بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله ابتدا به 2 سبک معماری در ساخت کلیساها در انگلستان میپردازیم. رمانسک: کلیساهای رمانسک بیشتر به سبک قدیمی هستند ولی از سال 1066 به بعد تغییر و تحولی در ساخت و ساز ها در این سبک به وجود آمد. کلیساهای جامع زیادی از سببک رمانسک پیروی کرده اند و به شاهکار های رمانسک تبدیل شدند. درباره معماری گوتیک نیز صحبت خواهیم کرد ،از مثال آن ، کلیسایکانتربوری 1 است که از آغاز گوتیک در انگلستان وجود داشته هرچند اساس این سبک معماری را فرانسوی ها میدانند.از دیگر اثار که به سبک گوتیک ساخته شده اند متوان به شبستان ، کلیسای ولز ، کلیسای یورک،کلیسای اگزیتر، دیر وست مینستر و بسیاری از کلیسا های محلی و همچنین ساختمان مجلس واجد طرح متعادل کلاسیک به شیوه گوتیک است.

در قرن 19 نئوگوتیک با طرح خانه های پارلمان چارلزبری به اجبار در دهه 1830 برمعماری عمومی انگلیس مسلط شد. شیوه نئوکلاسیسم نیز عالیترین نمونه بعدی بود که در موزه بریتانیا به کار رفته بود ، رواق ورودی به شیوه یونیکی با آرایش سنتوری و اطلاعاتی راجع به حیاط مرکزی و ... علاوه بر کلیساها این سبک های معماری در بناهای غیر مذهب نیز کاربرد زیادی داشته که بررسی میکنیم. همچنین به نوع مصالح استفاده شده در ساخت ساختمان ها میپردازیم.

درباره معماری بومی و مردمی و همچنین ورود معماری مدرن از سال 1930 که گروهی از معماران در تکتون2 به عنوان تیم معماری که علاقه مندی عموم را به سبک بین الملل برانگبخت میپردازم.از جمله بناهای ساخته شده به شیوه نو- بروتالیسم ، ایستگاه متروی آرنوس گروو3، استخر پنگوئن است. در مراکز آموزشی و مذهبی نیز سبک هایی به کار رفته مانند مدرسه راهنمایی در هانستانتون در نورفالک با روکار آجری و فولادی و انشعابات تاسیساتی که دور چندین بلوک قاب بندی شده می چرخند ،نخستین ظاهر سازی شیوه بروتالیسم نوین است.سبک پست مدرن در ایتالیا کمتر جنبه حضمانه داشت و بیشتر گرایشبه سمت طراحی سنت های تاریخی و بومی داشت. از جمله آثار با سبک 1ست مدرن : ایستگاه پومپینگ در جزیره سگان ، ساختمان کلوره در گالری عمودی در لندن است که به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

سبک رومانسک،بریتانیا ؛ آنگلو- ساکسون و نورمان

کلیساهای وسیع آنگلوساکسون بیشتر به سبک ابتدایی و قدیمی هستند که در اغلب انها نوارهای باریک ستون نما به نماهای خارجی شان الحاق میشد. بعد از سال 1066 مهاجمان نورمان به نوع دیگری از سبک نیرومند رومانسک که مشخصه اصلی آن تزئینات هندسی بود ساخت و ساز هایی انجام دادند.نقش جناغی یک نقش مایه مرسوم بود. کلیساهای جامع چلیپایی شکل عظیم با جایگاه سرایندگان و شبستان های طولانی ،اغلب در انتهای شرقیشان سه مخاره داشتند. عوام ،بام های چوبی را از یاد بردند.بیشتر کلیسا های بزرگ یک برج مرکزی بر بالای تقاطع کلیسا ، گاه یک جفت برج در جناحین نمای اصلی داشتند.سیسترسیان ها در نقاط دوردست کلیساهایی را که در آنها از تزینات خبری نبود،ساختند.

کلیساهای آنگلو-ساکسون

بزرگترین کلیسای بجا ماده از آنگلوساکسون کلیسای بریکس ورث4 از نورتامپون شایر5 است که خود یک باسیلیکای مخارجه ای با طاق بندی های قوی منظر در شبستان است.کلیسای سن لاورنس6در برادفورد- آن- آون7 در ویلت شایر8 دارای دیوار های نماسازی شده با نگ بادبر و طاق نمای اتریشی است.از دیگر نماهای برجای مانده:سامپتینگ9 در ساسکس با برجی با بام هرمی شکل،آرلز بارتون در نورتامپون شایر - با برج مربوط به سده دهم و با نیم ستون ها و باریکه های مثلثی شکل برج - را میتوان نام برد.

معماری گوتیک در انگلستان

معماری گوتیک، یکی از سبکها و دورههای تاریخی معماری است. این سبک، سبکی مذهبی بوده که همواره، در خدمت کلیسا بوده است. آغاز پیدایش هیچیک از شیوههای معماری را به دقت شیوه گوتیک،نمیتوانتعیینکرد. هنرمعماریگوتیکدرمیانسالهای1137 و 1144 - میلادی - در جریان بازسازی کلیسای سنت دنیس فرانسه پا به عرصه وجود گذاشت و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود.

هنر گوتیک در میان دو دوره رومانسک و رنسانس واقع شده است و تا قبل از دوره مدرن گوتیک به عنوان یک صفت منفی به کار میرفت فیلاریته از آن به عنوان هنر فلاکت زده یاد میکند. سبک معماری جورجیا الهام گرفته از این سبک در سالهای 17200 تا 18400 در کشورهای انگلیسی زبان شهرت یافت. دوره گوتیک در فرهنگ جهان دوران استیلای مذهب، و بالاخص کلیسا، بر جوامع بوده. نوع ارتباطات درآن دوران به صورت عمودی تعریف می شده است. بدین معنا که تمام ابعاد و جنبههای زندگی در جهت خداوند و برای خداوند تعریف می شده. این الگو در معماری آن دوران خود را به صورت فلشهای رو به بالا - به سمت خداوند - نشان داده است. دوره گوتیکباظهور اومانیسم پایان یافت. البته عدهای دوره رنسانس را دشمن گوتیک می دانند.

کلیسای جامع دارم

کلیسای جامع دارم یکی از شاهکارهای رومانسک از نخستین بناهای اروپایی بود که در آن از طاق های متقاطع جناغی بزرگ مقیاس به شیوه گوتیک پیشین استفاده شده. طاق های نیمه گهواره ای بربالای ایوان بالاخنه به منزله پشت بندهای معلق هستند. جرز ها با نقوش هندسی نقش جناغی و نگاره دیگر کلیساهای نورمان بیشتر کلیساهای جامع انگلیسی سده ی میانه دارای برخی ترکیب های رومانسکی هستند. کلیساهای نروز دارای برج متقاطع بی عیب و سالم ،کانتربوری دارای یک سرداب بسیارخوب وسوت ولمینستر دارای شبستان مسقف با تیرچوبی است.

قلاع

بعداز پیروزی در جنگ نورمان ها قلعه هایی را ساختند مشتمل بریک خاکریز با شیب تند با خندقی که در تا دورآن را احاطه کرده بود و متصل به یک حصار بزرگتر بود. از سده 12 حصار نرده ای چوبی پوشاننده پشته دفاعی با یک برج قلعه با جداره گرد و با برج مستطیل شکل جا به جا شد که بزرگترین و نخستین نونه آن برج سفید و برج لندن است. از دیگر برج ها: برج داور در هندینگم است.دیگر کلیساهای جامع انتهای شرقی کلیسای کانتربوری مثال روشنی از آغاز گوتیک در انگلستان است که اساس آن فرانسوی است، هرچند دارای جت بازوها عری به شیوه انگلیسی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید