا در حال تکمیل آشنا هستید. مخصوصا در این سال ها اخیر که رکودی بازار نیز خود ضربه ای بزرگ به فعالان این بخش زده و حتی بسیاری از ان نفرات را تا پای اعلام ورشکستگی کشیده است. در این مقاله سعی داریم تا نگاه سنتی به امر بازاریابی، تبلیغات و فروش در صنعت ساختمان را از بین برده و راه کارهای نو و همگام با تکنولوژی های روز را معرفی نماییم تا در ابتدا بتوانیم هم فروش بهتری در این زمینه داشته باشیم و هم اینکه مشتریان خود را راحت تر از قبل با محصول خود که همان ساختمان ایجاد شده است آشنا سازیم.

تعریف بازاریابی:

بسیاری از مردم در مورد اصطلاح بازاریابی اشتباه کرده، آن را معادل فروش و یا تبلیغات تجاری که باعث افزایش فروش می شود، می دانند.شاید برای بعضی عجیب باشد اگر به این واقعیت وقوف یابند که فروش بخش کوچکی از عملیات بازاریابی است. چنانچه کل بازاریابی را به کوه یخی تشبیه کنیم ، فروش بخش کوچک بالایی آن است و حدود 90 درصد مابقی در زیر آب مخفی است.فروش فقط جزیی از عملیات بازاریابی است و مهمترین آن نیست.

اگر مدیر بازاریابی نیازهای مشتریان را به درستی تشخیص دهد و بر اساس آنها ، کالاها را طراحی و تولید کند و همراه با آن ، قیمت گذاری و بسته بندی مناسب کالا را انجام دهد و نیز در اجرای برنامه های توسعه فروش و توزیع کالا موفق باشد، فروش کار ساده ای خواهد بود و کالا به راحتی به فروش خواهد رسید. در این مورد "پیتر دراکر"یکی از متفکرین بنام مدیریت که در بسیاری از زمینه های مدیریت سخن اساسی را بیان کرده بر این باور است که:"هدف بازاریابی ، فروش فراوان است .

هدف این است که مشتری را شناخته و نیازهای او را درک نموده ، به طریقی که کالایا خدمت ، با نیازهای او منطبق گردد و کالای خود را به فروش برساند". باید به این نکته توجه داشت که این بدان معنی نیست که فروش و تبلیغات وعملیات توسعه فروش هیچ اهمیتی ندارد و می توان از آنها صرفنظر نمود.بلکه بر عکس باید توجه داشت که آنها جزئی از یک نظام فراگیر برتر به نام "آمیخته بازار" می باشند.آمیخته بازار عبارت است از مجموعه ای از ابزارهای مداخله در بازار که به گونه پیوسته به هم عمل می کنند و تاثیر لازم یا مورد نظر را در بازار می گذارند. - مواردی همچون محصول،قیمت،نحوه توزیع و روشهای ترویج -

تعریف تبلیغات :

به انگلیسی Advertising تبلیغ ریشه درزندگی اجتماعی انسانها دارد عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکنندهای با انجام امری سعی میکند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روشهای گوناگونی انجام میشود.

تفاوت تبلیغات و بازاریابی :

پس از تعریف و شناخت هر یک از این دو مفهوم، درک بهتری نسبت به تفاوت آنها خواهیم داشت، تبلیغات در عمل بعنوان بخشی از فرآیند بازاریابی عمل می کند و مستقل از آن نخواهد بود. وظیفه تبلیغات معرفی قسمت مشخصی از خدمات شما بوده و به معنی تعیین استراتژی های لازم برای نحوه، زمان و مکان معرفی محصولات است.

برای مثال تعیین نحوه تبلیغات شما در میان گزینه هایی مانند روزنامه ها، سایتهای اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات محیطی، رادیو و تلویزیون برعهده بخش بازاریابی بوده و برنامه ریزی زمان نمایش و محل قرار گرفتن این تبلیغات را نیز شامل میشود. تبلیغات پرهزینه ترین بخش در بازاریابی است و به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فرض کنید که بازاریابی یا همان مارکتینگ را بعنوان یک کیک در نظر بگیریم، در اینصورت این کیک از برشهایی تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:

شناخت بازار

شناسایی مشتریان هدف

تعیین استراتژی فروش

خدمات پشتیبانی

ارتباطات کاری

قیمت گذاری محصولات و خدمات

تبلیغات

و

تبلیغات نیز یک برش از این کیک بوده و نقش مهمی در موفقیت شما دارد، ولی برای دست یابی به بیشترین بازدهی هماهنگی کافی بین آن و سایر بخش های بازاریابی لازم است. فرآیند بازاریابی نیازمند صرف زمان و هزینه بوده و میزان بازدهی آن در بلند مدت قابل اندازه گیری است.

بازاریابی :

شناسایی بازار هدف:

بازار هدف Target Market باید درست شناسایی شود. اغلب افراد تمایل دارند با استفاده از استراتژی های ویژه ای مخاطبان مورد نظرشان را جلب کنند و جایگاه ویژه و عمیقی در ذهن آنها برای خود داشته باشند.

واضح است افرادی که دارای تخصص و تجارب کارآمدی هستند و کسانی که از تفکرات راهبردی و استراتژیکی و فنون خاصی استفاده می کنند در رسیدن به هدفهای خود موفق تر عمل می کنند. تمرکز از جمله مهمترین راه های رسیدن به هدف مورد نظر است. تمرکز - concentration - به معنی توجه عمیق و کانونی بر روی یک هدف ویژه ای استقطعاً. اگر فردی همه توان و انرژی خود را منحصراً برای هدفی خاص به کار ببرد، بر قدرت اندیشه­ها و تفکراتش افزوده می شود.

بازار هدف - target market

از آنجا که در دنیای امروز، افراد و سازمانها برای رسیدن به اهداف خود باید مدام بر تقاضاها، سلیقه ها و ذهن مخاطبان و مشتریان خود تمرکز داشته باشند تا بتوانند نیازها و تقاضای متنوع آنها کهدائماً تغییر می کنند را شناسایی کنند لازم است نکاتی را برای تدوین و اجرای این هدف رعایت کنند که در زیر به مهمترین آنها پرداخته شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید