بخشی از مقاله

خلاصه:

توانايي جمعآوري، پردازش و تحليل دادههاي رسانههاي اجتماعي در راستاي اهداف مديريت كسب و كار، كه از آن با عنوان هوش تجاري اجتماعي نيز ياد ميشود، به سرعت در حال تبديل شدن به يك ضرورت براي كسبوكارها است. با اين حال، بهره بردن از مزاياي تحليل دادههاي رسانههاي اجتماعي، براي بيشتر سازمانها بدون داشتن ابزار خاص و رويههاي مشخص، امري دشوار است. هدف اين پژوهش ارائه يك رويكرد عملي براي طراحي و پيادهسازي سيستمهاي هوش تجاري مبتني بر دادههاي جمعآوري شده از رسانههاي اجتماعي است كه اين كار با استفاده از فناوريهاي نوين و پيشرفته نرم-افزاري براي تجزيه و تحليل دادهها، ايجاد گزارشهاي سطوح مديريتي و مصورسازي اطلاعات صورت ميگيرد.

شركت مايكروسافت كه يك نام تجاري پيشرو در زمينهي فنآوري اطلاعات است، به عنوان مورد پيادهسازي در اين تحقيق استفاده شده است. نتيجه اين پژوهش، يك رويكرد عملي و كاربردي در تحليل دادههاي رسانههاي اجتماعي است كه مي-تواند به عنوان يك سيستم هوش تجاري مكمل براي هر سازماني مورد استفاده قرار گيرد، تا بتوانند با استفاده از دادههاي رسانههاي اجتماعي، بينشي غني از كسبوكار خود به دست آورند، در تصميمگيري از آن بهره گيرند و عملكرد سازماني خود را بهبود بخشند.

كلمات كليدي: تحليل دادهها، رسانههاي اجتماعي، هوش تجاري اجتماعي

١. مقدمه

از جمله بخشي از اين توليد محتوا و نظرات نسبت به محصولات و نامهاي تجاري٤ صورت ميگيرد ]٣.[قبل از تعريف هوش تجاري اجتماعي ابتدا مفهوم هوش تجاري را به شكل عمومي آن مورد بررسي قرار ميدهيم. هوش تجاري به طور كلي كليد و روشي براي تصميم گيري مبتني بر داده است ]٤.[ هدف هوش تجاري، كاهش عدم اطمينان در تصميم گيريهاي استراتژيك است ]٥.[ ميتوان گفت هوش تجاري، شامل فرآيندها، ابزار و فناوريهاي مختلف است كه براي تبديل دادهها به اطلاعات و اطلاعات به دانش، مورد نياز هستند.

با استفاده از دانش به دست آمده در مورد محيط داخلي و بيروني كسبوكار، مديران سازمان ميتوانند بهتر تصميمگيري كنند و با طرح برنامههاي عملي براي سازمان، فعاليتهاي تجاري را به صورت مؤثرتري انجام دهند و استراتژي مناسبي را براي حضور در فضاي پيچيده رقابتي داشته باشند.هوش تجاري اجتماعي نيز در واقع ادغام دو مفهوم هوش تجاري و شبكههاي اجتماعي است. مفاهيم و كاركردهاي هوش تجاري و هوش تجاري اجتماعي يكسان هستند اما با اين تفاوت كه منابع دادهاي و اطلاعاتي ما در هوش تجاري اجتماعي، دادههاي به دست آمده از شبكههاي اجتماعي مختلف هستند.

 افزايش پويايي محيط كسبوكار باعث نياز هوش تجاري به اطلاعات بلادرنگ شده است. از طرفي رواج شبكههاي اجتماعي باعث توليد حجم بالاي اطلاعات در شبكه-هاي اجتماعي توسط كاربران شده است. اين دو اتفاق سازمانها را به اين سمت ميبرد كه تلاش كنند تا از اين دادهها براي اهداف تحليلي استفاده كنند و اينجاست كه به ادغام دو مفهوم هوش تجاري و شبكههاي اجتماعي ميرسيم و با مفهوم جديدي با عنوان هوش تجاري اجتماعي كه فرصتي بسيار با ارزش براي سازمانهاست، مواجه ميشويم ]٦.[

نكته بسيار مهم اين است كه پايش نام تجاري٥ به طور قطعي در رسانههاي اجتماعي بيشتر از ساير رسانهها ممكن است. اين پايش به تنهايي كافي نيست و شناخت جريانهاي گستردهاي از اطلاعات كه تجزيه و تحليل نام تجاري ميتواند از طريق مصورسازي، گزارش و داشبورد فراهم كند، جايي است كه هوش تجاري اجتماعي مطرح ميشود ]٧.[ پس هوش تجاري اجتماعي، ساختاري براي جمعآوري اطلاعات از شبكههاي اجتماعي براي استخراج دانش و كمك به تصميم گيري و افزايش كارايي سازمانهاست ]٨.[ در ادامه و در بخش ٢، ابتدا به مروري بر ادبيات هوش تجاري اجتماعي ميپردازيم، سپس در بخش ٣، روش تحقيق در اين پژوهش را مورد بررسي قرار ميدهيم و در بخش ٤ نيز به ارائه نتايج حاصل از پياده سازي خواهيم پرداخت.

شبكههاي اجتماعي، رسانههاي ارتباطي برخطي٢ هستند كه كاربران در آنها ميتوانند به تعامل با يكديگر پرداخته و به توليد، به اشتراك گذاري و نيز تبادل اطلاعات و ايدههاي خود در فضاي مجازي بپردازند ]١.[ اين امر باعث شده است تاكاربران بتوانند برخلاف گذشته كه فقط دريافت كننده و خواننده اطلاعات بودند، خود به توليد كننده اطلاعات و محتوا تبديل شوند و همين تغيير مهم، روزانه باعث توليد حجم زيادي از اطلاعات توسط كاربران در فضاي اينترنت و شبكههاي اجتماعي ميشود ]٢.[ وب ٠,٢ ٣ باعث شده است تا كاربران بتوانند همه روزه حجم زيادي از اطلاعات را توليد كنند و نيز به ارائه نظرات خود نسبت به پديدهها و رويدادهاي مختلف بپردازند و ارتباطات گستردهاي را ايجاد كنند.
٢. مروري بر ادبيات هوش تجاري اجتماعي

بر اساس مقاله مروري توسط دينتر و لورنز ]٨[، يافتن تعريف ثابتي براي هوش تجاري اجتماعي در ادبيات علمي دشوار است. يكي از دلايل ممكن است استفاده از عبارات گوناگون مانند "تجزيه و تحليل رسانههاي اجتماعي"، "هوش رسانههاي اجتماعي"، "هوش اجتماعي" و "هوش تجاري ٠,٢" باشد. با اين حال، به منظور تأكيد بر ديدگاه ادغام دادههاي رسانههاي اجتماعي و هوش تجاري، از اصطلاح "هوش تجاري اجتماعي" استفاده ميشود. مقاله هايي كه به هوش تجاري اجتماعي اختصاص يافتهاند، يا يك مرور كلي يا يك چارچوب كلي ارائه مي دهند ]٩، ١٠، ١١[، يا در مورد زمينههاي كاربردي به طور كلي بحث كردهاند ]١٢، ١٣[

و يا جنبههاي خاص مانند روششناسي براي بهبود فرآيندهاي هوش تجاري با توجه به اطلاعات شبكههاي اجتماعي را در نظر گرفتهاند ]١٤[ و يا در زمينه مدلسازي دادهها كار كردهاند ]١٥[ و معماري فني با جنبههاي خاص را ارائه كردهاند. تنها چند مقاله محدود وجود دارد كه از عبارت دقيق "هوش تجاري اجتماعي" در عنوان يا كلمات كليدي خود استفاده كردهاند. همچنين تعداد بسيار كمي مقاله با رويكرد عملي و پيادهسازي در زمينه هوش تجاري اجتماعي يا زمينه هاي مشابه وجود دارد. جدول ١، برخي از اين آثار مرتبط اخير و يافتههاي آنها در زمينهي تحليل رسانههاي اجتماعي را نشان ميدهد.با توجه به پژوهشهاي مرتبط انجام شده، دو شكاف اساسي در مطالعات پيشين قابل ملاحظه است:

.١نظري بودن بيشتر مطالعات و ضعف در جنبههاي عملي

.٢نبود جامعيت در مطالعات و پيادهسازيها

منظور از جامعيت در اين پژوهش، در نظر گرفتن تمام منابع دادهاي اثرگذار بر يك نام تجاري در يك سيستم هوش تجاري است، چرا كه ناديده گرفتن هر يك از اين منابع ميتواند به تحليل نهايي آسيب برساند ]٧.[ براي پر كردن شكاف اشاره شده در تحقيقات گذشته، نياز به يك پيادهسازي جامع و عملي از هوش تجاري اجتماعي است كه بتواند به طور عملي، به دست آوردن دانش مورد نياز براي تصميمگيري از طريق شبكههاي اجتماعي را نشان دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید