بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی تاثیر سبک هاي تصمیم گیري بر بروز رفتار کارآفرینانه در شرکت هاي دانش بنیان مستقر در پارك علم و فناوري دانشگاه تهران در سال 1393 انجام گرفت. جامعه آماري تحقیق شامل 71 نفر از مدیران شرکت هاي دانش بنیان بود که با توجه توجه به محدود بودن حجم جامعه، بر اساس روش نمونه گیري سرشماري، کلیه افراد جامعه به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.

روش جمع آوري داده ها بر اساس دو پرسشنامه استاندارد براي سنجش متغیرهاي پژوهش می باشد.

تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو بخش مدل اندازه گیري و بخش ساختاري انجام پذیرفت. در بخش مدل اندازه گیري ویژگی هاي فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید و اصلاحات لازم صورت پذیرفت و در بخش ساختاري، ضرایب ساختاري مدل براي بررسی فرضیه هاي پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مثبت و معنادار سبک هاي تصمیم گیري مدیران بر بروز رفتار کارآفرینانه بود.

واژگان کلیدي: سبک هاي تصمیم گیري، رفتار کارآفرینانه، شرکت هاي دانش بنیان، پارك علم و فناوري

مقدمه

در دهه هاي اخیر، تغییر و تحولات در زمینه رقابت روزافزون و عدم اطمینان شرایط محیطی باعث شده است تا سازمان هاي بزرگ که تغییرات اندکی در روش ها و ساختار خود می دهند، نتوانند با شرکت هاي کوچک که از انعطاف پذیري، سرعت و نوآوري بالاتري برخوردار هستند، رقابت کنند. جامعه براي سازمان هایی که کارآفرینی را ترغیب و استعداد هاي افراد را شکوفا می کنند، اهمیت قابل ملاحظه اي قائل است. امروزه سازمان ها به طور فزاینده اي در موقعیت هایی قرار می گیرند که گرایش داشتن به سمت فعالیت هاي کارآفرینانه براي آنها امري ضروریست - شپرد و همکاران، . - 2008 کارآفرینی بسیار فراتر از موضوع ایجاد و تاسیس بنگاه ها است و مدیریت کارآفرینی به عنوان یک الگوي مدیریتی و متفاوت از مدیریت سنتی نگریسته و مطرح شده که فرایندها و ارزشهاي کارآفرینی می تواند در هر سازمانی بوجود آیند. استیونسون و همکاران - 1985 - رفتار کارآفرینانه را به عنوان یک رویکرد مدیریتی مورد توجه قرار داده اند، که قلب و کانون اصلی آن پیگیري و بهره برداري از فرصت ها بدون توجه به میزان منابع در دسترس و تحت کنترل است.

از طرفی دیگر سبک هاي تصمیم گیري به این دلیل انتخاب شده است که هم مفهومی جا افتاده و شناخته شده در ادبیات مدیریت است و هم توانایی خوبی در توضیح رفتار تصمیم گیري کارآفرینان دارد. درایور و ریی - 1979 -

سبک تصمیم گیري را به عنوان اسلوب ویژه افراد در درك و اتخاذ تصمیم معرفی نموده اند. ایشان همچنین توضیح داده اند که سبک هاي تصمیم گیري را می توان آموخت و افراد می توانند سبک تصمیم گیري خود را تغییر دهند.

می توان چنین ادعا کرد که سبک تصمیم گیري افراد نمایانگر نحوه تفکر و روش شناختی ایشان نسبت به مسئله اي که در پیش رو دارند می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت مطالعه سبک هاي تصمیم گیري می تواند دریچه اي براي مطالعه ي نحوه تفکر و شناخت کارآفرینان باشد که هر دو از مسائل محوري حوزه تحقیقات کارآفرینی هستند. شومپیتر در سال 1924 یک تعریف کلی از کارآفرینی ارائه داده است که اهمیت تصمیم گیري را در کارآفرینی به خوبی نشان می دهد از نظر او کارآفرین کسی است که به دلیل سروکار داشتن با شرایط کاملا جدید و غیر قابل پیش بینی، نیاز به تصمیم گیري دارد - ایوانووا و گیبکاس1، . - 2003 حرکت جهان به سمت اقتصاد دانش محور باعث شده است تا بسیاري از کشورها به توسعه کسب و کارهاي کوچک فناوري پیشرفته روي بیاورند. این نوع شرکت ها به کشورهاي پیشرفته اجازه می دهد تا رقابت پذیري خود را در مقابل اقتصادهاي در حال رشد که در آن ها هزینه هاي نیروي انسانی و تولید کمتر است حفظ کنند و نیز به سطح مطلوبی از اشتغال زایی دست یابند - پان وهمکاران2، . - 2005 به همین منظور، پارك هاي علم و فناوري شکل گرفت که بنا به تعریف می توان آن ها را سازمانی دانست که به وسیله متخصصان حرفه اي اداره می شود و هدف اصلی این پارك ها، افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوري و افزایش قدرت رقابت در میان شرکت ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارك فعالیت می کنند - وبگاه وزارت علوم تحقیقات و فناوري ،. - 1389

با توجه به مطالب ذکر شده، می توان بیان کرد که شناسائی تاثیر سبک هاي تصمیم گیري بر رفتار کارآفرینانه از مهمترین عواملی است که می تواند در رفتار کارآفرینانه، که منجر به توسعه کارآفرینی می شود، مؤثر باشد. بنابراین این پژوهش در پاسخ به این سؤال که ابعاد سبک هاي تصمیم گیري چه تاثیري بر رفتار کارآفرینانه در شرکت هاي مستقر در پارك علم و فناوري دانشگاه تهران دارند، سامان خواهد یافت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید