بخشی از مقاله

چکیده

در عصر حاضر بازارها محدود به مکان جغرافیایی خاصی نیستند و اهمیت این مساله در اتخاذ تصمیمات اثر بخش تر فعالان اقتصادی نمود پیدا می کند زیرا بازار های مالی جهانی اغلب راهنمای باa ارزشی برای بازار های داخلی و خارجی بشمار می آیند

. در این تحقیق ،چگونگی مکانیسم تاثیرات تلاطمات بازده بازار های سهام نیویورگ ، لندن و توکیو بر بازار سهام تهران در بازه زمانی 15 - ژانویه 1999 تا 15 ژانویه - 2015 با استفاده از مدل خود رگرسیون نا همسان واریانس شرطی چند متغییره مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. تلاطمات بازار های سهام نیویورگ،توکیو و لندن بر بازار سهام تهران از لحاظ آماری معنادار و تایید شد. همچنین نتایج بدست امده حاکی از اثر پذیری تمام بازار های سهام مورد مطالعه از تلاطمات با وقفه خود می باشد.

-1مقدمه

بازارهای مالی نماد بخش مولد اقتصاد هر کشور هستند و توسعه اقتصادی هر کشور در گرو توسعه بازارهای مالی - بازار بورس - آن کشور می باشد.لذا مطالعه ساختار و شرایط کلی وجزیی یک بازار بورس و مقایسه آن با بازارهای بورس دیگر موضوعی جذاب و مهم برای فعالان بورس و سرمایه گذاران وعلاقمندان مسایل مالی می باشد .

یکی از معیارهای اساسی سنجش یک بازار بورس ارزیابی و سنجش شاخص های آن بازار بورس می باشد و چگونگی روند تغییرات و میزان نوسانات شاخص ها بیانگر چگونگی عملکرد و ساختار کلی بازارهای بورس می باشد و معمولا شاخص هادر دوره های رونق اقتصادی افزایش می یابند و در دوره های رکود اقتصادی با کاهش همراه می شوند.هر چندکه محتوی اطلاعاتی شاخص ها در بازارهای بورس نه چندان کارا با ابهام مواجه است لیکن روند تغییرات و نوسانات شاخص های بازار های مالی گویای عملکرد مثبت یا منفی بازارو رونق یا رکود اقتصادی کشور هاست.

.هر چند شرایط و ساختار بورس تهران متفاوت با بورس های معتبر جهانی است ولی باز هم چون بخشی از بازاربورس ایران دراختیار شرکت هایی مانند محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی و گرانبها ،صنعت خودرو و...می باشد که به نحوی به قیمت بازارهای جهانی وابسته اند پس بدیهی است که بازار بورس ایران حداقل از فعل وانفعالات بازارهای جهانی در این بخش ها متاثر شده و با شوک و تلاطمات همراه شود.

در دنیای واقعی همواره شاهد آن هستیم که فعالان بورس اوراق بهادار تهران،شاخص قیمت بورس اوراق بها دار کشور های دیگر را نیز رصد می کنند آمار مراجعات متعدد به سایت هایی چون بلومبرگ و یاهو فایننس میتواند دلیل این ادعا باشد بنابراین بررسی میزان تاثیر گذاری بورس های معتبر جهانی بر بورس تهران لازم و ضروری است

انتخاب پورتفوی متشکل از بازارهای بورسی که تعاملات و ارتباطات چندانی با هم ندارند یا همبستگی معکوس با هم دارند ریسک سرمایه گذاری را مدیریت کرده و باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری می شود چون اثرات منفی بحران ها و نوسانات شدید در یک بازار به بازار مقابل ایجاد سرایت نمی کند و برعکس انتخاب پورتفوی متشکل از بازارهای بورسی که تعاملات مثبتی با هم دارند ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد چون اثرات منفی بحران ها و نوسانات شدید در یک بازار به بازار مقابل سرایت کرده و بر بازار مقابل نیز تاثیر می گذارد.

پژوهشگران هم به این علت به مطالعه و بررسی چگونگی و میزان سرایت تلاطمات بین بازارهای بورس توجه ویژه ای دارند که مشخص شود که آیا سرمایه گذارانی که سبد سهام خود را از چند بازار بورس مستقل برگزیده اند در مقایسه با سرمایه گذارانی که فقط از یک بازار بورس سبد سهام خود را انتخاب کرده اند با ریسک کمتر به سود می رسند یا نه؟

با توجه به مطالب فوق بدیهی است که می توانیم برای تبیین مکانیسم سرایت بین بورس تهران و سایر بورسهای های مورد مطالعه، شاخص های اصلی - حایز اهمیت - هربورس را بعنوان نماینده آن بورس انتخاب کنیم و چگونگی و میزان ارتباط و سرایت نوسانات - تلاطمات - را بین بازده شاخص های انتخاب شده - که نماینده بورس های مربوطه هستند - انجام می دهیم.

لذا در این تحقیق سعی بر تببیین جواب این سوال می باشد که آیا میزان اثر گذاری تلاطمات بورسهای نیویورک - شاخصP500 S - ، لندن - شاخص - FTSE 100، توکیو - شاخص - NIKKEI 225 بر بورس تهران - شاخص - TEPIX معنا دار است یا نه؟

-2مبانی نظری و مروری بر پیشینه پژوهش

1-2 مفهوم سرایت در بازار های مالی

مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که اطلاعات مربوط به متغییر های مالی بازارها در طول زمان به دیگر بازارها سرایت می کند.این موضوع با گسترش سیستم های ارتباطی ودر هم تنیدگی بیش از پیش بازارهای مالی به یکدیگر ،اهمیت بیشتری یافته است.

اصطلاح سرایت مالی از حوزه امراض همه گیر - بیماری های مسری - استخراج شده است ،سرایت مالی بر اثر گسترش یک آشفتگی مالی در یک بازار و یا در یک منطقه به حوزه های دیگر پدیدار می شود.

ادوارد - - 2000 بیان می کند که سرایت مالی یک مفهوم جدید در ادبیات اقتصادی است که قبل از سال 1990 ، به موضوع سرایت مالی بندرت پرداخته شده است.

هانتر،کافمن و کراگر - - 1999 براین عقیده اند که مطالعات اولیه درباره سرایت مالی از تامین مالی بین اللملی به خصوص تامین مالی کشور های نوظهور ناشی می شود و تحقیقات در زمینه سرایت پس از بحران مالی سال های 1997-1988در شرق آسیاتشدید شده است .

2-2 پیشینه تحقیق

1-2-2 مطالعات داخلی عبدالرحیم یزدان پرست و همکاران - 1392 -

که ارتباط و سرایت تلاطمات بازارهای سهام آمریکا،انگلیس، فرانسه، آلمان،کانادا وژاپن رابا بازار سهام ایران درزمان - قبل،طی وبعداز بحران - 2008 بررسی می کردند داده های شاخص های بازارهای بورس مورد مطالعه را در دوره زمانی - جولای 2007تا مارس - 2010با استفاده از مدل رگرسیون چند متغییره مورد تجزیه وتحلیل قرار دادند. برخی از نتایج تحقیق آنها بشرح زیر است: -1 شاخصهای بورس تهران در طی دوره بحران 2008 با بازارهای سهام عمده جهان همسو شده و روند نزولی داشته اند. -2 بین نوسانات شاخص ها در بازار های سهام عمده جهان و نوسانات شاخصهای صنعت ومالی بورس تهران در مقاطع زمانی قبل، طی و بعد از وقوع بحران 2008 ارتباط معنی داری وجود دارد.

سید محمد سید حسینی و همکاران - - 1392

که سرایت تلاطمات بازارهای بورس ایران وامارات وترکیه را بررسی می کردند داده های روزانه شاخص قیمت بورس تهران ودبی و استانبول را در دوره زمانی - دسامبر 2000 تا ژوئن - 2010 با استفاده از مدل MGARCH-CCC-DCC مورد تجزیه وتحلیل قرار دادند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید