بخشی از مقاله

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین گرایش جنسی ، آگاهی جنسی و نگرش مذهبی با رضایت زناشویی و رضایت زندگی زوج های روانشناس و افراد عادی انجام شده است در پژوهش حاضر که با روش نمونه گیری در دسترس انجام شده است شامل روانشناسان بالینی و اساتید حوزه های دیگر همچنین شامل دانشجویان ترم اول کارشناسی می باشد . ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ی نقش جنسی بم ˛ پرسشنامه ی آگاهی جنسی ˛ پرسشنامه ی سنجش نگرش مذهبی ˛ پرسشنامه ی رضایت زناشویی انریچ و رضایت زندگی می باشند. در این آزمون آگاهی جنسی با سطح معنی داری 0/001 بیشترین رابطه را با رضایت زناشویی داشت و با توجه به این نکته این آزمون به طور کلی رابطه ی بین گرایش جنسی ، آگاهی جنسی و نگرش مذهبی با رضایت زناشویی را معنی دار اعلام می کند ولی رابطه ی معنی داری بین رضایت از زندگی با گرایش جنسی ، آگاهی جنسی و نگرش مذهبی وجود نداشت .

مقدمه:

مباحث مرتبط با دین به دلیل ارزش معنوی و جایگاه سخنوران آن - روحانیون ˛ کشیش ها - نزد عموم مردم همواره در هاله ای از تقدس و دور از دسترس نقد و بررسی پژوهشگرانی که بیرون از حوزه ی قدرت دین هستند قرار دارد . آنچه در طول تاریخ به عنوان مباحث مرتبط با دین مکتوب شده است توسط عالمان دین انجام گرفته است نه دانشمندان حوزهای دیگر و البته باید یادآور شد که تا سالها در کشورهای مختلف جهان علم به صورت انحصاری در اختیار عالمان دینی بود که می توان نمود آن را به راحتی در کتب قدیمه ی ایران و اروپا مشاهده کرد . در این جوامع پرداختن به موضوع جنسیت و رفتارهای جنسی نیز صرفا در قالب نکات و رهنمودهای ادیان قابل بیان و قبول بود .

از قرن 18 به بعد روند جدا شدن علم و دین این امکان را فراهم نمود تا موضوع جنسیت به عنوانی عاملی جدا از اما همچنان زیر سایهی مفهوم تابو مورد بحث و بررسی قرار گیرد . از طرفی پرداختن به موضوع دین نیز از انحصار روحانیان خارج شد . این تغییر در کشورهای مختلف جهان در تاریخ های متفاوتی آغاز شد و میتوان گفت همچنان کشورهای جهان سوم از این مرحله گذر نکرده اند . دین1 نتیجه ی نخستین کوشش انسان برای دستیابی به نوعی احساس امنیت در جهان است - ناس - 1390˛2 به گونهای که حتی در فکر انسان ملقب به نئاندرتال˛3 هستهی پرستش ارواح4 که شیوهی تفکری پیشرفته است تکوین یافته - ناس - 1390˛ در کنار دین ˛ ازدواج نیز از ابدعات نیاکان حیوانی ما بوده است.

بنابراین در ابتدا˛ ازدواج انسان غار نشین دورهی دیرینه سنگی را از گونهی میمونهای تکامل یافته جدا کرد . - مالینفسکی - 1392 ˛ 5 و در سپیدهدم تاریخ˛زناشویی گروهی... با پیدایش مالکیت خصوصی از میان رفت . - راوندی - 1994 ˛ دین هم یکی از قدیمیترین و عمومیترین تظاهرات روح انسانی است - یونگ - 1370 ˛6 و جنسیت تظاهر جسم انسانی . بنابراین جنسیت و مذهب دو موضوع جدایی ناپذیر در تاریخ بشر بوده و هستند که در تشکیل ساختار خانواده و بقای او نقشی اساسی ایفا کردهاند.

دستگاه فرهنگ نیز در همان مسیر غرایز طبیعی کار و همان هدفها را دنبال کرد هر چند که مکانیسم آنها با یکدیگر تفاوت دارد - مالینفسکی . - 1392 ˛ به عنوان نمونه میتوان به یافتههای باستان شناسانی اشاره کرد که خدایان کوچکی با الهام از بدن زن کشف کردهاند˛ این مجسمهها - گیتا نما7 شماره - 27 - جنسنها - 1388 ˛ 8که اغلب صورت زنان را نشان میدهد در آثار مردم عصر حجر غالبا دیده میشود ... پهلوها˛ شکمها و سینههای آنها زیاده از حد بزرگ و فربه دیده میشود ... - که - نشانگر سحر باروری9 و ازدیاد نفوس10 بوده است - ناس - - 1390˛ فریزر - 1388 ˛11

این کشفیات و موارد مشابه اطلاعات بسیار محدودی به ما میدهند اما روشن است که از ابتدای تاریخ انسانها به صورت جمعی زندگی میکردند اما اینکه نگرش آنها نسبت به جنسیت و مذهب چگونه بوده یا مفاهیم مرتبط با آنها همانند رضایت زندگی و رضایت زناشویی چطور در ذهن انسان نخستین شکل گرفته بسیار مبهم است ˛ در تعاریف جدید رضایت از زندگی یا احساس ذهنی بهزیستی حوزهای از روانشناسی مثبتنگر است که تلاش میکند ارزیابی شناختی - 12 قضاوت کلی - و عاطفی - تجربه ی هیجانات خوشایند و ناخوشایند - مردم از زندگیشان را مورد بررسی قرار دهد. در این زمینه ˛ معلوم شده است که رضایت زندگی ˛ از اهداف اصلی فرد است - آناس1993 ˛ 13 به نقل از لاگین 14 و هیونید. - 2001˛15 شاملو نیز عقیده داشت اگر چه زندگی سعادتمندانه تنها تا اندازهای به روابط لذت بخش جنسی بستگی دارد ولی این روابط˛ یکی از مهمترین علل خوشبختب یا عدم خوشبختی زندگی زناشویی است .

در پژوهشی که با عنوان لذت - مقدار مناسب - سکس16 در مجلهی نیویورک تایمز17 شماره28 ژوئن 2015 منتشر شد به بررسی تاثیر افزایش رابطهی جنسی بر روی احساس شادی پرداخته شد˛ این پژوهش در دانشگاه کارنگی ملون18 انجام شد و نتایج آن باعث شگفتی دانشمندان گردید چرا که بر خلاف تحقیقات دیگر نشان داد نه تنها آنها - گروه آزمایش - شادتر نشدند بلکه بلکه رابطه خوب آنها نیز کاهش یافته بود˛ میل و رغبت خود را از دست داده بودند . در همین رابطه دکتر لویونستون19 عنوان کرد : اگر شما تمایل به افزایش شادی دارید به جای کمیت باید بر روی کیفیت - رابطه جنسی - تمرکز کنید. مطالعات مختلف نشان دادهاند میزان رفتار جنسی و شادی ممکن است تحت تاثیر از دست رفتن ارتباطهای زمینهای بین سکس و توانایی انجام آن باشد. 

از سوی دیگر یافتههای فیشر20 نشان داد که بین عشق و رضایت زناشویی، رابطه مثبت معنا داری وجود دارد و یکی از جنبههای بسیار مهم نظام زناشویی، رضایتی است که همسران در ازدواج تجربه میکنند. - ˛2006˛p.253-256تانیگوچی - 21عشق به همسر، زیربنای رضایت از زندگی را تشکیل میدهد و رضایت زناشویی، حاصل رابطه زناشویی عاشقانه کنونی فرد است - - Edalati, & Redzuaun, 2010 که میتواند بر روی عملکرد فرد در اجتماع تاثیر بگذارد.

پژوهشگران، هنگام مطالعه رضایت زناشویی دریافتند که رضایت زناشویی، در طی مراحل اولیه زندگی - ازدواج - افزایش مییابد و در طول ده تا بیست سال بعد، رو به کاهش میرود. - - Huber, et al, 2010 البته در جوامع سنتی رضایت فرد از زندگی زناشویی، به منزله رضایت وی از خانواده محسوب میشود. همچنین رضایت از خانواده، به مفهوم رضایت از زندگی است و در نتیجه، تسهیل در امر رشد ˛ تعالی و پیشرفت مادی و معنوی جامعه را در پی خواهد داشت.

با توجه به اینکه نگرش مذهبی ایستار22 و معطوف به امر مقدس در دو بعد دین آشنایی و دین باوری میباشد˛ رستاگار ˛ امیر خالد و محمدی ˛ میثم در پژوهشی با عنوان "تغییرات فرهنگی واُفت باروری در ایران " - برپایه تحلیل ثانوی داده های پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان - به بررسی دینداری و رابطهی آن با باروری پرداختهاند . نتایج این تحقیق نشان داده با وجود سیاستهای فرهنگی طی چند دهه اخیر ˛ رشد فردگرایی، تغییرات مذهبی، رشد سکولاریسم و دگرگونی در ارزشهای خانوادگی، در زمره مهمترین تحولاتی قرار دارند که میتوان ارتباط آنها را با باروری بررسی کرد.

رابطه کامالا معناداری میان متغیرهای فردگرایی، دینداری، سکوالریسم و ارزشهای خانوادگی در مراکز استانی ایران با نرخهای باروری در این استانها وجود دارد؛ به این معنا که هر چه میزان دینداری شهرها بیشتر، سطوح سکولاریسم و فردگرایی کمتر، میزان توجه به ارزشهای خانوادگی بیشتر باشد، نرخ باروری در آن شهرها بیشتر است و برعکس، دینداری کمتر، سکولاریسم و فردگرایی بیشتر و توجه به ارزشهای خانوادگی کمتر، با نرخهای پایین باروری رابطهای مثبت و همسو دارند. در این پژوهش می توان به دینداری به عنوان سطحی از نگرش مذهبی و میزان توجه به ارزشهای خانوادگی و باروری به عنوان شاخصی از رضایت از زندگی توجه کرد .

در این بین اسلام23 هم به عنوان آخرین دین الهی - 24 از نگاه مسلمان و گروههایی از پیروان ادیان دیگر - با 2/1 میلیارد نفر پیرو معادل 20 درصد جمعیت جهان - - shia-news و متعصب - SITE Institute - تاثیر بزرگی بر سیستم فرهنگی حاکم بر ذهن افراد و کشورهای مختلف جهان داشته است.دینی که تعداد فرقههای آن از زمان ظهور تا کنون به - 2340 فرهنگ جامع فرق اسلامی - رسیده که ناشی از اندیشههای خاصی هستند که توانستهاند تفاوت جوهری در اندیشه اسلامی ایجاد کنند . - خمینی - 1389 ˛ 25

در کنار مطالب بالا کالج سلطنتی روانپزشکان26 انگلستان با انتشار جزوهای تحت عنوان: توصیهای برای روانپزشکان در معنویت و مذهب27 در سال 2011 اهمیت و ضرورت توجه به این موضوع را مورد تایید قرار داده و است و با اشاره به شواهد بالینی˛ به ارائهی توصیهها و آموزشهایی به روانپزشکان در جهت توجه به موضوع مذهب و دین در روند درمان پرداخته است - - rcpsych.ac.uk که خود تاکیدی بر سهل انگاری سهوی و یا عمدی در این زمینه است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید