بخشی از مقاله

چکیده

غریزه جنسی غریزه اي خدادادیست که اگر به طرز درست و بر اساس معیارهاي شرعی از آن استفاده شود نقش به سزایی در کمال انسانی دارد؛ اما از آنجا که وقتی این نیرو تحریک شود و زمینه ارضاي شرعی آن فراهم نباشد ،کنترل و رام کردن آن کاري سخت و گران است و ارضاي آن از طریق غیر شرعی و با روي آوردن به انحراف جنسی نیز پیامدهایی بس ناگوار به دنبال دارد . براي کنترل این غریزه در آیات و نیز روایات الگوئی راهکارهائی ارائه شده است که برخانواده ها لازم است با بهره گیري از الگوي تربیت جنسی قرآن و تربیت درست فرزندان و دیگراعضاء خانواده، غریزه یاد شده را در مسیر صحیح و مطابق با فطرت هدایت نمایند تا خانواده و جامعه محیطی سالم و امن در برابر این انحرافات و پیامدهاي آن باشد. سهل انگاري در وظایف یاد شده قطعا پیامدهاي ناگواري در پی دارد. پژوهش پیش رو با بهره گیري از آیات و روایات و به روش توصیفی تحلیلی در صدد ارائه الگوي قرآن در تربیت جنسی با تأکید بر پیشگیري از انحرافات جنسی است و این حقیقت را تبیین می نماید که تقویت باورهاي دینی وتشویق افراد خانواده به انجام تکالیف و دستورات شرعی توسط خانواده ها همچنین مبارزه با عوامل و زمینه هاي انحراف جنسی مانند چشم چرانی، پوشش نامناسب و... فراهم نمودن اسباب ازدواج از کارآمد ترین ابزار در جلوگیري از این انحرافات و استفاده درست و مطابق فطرت از این غریزه خدا دادیست.
مقدمه

خداوند غریزه جنسی را مانند دیگر غریزه ها ، بنا به نیاز انسان در وجود او قرار داده است تا با شکوفا شدن آن در نوجوانی و جوانی ،انسان را به سوي ازدواج تشویق کند و در کنار بهره مندي از فواید ازدواج، نسل ها نیز تداوم پیدا کنند؛ چون بدون این غریزه،روي آوردن به ازدواج و پذیرش مسئولیت آن امري سخت و غیرممکن است. بی شک اگر این نیرو تحریک شود و زمینه ارضاي شرعی آن فراهم نباشد ،کنترل آن کاري سخت می باشد و ارضاي آن از طریق غیر شرعی نیز پی آمدهایی بس ناگوار به دنبال دارد که براي رهایی از آن ها باید راهکاري اندیشید. طبیعی است که در این خصوص بیشتر مسئولیت بر عهده خانواده می باشد خداوند در قرآن خطاب به مومنان می فرماید:»اى کسانی که ایمان آوردهاید! خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگها هستند نگاهدارید، - «تحریم. - 6/نگهدارى خویشتن، به ترك گناه و تسلیم نشدن در برابر شهوات سرکش است، و نگهدارى خانواده به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاك و خالی از هر گونه آلودگی، در فضاى خانه و خانواده است. - مکارم، - 287/24:1374 رسول خدا - ص - نیزمرد را نگهبان خانواده خویش و در مقابل آنها مسئول و زن را نیز نگهبان خانواده شوهر و فرزندان خود و در برابر آنها مسئول می دانند. - مجموعه ورام، . - 6/1 :1369 در این که اعضاي خانواده به ویژه پدر و مادرها در جلوگیري از انحراف جنسی فرزندان و یکدیگر چه وظایفی را به عهده دارند و با چه راهکارهایی می توانند در این باره نقش ایفا نمایند، دیدگاه هاي متفاوتی از سوي دانشمندان علوم تربیتی و روانشناسان مطرح گردیده است. قرآن کریم و روایات معصومان - ع - که هدایت گر به استوارترین راه کمال و سعادت و مهمترین منبع وحیانی تزکیه، تربیت و هدایت انسان به سوي پاکی ها است در دو حوزه تربیت بیننشی- اعتقادي و رفتاري- اعتقادي، وظایفی را براي خانواده در جلوگیري از انحراف جنسی فرزندان و همسران مقرر فرموده است که این پژوهش به بررسی تاثیرتربیت درست افراد خانواده در دو حوزه یاد شده در جلوگیري از انحرافات یاد شده می پردازد.

مفهوم شناسی

الف. انحراف جنسی

انحراف در لغت به معناي »میل کردن و برگشتن، ناراستی و اعوجاج وکجی - دهخدا،1377ج3ص - .3483 ،از راه راست منحرف شدن - «معین،1382،ص - 155 ،»برگشتن به طرفی - « عمید، - .243/1 :1384 آمده است. انحراف جنسی به »تمایل به عمل جنسی به طور غیر طبیعی - «انوري و همکاران، - .598/1:1382 گفته می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید