بخشی از مقاله

چکیده:

در عصر داده بزرگ فرآیندهای مدیریت و تصمیمگیری در شرکتهای مدرن به اطلاعاتی که از طریق انواع فناوریهای اطلاعات و ارتباطات جمعآوری شده و بین مدیران توزیع می شود بستگی دارند. به دلیل فناوریهای مدرن و توسعه و بهبود مستمر آنها در شرکتها، مقدار و حجم اطلاعات در حال رشد است. شرکتها باید بتوانند این حجم زیاد اطلاعات را به منظور رسیدن به اهدافی مانند مزیت رقابتی، تولید محصولات جدید، پیشرفت شرکت و ایجاد ثبات در پویایی درونی پردازش کنند. بنابراین فناوریهای مدرن مانند داده بزرگ اغلب مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از داده بزرگ میتوان مقدار زیادی از اطلاعات را در محدوده وسیعی ذخیره، مدیریت و پردازش کرد. علاوه بر این داده بزرگ سرعت اطلاعت مناسب را تضمین میکند و مزایا و تسهیلاتی برای شرکتها، محققان و مصرفکنندگان با در نظر گرفتن خصوصیات حجم، مقدار، تنوع، صحت و سرعت ارائه می کند.

واژگان کلیدی×ْداده بزرگ،آنالیز داده بزرگ،کسب و کار

 مقدمه 

در دنیای امروز اطلاعات ما را محاصره کردهاند. اطلاعاتی همچون عکسهایی که با موبایلهایمان می گیریم،ویدئوهایی که روی اینترنت بارگذاری میکنیم، پیامهایی که برای دوستانمان میفرستیم، تغییر موقعیتمان روی فیسبوک، کامنتهایی که اینطرف و آنطرف روی وب میگذاریم، آگهیهایی که برایمان جالب هستند و روی آن-ها کلیک می کنیم و.... حتی وقتی کتابی را به صورت آنلاین روی صفحهی کامپیوترتان مطالعه میکنید،ممکن است اطلاعات مربوط به خرید آن کتاب توسط شما یا دانلود آن یک جایی روی کامپیوتری در وب ذخیره شده باشد. بنابراین امروزه با حجم داده بسیار زیادی مواجه هستیم این همان مفهوم داده بزرگ1 است که این روزها زیاد دربارهی آن میشنویم]ْ.[

من به عنوان یک فرد، یک کاربر، یک موجودیت و یک مشتری بالفعل یا بالقوهی یک سازمان، دیگر فقط دارای یک مجموعه اطلاعات ساختیافته نیستم که در ساختار جداول یک بانک اطلاعاتی رابطهای نگهداری شوند. بلکه ارتباطات، علاقمندیها، موقعیت مکانی و زمانی، فعالیتها، نقطه نظرات و هر کلیک ماوس من در نقطهای از فضای وب میتواند به مجموعهای از اطلاعات بدون ساختار تبدیل شود که برای یک سازمان یا یک شرکت تجاری قابلیت پردازش دارد. این رشد نمایی اطلاعات اولین بار برای شرکت های همچون گوگل ، یاهو، آمازون و مایکروسافت به چالش تبدیل شد.

این شرکتها بایستی به اطلاعاتی در ابعاد ترابایت و پتابایت سرک میکشیدند تا مثلا بفهمند چه وب سایتهایی محبوب ترند، چه کتابهایی پرمتقاضیترند و چه آگهیهایی پربازدیدکننده ترندبٌب. از طرفی تغییرات محیط کسب وکار، باعث پیچیدهتر شدن عملیات سازمانی شده است. این پیچیدگیها از طرفی منشاء فرصتها میباشند و از طرفی دیگر، مشکلات و موانعی را برای کسب و کار ایجاد میکنند. علاوه براین، عوامل تأثیرگذار سازمانی و عواملی که بر محیط کسب و کار تأثیر دارند شامل بازارها، تقاضای مشتری، تکنولوژی و جامعه که شدت تأثیر این عوامل در طی زمان بیشتر و بیشتر میشوند، رقابت را شدیدتر و همچنین مشکلات مدیریتی را به وجود آوردهاندبُب.

با توجه به محیط متغیر و حجم دادههای تولیدی ، مدیران باید فعالتر، منعطفتر، سریعتر باشند و بتوانند با توجه به اطلاعات، بهترین راهحل را در بین گزینههای مختلف پیدا کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که موفقیت از آن کسانی است که با مهارت خود به استخراج داده ارزشمند بپردازند.بنابراین موضوع مهم، موضوع تصمیمگیری مدیران است که این تصمیمگیری نیاز به اطلاعات مناسب دارد. با توجه به دادههای حجیم و انبوهی که وارد سازمان شدهاند، دسترسی به این اطلاعات یا امکانپذیر نیست و یا اگر هم اطلاعاتی هم باشد با توجه به متنوع بودن آنها ، تفکیک آنها غیر ممکن میباشد. بنابراین نیاز به راه حلی میباشد تا بتواند به حل مشکل بپردازد. استفاده از تکنولوژی کلان داده یا دادههای بزرگ در سازمانها و شرکتهای مختلف می تواند یه راهکار مناسب برای حل این مشکلات باشدبُب.

تکنولوژی دادههای بزرگ، یک فرآیند است که در آن مقدار زیادی اطلاعات جمعآوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و از زوایای متعدد، این اطلاعات مورد ارزیابی قرار میگیرد. هنگامی که این اطلاعات تجزیه و تحلیل می شوند، یک منبع بسیار کامل و مفید برای کسب و کارها است که میتوانند بر اساس آن تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند.

-2 داده بزرگ

عبارت داده بزرگ مدت هاست که برای اشاره به حجم عظیمی از دادهها که توسط سازمانهای بزرگی مانند گوگل یا ناسا ذخیره و تحلیل می شوند مورد استفاده قرار میگیرند.شکلٌ نشان می دهد که این اصلاح از سال 2011 در همه جا منتشر گردید]ِ.[

شکل ٌ . میزان علاقه و توجه به داده بزرگ بر حسب سال        

داده بزرگ دادههایی هستند که از لحاظ مقایس ،تنوع و پیچیدگی نیاز به معماری، تکنیک و الگوریتمها و تجزیه و تحلیلهایی جدید جهت مدیریت و استخراج مقادیر ودانش پنهان دارد. 

 ویژگی های داده بزرگ 

داده بزرگ دارای تعاریف مختلفی است . در جدول 1 به برخی ازاین تعاریف اشاره شده است.        

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید