بخشی از مقاله

چکیده

امروزه بیشتر صاحب نظران حوزه کارآفرینی و تحول سازمانی اعتقاد دارند که میزانی از خلاقیت به طور بالقوه در همه افراد وجود دارد. اما جهت تبدیل این خلاقیت بالقوه به فعلیت باید برنامه ریزی دقیق و اثر بخشی صورت پذیرد. توجه به حوزه رفتار با دیدگاه کارآفرینی از مقولات قابل توجه در هزاره جدید است. رفتار کارآفرینانه مدیرانف شانس سازمان ها برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار را افزایش می دهد، لذا جهت اینکه بتوان این رفتار را در سازمان پدیدار نمود نیاز به فرهنگ سازمامی با بستر کارآفرینانه هستیم.

این تحقیق با عنوان " تبیین رابطه فرهنگ و رفتار کارآفرینانه مدیران در شرکت های وارد کننده خودروی کشور " ارائه شده تا به تبیین ارتباط شاخص های موثر بر رفتار کارآفرینانه سازمانی بپردازد. با شناسایی عوامل و شناخت شاخص های مهم فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و تاثیر آن رفتار کارآفرینانه در راستای کسب مزیت رقابتی آنها کمک کند. این تحقیق از نظرهدف، کاربردی میباشددر آزمون سنجش پایایی که از طریق آلفای کرونباخ انجام گردید مشخص شد که گویه های پرسشنامه و ابزار از پایایی مناسببرخوردار می باشد. در آزمون فرضیات تحقیق که از آزمون همبستگی اسپیر من استفاده گردید مشخص گردید که بین کلیه ریز مولفه های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه با رفتار سازمانی کارآفرینانه رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

کلیدواژهها :رفتار، فرهنگ، رفتار کارآفرینانه، فرهنگ کارآفرینانه.
واژه کارآفرینی از جمله واژگانی است که درک صحیحی از آن در جامعه وجود ندارد، به اشتباه این واژه را برابر با اشتغال زایی می دانند که در رسانه ها و جراید نیز متاسفانه به این اشتباه دامن زده می شود. کارآفرینی را می توان فرآیند ترکیب بهینه منابع موجود در راستای خلق ارزش دانست. خلق ارزشی که می تواند با اشتغال زایی توام شده و همچنین می تواند، منجر به بیکاری تعدادی شود - انتقال تکنولوژی های ماشین محور - . شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور در سالهای اخیر موجب شده که مقوله کارآفرینی در برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه بهویژه در ابعاد پژوهشی و آموزش و پرورش کارآفرینان مورد عنایت قرار گیرد؟امروزه مبحث کارآفرینی تمامی حوزههای مختلف سازمانی را تحت پوشش قرار داده است؟

توجه به این موضوع در دانشگاهها که نهادهایی بسیار تأثیرگذار و مهم در توسعه جوامع هستند، ضرورتی اجتناب ناپذیر است؟کارآفرینی فرایند خلق چیزی با ارزش و متفاوت از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی، همراه با خطر مالی، روانی و اجتماعی بهمنظور دریافت پاداش مالی، استقلال و رضایت شخصی تعریف میشود؟ اما قرار گیری در شرایط عدم اطمینان و فضای رقابتی حاکم بر بازار کارآفرینی را به نوعی می تواند پلی برای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار دانست.
فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، نظامی مشترک از باورها، ارزش ها و هنجارهای اعضای یک سازمان است که شامل ارزش نهادن به خلاقیت و نیز تحمل افراد خلاق می شود. بر مبنای این نوع فرهنگ، در مواجهه سازمان با مشکلات بقا، عدم قطعیت محیطی و تهدیدات رقبا، نوآوری و عمل جسورانه در تصرف فرصت های بازار، امری ضروریست . سازمان برای کارآفرین شدن باید فرهنگ کارآفرینانه را در خود نهادینه سازد.

سازمان باید به نیروی انسانی به عنوان منبع کلیدی نگریسته و در جهت نگهداری و حمایت از آن حداکثر تلاش خود را انجام دهد. در این نقش سازمان باید اصل ابتکار عمل را در تقویت و فضایی ایجاد کند تا از فعالیت های نوآورانه افراد حمایت و پشتیبانی شود. سازمان ها باید نوآور و پیشگام باشند و ریسک پذیری را نیز در خود تقویت کنند. کورنوال و پریمن - 0991 - سازمان های کارآفرینانه را با ریسک پذیری و تمرکز بر آینده و مرزهای سازمانی منعطف و ارتباطات باز و مکرر در تمامی جهات توصیف می کنند.

اعضای سازمان های کارآفرینانه، هم به خلاقیت و هم بهره وری ارج می نهند. آنها این موضوع را که می بایست بین این دو سبک و سنگین کرد، نمی پذیرند. هنجارهایی وجود دارد که طی آن از اعضا انتظار می رود تا رفتارهایی همچون ریسک پذیری و جست و جوی فرصت ها را بروز دهند.

رفتار کارآفریانه در یک سازمان موجود "مجموعه ای از فعالیت ها و اقدامات را در بر میگیرد که توسط افراد در سطوح مختلف انجام شده است و ترکیب تازه ای از منابع را برای شناخت پی گیری فرصت ها به کار می گیرد". دو عامل اصلی سازمان یعنی بافت ساختاری و افراد و تمایلات آنها با یکدیگر برانگیزاننده کارآفرینی و رفتار کارآفرینانه هستند - طبرسا و همکاران، . - 0911در این پژوهش سعی شده است تا با تبیین دقیق ارتباط اجزای رفتار کارآفرینانه مدیران با فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، به ارایه راهکارهایی جهت تقویت این رابطه و در نهیت بروز بیشتر رفتار کارآفرینانه از مدیران منجر شود.

رفتار کارآفرینانه.با توسعه محصولات جدید رفتار کارآفرینانه نیز به اندازه خلاقیت اهمیت دارد زیرا رفتار کارآفرینانه با خلاقیت پیوند داده شده که شناسایی فرصت ها را به ایجاد یک شرکت منجر می کند - و در برخی موارد، حتی صنعتی جدید - . علاوه بر این، بسیاری از کشورهای دیگر، شروع به تشویق نوآوری و رفتار کارآفرینانه کرده اند. اگر بخشی از فرآیند خلاقیت شامل ارتباط دادن بخشی از اطلاعات به یک ترکیب جدید باشد، این علم می تواند به عنوان یک مسیری مفید برای آموزش کارآفرینان باشد تا خلاقیت بیشتری داشته باشند تا رفتار کارآفرینانه بیشتری از خود بروز دهند.

این پیشنهاد را داده شد که شبکه اجتماعی یک عامل متمایز کننده است که رفتار کارآفرینانه را توضیح می دهد و نتایج تحقیقات نشان می دهد که رفتار کارآفرینانه در شناسایی فرصت ها بسیار مهم هستند. با افزایش در رقابت جهانی، نشان می دهد که خلاقیت و رفتار کارآفرینانه به یک عامل مهم و حیاتی تبدیل شده است. علاوه بر این کارآفرینان تصمیم هایی می گیرند که به طور مستقیم تمایل به حرکت به سمت رفتارهای کارآفرینانه دارند. نسل هایی که در قرن 10 حضور پیدا کردند به عنوان "نسل های کارآفرین" نامیده شده اند، زیرا این نسل بیشترین رفتار های کارآفرینانه را از زمان انقلاب صنعتی نشان می دهد. تمرکز بیشتر مطالعات بر روی جستجو برای مشخصات شخصیتی است که تلاش برای پیدا کردن و پیش بینی رفتار های کارآفرینانه و موفقیت شرکت دارند.

رفتار کارآفرینانه در سازمان.کارآفرینی فردی در زمینه سازمان ها شامل نیت ها و اقدامات "بازیکنان کلیدی" در تمام سطوح سازمان است که برای خلق ارزش در سازمان می باشد . رفتار کارآفرینانه در سازمان به طور کلی به عنوان یک وسیله نقلیه برای افزایش رشد سازمانی و سودآوری می باشد .

در نتیجه برای سازمان های یزرگ بسیار مهم و حیاتی است که از رفتارهای کارآفرینانه در تمام سطوح سلسله مراتب به منظور بهبود عملکرد و افزایش رقابت حمایت کند . دو جریان اصلی در پژوهش رفتار کارآفرینانه در سازمان وجود دارد که به تحریک یا محدود کردن کارآفرینی سازمانی می پردازد جریان اول تمرکز بر مفهوم سازمان فرآیندهای آن دارد و جریان دوم بر فرد کارآفرین تمرکز دارد. نظریه حمایت سازمانی یک چارچوب نظری مفیدی برای رفتار فردی کارآفرینانه در سازمان می باشد .

 در یک مفهوم گسترده رفتار کارآفرینانه قطاری از تمام اقدامات انجام شده توسط اعضای یک سازمان است که مربوطه به کشف، ارزیابی بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه است . رفتار کارآفرینانه اغلب با رویدادهای کارآفرینانه مرتبط می باشد مانند: ایجاد سازمان های جدید، ورودی جدید یا توسعه محصولات جدید.

پژوهشگران در پژوهش های خود مولفه های زیر را برای رفتار کارآفرینانه معرفی نموده اند.

توانایی کاهش کاغذبازی اداری: دیوان سالاری یکی از موانع رفتار کارآفرینانه است، در سازمان های بوروکرات کارکنان سازمان مجبورند از سیستم موجود پیروی کنند.

گرایش به تغییر کارکنان: یکی از ویژگی های کارآفرینی فهم تغییراتی است که باید صورت گیرد و یا اینکه صورت گرفته است، کارآفرین تغییرات حرفه ای را به درستی درک کرده و خود را بر موج تغییرات قرار داده و با استفاده مطلوب آنها جهت تحقق اهداف مورد نظر سازمان عمل می کند.

زمینه حمایتی: یک فرد زمانی می تواند کارآفرین شود که ساختار سازمان به گونه ای باشد که رفتار کارآفرینانه را حمایت و تشویق کند. زمینه حمایتی به معنای فضای کاری باز و هماهنگ می باشد، مشارک و روابط بین فردی به صورت ویژه مورد توجه است.

آینده نگری کارکنان: مدیریت راهبردی به کارکنان این امکان را می دهد که به صورت خلاق و نوآورانه عمل کنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید