بخشی از مقاله

چکیده :
هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین تاثیر ارزش افزوده تفکر استراتزیک بر ارزش افرینی کارآفرینانه کارکنان دانشکده های علوم پزشکی آذربایجانشرقی می باشد.برای این منظور ارزش افزوده تفکر استراتزیک بر اساس نهریه مانوپ - 2013 - شامل هفت مولفه های توانایی تفکر مفهمومی ، تفکر شهودی ، خلاقیت ، توانایی تفکر تخلیلی ، توانایی یادگیری ، توانایی ترکیب سازی ، برون گرایی و ارزش افرینی کارآفرینانه بر اساس مدل ، کار افرینی سه پاسه اس گپ و فیشر - 2007 - شامل سه بعدی تیم سازی کار افرینانه ، تولید کار آفرینانه و خدمات مار آفرینانه تعریف و در این راستا یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تنظیم گردیده است .

جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان دانشکده های علوم پزشکی آذربایجانشرقی به تعداد 1187 نفر است که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 270 نفر بر آورد و به روش نمونه گیری تثادفی طبقه ای انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده که پس از سنجش روایی و پایایی آن ، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت .برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است.

بدین ترتیب که برای طبقه بندی ، تلخیص و تفسیر داده های آماری از روش آمار توصیفی و در سطح استنباطی  برای ازمون فرضیه های تحقیق ، ازمون کولمو گروف - اسمیرنف ، پیرسون و رگرسیون خطی ساده با نرم افزار  SPssاستفاده شده است. یافته ها حاکی از آن است که ارزش افزوده تفکر استراتژیک با ابعاد ارزش آفرینی کار آفرینانه رابطه معنی داری دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد ارزش افزوده تفکر استراتژیک بر بعد خدمات کار افرینانه ارزش آفرینی کار آفرینانه کارکنان بیشترین تاثیر را دارد.

مقدمه :

برای هماهنگی با تغییرات روزافزون و گام برداشتن در جهت اهداف سازمانی نیاز به تغییر در روش تفکر و تحول ذهنی مدیران سازمان ها می باشد. و وقتی سازمان با مشکلات جدید مواجه می شود، راه حل های قدیمی کارایی خود را از دست می دهند. در طوفان تغییر، استراتژی مناسب آن است که بقای سازمان را تضمین کند.

تفکر استراتژیک مدیران را در تدوین استراتژی مناسب جهت بقا و کسب موفقیت یاری می دهد. زمانی میتوان از تفکر استراتژیک انتظار توفیق بیشتری داشت که از اصول خاصی پیروی کرده و از پاره ای کاستی ها و نارسایی ها نیز آگاهانه پرهیز کرد. بدان معنی که بتوان عوامل مؤثر بر سازمان را دید و از آینده مبهم و نامطمئن، با ملاحظه وابستگی عوامل مؤثر راه حل های مسائل را ارائه نمود.

تفکر استراتژیک، فرآیند مداوم است که هدف آن، رفع ابهام و معنا بخشیدن به تحولات محیط پیچیده است. این فرآیند، تجزیه و تحلیل موقعیت و همچنین ترکیب خلاقانه نتایج در قالب یک برنامه استراتژیک موفقیت آمیز را در بر می گیرد.

سازمان باید به نیروی انسانی به عنوان منبع کلیدی نگریسته و در جهت نگهداری و حمایت از آن حداکثر تلا ش خود را انجام دهد. سازمان برای کارآفرین شدن باید فرهنگ کارآفرینانه را در خود نهادینه سازد. برای ایجاد اثربخشی در فعالیت های کارآفرینی در سازمان مدیران باید برنامه ریزی، هدایت، تخصیص منابع، اجرای ایده های نو، ارزیابی عملکرد و بهبود مداوم را در دستور کار خود قرار دهند.

نوآوری در خدمات دولتی، ایده های جدید پیرامون ایجاد ارزش افزوده اجتماعی معرفی شده است. کارآفرینان تغییر را به عنوان یک هنجار و امری مطلوب پذیرفته اند، دائماً به دنبال تغییر بوده و سعی می کنند از آن به عنوان فرصت - ارزش آفرینی - بهره برداری نمایند

بر این اساس در تحقیق حاضر سعی گردید تا به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که:

ارزش افزوده تفکر استراتژیک چه تأثیری در ارزش آفرینی کارآفرینانه کارکنان دانشکده های علوم پزشکی آذربایجان شرقی دارد؟

اهمیت و ضرورت تحقیق

تفکر استراتژیک پیش درآمدی بر طراحی آینده سازمان است کارکنانی که مجهز به قابلیت تفکر استراتژیک باشند قادرند سازمان را آن گونه که باید باشد ببینند نه آن گونه که هست

تفکر استراتژیک کمک می کند تا عوامل متعدد کسب و کار بر مبنای میزان تأثیرگذاری در خلق ارزش برای مشتری رده بندیشده و منابع سازمان صرفاً بر روی عوامل اصلی تأثیرگذار متمرکز شود، تفکر استراتژیک به همراه انسجام و نظم فکری ابزار اصلی یک استراتژیست را تشکیل می دهند.

کارآفرینی در تأمین کارایی اقتصادی که برگشت سرمایه را به حداکثر برساند اهمیت بسزایی دارد. کارآفرینان مؤثر طوری کار می کنند که به همه سهامداران در کارهای مخاطره آمیزشان پاداش دهند

در کارآفرینی سازمانی با بکارگیری ظرفیت های نوآوری در سازمان، نیل به عملکرد بالاتر امکان پذیر می گردد.

اهداف تحقیق

هدف اصلی تحقیق

تبیین ارزش افزوده تفکر استراتژیک در ارزش آفرینی کارآفرینانه کارکنان دانشکده های علوم پزشکی آذربایجان شرقی

اهداف فرعی تحقیق

- تبیین تأثیر ارزش افزوده تفکر استراتژیک در تیم سازی کارآفرینانه دانشکده های علوم پزشکی آذربایجان شرقی

- تبیین تأثیر ارزش افزوده تفکر استراتژیک در تولید کارآفرینانه دانشکده های علوم پزشکی آذربایجان شرقی

- تبیین تأثیر ارزش افزوده تفکر استراتژیک در خدمات کارآفرینانه دانشکده های علوم پزشکی آذربایجان شرقی

فرضیه های تحقیق

فرضیه اصلی

- ارزش افزوده تفکر استراتژیک رابطه مثبت، مستقیم معنی داری بر ارزش آفرینی کارآفرینانه کارکنان دانشکده های علوم پزشکی آذربایجان شرقی دارد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید