بخشی از مقاله

-1  چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ی تجزیه و تحلیل کسب و کار با عملکرد زنجیره تامین - با نقش تعدیل کننده :پشتیبانی سیستم اطلاعات و جهت گیری فرآیند کسب و کار - در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران می باشد. در این پژوهش بر اساس مدل تحقیق2 فرضیه اصلی و 8 فرضیه فرعی مورد بررسی قرار می گیرند.جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی، 365 نفر از آ نها به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار گرد آوری داده ها یک پرسشنامه استاندارد با 43 سوال بوده که روایی آن توسط اساتید راهنما و مشاور و برخی متخصصین صاحبنظر مدیریت و پایایی آن با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ 0/89 مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارspss استفاده شده است.رابطه مثبت بین متغیرها از طریق آزمون همبستگی پیرسون تایید شد . نتایج تحلیل داده ها حاکی از آنست که ایجاد رابطه ای نزدیک و بلند مدت بین تأمین کننده و خریدار به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد زنجیره تأمین باید مدنظر قرار گیرد و همچنین از طریق ایجاد ارتباط و همکاری میان کسب و کارها می توان عملکرد زنجیره تامین را ارتقا بخشید. .

کلمات کلیدی: تجزیه و تحلیل کسب و کار، عملکرد زنجیره تامین، پشتیبانی سیستم اطلاعات، جهت گیری فرآیند کسب و کار.
-1 مقدمه

زنجیره تامین بر تمام فعالیتهای مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام - استخراج - تا تحویل به مصرف کننده نهایی و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها مشتمل میشود. به طور کلی، زنجیره تامین زنجیره ای است که همه فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را شامل می شود. دربارهی جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد - بولستروف1،. - 2003 زنجیره تامین شامل همه گروههایی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در انجام درخواست مشتری دخالت دارند. هدف اولیه وجودی هرزنجیره تامین پاسخگویی به نیازهای مشتری طی فرایندی است که برای زنجیره سود ایجاد کند. زنجیره تامین پویاست و جریان مداومی از اطلاعات، کالا و نقدینگی را بین گامهای مختلف در بر می گیرد.

در فضای رقابتی تجارت امروز دنیا، شرکتها و سازمانها با بهره گیری ازانواع فناوری و علوم مدیریت، اقدام به ایجاد مزایای رقابتی از طریق ابزارهای مدیریت داده - الوانی، - 1378 و مدیریت دانش - امام، - 1381 و بهینه سازی روندهای سازمانی مانند تولید و یا ارتباطات سازمان می کنند. یکی از مهمترین علوم مدیریتی که در این زمینه مباحث بسیار سودمندی را مطرح کرده است، مدیریت زنجیره تامین - غضنفری، - 1381 است. با بهره گیری از این ابزار سازمان ما قادرخواهد بود روابط تجاری خود را با بهینه سازی تبادل اطلاعات با همکاران تجاری نظیر تامین کنندگان مواد اولیه، توزیع کنندگان محصولات و پیمانکاران حمل و نقل کالا توسعه دهد . بدین ترتیب بنگاه اقتصادی شما موفق خواهد شد تا در زمان بسیارکمتری محصول خود را به بازار عرضه کرده و زمان تولید و هزینههای اتلافی را پایین آورد.

زنجیره تأمین نگرشی است که در سال های اخیر مورد توجه سازمان ها و شرکت ها قرار گرفته است. در این نگرش کلیه اجزا و حلقه هایی که برای ارائه محصول و یا خدمت به مشتری در کنار هم قرار دارند، مورد توجه قرار گرفته و سعی می شود تصمیمات استراژیک، تاکتیکی و عملیاتی به گونه ای اتخاذ گردد، که کل زنجیره تأمین در مقابل زنجیره های رقیب از کارائی و اثر بخشی بیشتری برخوردار گردند. به عبارت دیگر در زنجیره تأمین همکاری، هماهنگی و یکپارچگی کلیه حلقه های زنجیره تأمین از اهمیت ویژه ای برخوردار است زنجیره تأمین، پدیده جدید نیست بلکه تکاملی تدریجی یک سری مفاهیم پایه ای است - منفرد،. - 1391 سیستم های عملکرد زنجیره تامین می تواند منجر به عملکرد مالی بهتر از طریق بهبود گردش موجودی و از مزایای آن کاهش هزینه های اضافی فروش در زنجیره ی تامین می باشد - دهنینگ و همکاران،.1 - 2007 با این حال، از سوی دیگر، با وجود سرمایه گذاری های عمده ای در سیستم های زنجیره تامین در دهه های گذشته این سیستم اغلب در تلاش برای رسیدن به مزیت رقابتی برجسته در تلاش بوده است.

عملکرد مناسب زنجیره تامین که می تواند متاثر از پشتیبانی قوی سیستم اطلاعات و همچنین جهت گیری های مناسب کسب و کار مربوطه باشد نه تنها در تجزیه و تحلیل کسب و کار بلکه در کاهش هزینه ها و ارائه خدمات بهتر جهت سرمایه گذاری مطلوب کارساز باشد - ترک من و همکاران،.2 - 2010 تاثیر گسترش و رشد فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی و ورود آنها به عرصه سیستم های سازمانی بر توسعه راهبردهای اقتصادی موجب ایجاد تحول و بازنگری در رویکرد سنتی به موضوع تجارت و بازار می شودرشد فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی و ورود آنها به عرصه سیستم های سازمانی آثار و تبعات مثبتی در ساختار سازمان های بهره بردار از این فناوری ها گذاشته است. تاثیر فزاینده ابزارهای کاربردی و علمی در فعالیت های مختلف سازمان به ویژه تاثیر آن بر توسعه راهبردهای اقتصادی موجب ایجاد تحول و بازنگری در رویکرد سنتی به موضوع تجارت و بازار می شود. موفقیت خیلی از سازمانهای خصوصی، دولتی و نظامی به توانایی آنها در ارائه خروجیهای مصوب وابسته است.

ارائه محصولات بهتر در یک طیف وسیع و با هزینه ای پایین و انجام سریع آن. ارائه مطلوب این خروجیها - هزینه، کیفیت، عملکرد، تحویل، انعطاف و نوآوری - به توانایی سازمان در اداره جریان مواد، اطلاعات و پول درون و بیرون سازمان وابسته است. تجزیه و تحلیل کسب و کار نیاز به افکار و برنامه های تجاری دارد که برای کسب و کار باید طراحی شوند. - سردارزاده،. - 1389 بنابر تعریف استاندارد پژوهشکده کسب و کار3 تحلیل کسب و کار عبارت است از انجام فعالیتهای موردنیاز در شناسایی، مدیریت، برنامه ریزی، تحلیل و اعتبارسنجی نیازمندیهای یک سازمان و ارائه راهحل مناسب جهت دستیابی سازمان به اهدف تعیین شده به عبارت ساده تر تحلیل کسب و کار را میتوان علم تشریح فرآیندها، مکانیزمها، جریانهای اطلاعاتی، اهداف و استراتژیها در دنیای کسب و کار دانست که می تواند شامل راه حل های مکانیزه و یا غیر مکانیزه باشد .

نیازمندیهایی که براثر انجام فرآیندهای یک کسب و کار ارضاء میگردند، در این تجزیه و تحلیل مشخص میگردند. امروزه تحلیل کسب و کار نقش به سزایی را در برنامهریزی استراتژیک، شناخت ریسکها و تبین روشها و راهکارهای نوین در سازمانها بازی میکند.4 از طریق تجزیه و تحلیل مناسب می توان برای فرار از رکود و بحران های اقتصادی و مشکلات ناشی از آن گام برداشت - دل انگیز،. - 1391 تجزیه و تحلیل درست و بر اساس چهاچوب علمی یک کسب و کار که دارای زنجیره تامین می باشد نهایتا منجر به عملکر مطلوب و بهینه کسب و کار می شود والبته این عملکرد مطلوب یعنی موفقیت و توسعه همه جانبه ی کسب و کار - ترک من و همکاران،. - 2010 صنعت نفت و گازگچساران از صنایع مادر و اشتغال زا می باشد که به عنوان تغذیه کننده سایر بخشهای صنعت می تواند به عنوان موتور حرکت اقتصاد کشورهای در حال توسعه نقش اساسی را ایفا نماید.

با افزایش بهره برداری از این منابع و تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدها، فروش و بازاریابی برای محصولات تولیدی در حجم های زیاد, برای صنایع زیر مجموعه از چمله پتروشیمی ها به وسیله واحدهای تولیدی نفت و گاز نکته ای قابل توجه می باشد. در این راستا توجه به ارتباط و تعامل صنایع جانبی، پسین و پیشین این صنعت ضروری به نظر میرسد. از آنجا که در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران چرخه زنجیره تامین به صورت سنتی اداره می شود می توان با در نظر گرفتن متغیر های مطرح شده از جمله پشتیبانی سیستم اطلاعات و فرآیندهای علمی و پیشرفته کسب و کار این چرخه را به روز و بهینه تر از شرایط کنونی اداره کرد. لذا به نظر می رسد تحقیق و مطالعه و بررسی زنجیره تامین در شرکت نفت و گاز گچساران می تواند نتایج علمی مفیدی در جهت هر چه بهتر شدن و پیشرفت در محصولات تولیدی این شرکت شود. این تحقیق به دنبال پاسخ این سوال میباشد :چگونه می توان رابطه ی تجزیه و تحلیل کسب و کار با عملکرد زنجیره تامین - با نقش تعدیل کننده :پشتیبانی سیستم اطلاعات و جهت گیری فرآیند کسب و کار - در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران را بررسی کرد؟

-2  پیشینه پژوهش

مندوزا - 2014 - 5 در نتیجه تحقیقاتش بیان کرد اگر چه تعدادی از روش ها طراحی - - BPR ، طراحی زنجیره تامین - SCR - ،برای فرآیند کسب و کار وجود دارد، ولی فقدان یک چارچوب روش یکپارچه برای حمایت از یکپارچگی زنجیره تامین وجود دارد . براتیک - 6 - 2011 بیان کرد از تشکیل یک شبکه زنجیره ارزش شامل استدلال نهادهای کارکردی فردی متعهد به ارائه منابع و اطلاعات برای دستیابی به اهداف مدیریت کارآمد از تامین کنندگان و همچنین جریان قطعات. شرط لازم برای رقابتی ماندن در رقابت جهانی و افزایش سودآوری. داشتن تولیدات باکیفیت و بروز و منبع استراتژیک، مشارکت، ارتباط با مشتری، سطح به اشتراک گذاری اطلاعات و کیفیت به اشتراک گذاری اطلاعات، قیمت و هزینه،کیفیت، شرایط تحویل، نوآوری در محصول، دراین تحقیق چرخه مناسب برای تولید طبق شکل زیرنشان داده شد. ترک من - 2010 - 1

در تحقیقات بیان کرد پروژه های طراحی مجدد فرآیند کسب و کار می تواند فرآیندهای کسب و کار را بهبود بخشد، به منظور بهینه سازی و چگونگی کمک به تصمیم گیرندگان درسازمان بهره برداری از پهنه وسیعی از اطلاعات موجود درSCM ، طراحی مجدد فرآیند کسب و کار و گنجاندن درون سازمانی فرآیندهای کسب و کار مورد نیاز است به منظور بهره برداری از این مزایا استفاده از استراتژیک برنامه ریزی شبکه تامین می باشد . مدیران باید به طور کامل تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار را کلید یکپارچه سازی و مدیریت زنجیره تامین بدانند، یکپارچه سازی فرآیندهای کسب و کار یعنی بهترین عمل در SCMو شامل تصمیمات هماهنگی در سراسر زنجیره می باشد. بوس - 20092 معتقد است مدیر بدون اطلاعات تصمیم گیری کور کورانه می گیرد. بنابراین اطلاعات یک دیدی را در زنجیره تأمین به مدیر می دهد که او را قادر می سازد تا تصمیماتی بگیرند که باعث بهبود عملکرد زنجیره تأمین شود. از همین رو مدیران باید بدانند که اطلاعات چگونه گرد آوری و تجزیه و تحلیل می شود.

.کای - 2009 - 3 بیان می کند استفاده از سیستم های فناوری اطلاعات برای گرفتن و تجزیه و تحلیل اطلاعات می تواند اثرات روشنی بر عملکرد شرکت داشته باشد. دمیرکان - 2008 - 4 نتایج تحقیفاتش را اینگونه بیان کرد، تامین کنندگانی را که محصولات و خدمات مورد مصرف برای ساخت محصولات و خدمات شما را در اختیارتان قرار می دهند انتخاب کنید. روندهای قیمت گذاری ، تحویل و پرداخت به این تامین کنندگان را مشخص کرده ، مجموعه ای از مقیاسهای نظارت و بهینه سازی ارتباط با آنان را فراهم آورید . سپس روندهای مدیریت انبار شامل دریافت مرسولات , بازبینی وانتقال محصولات و خدمات را به خط تولید خود به علاوه نحوه اختیار دادن پرداخت به تامین کننده را مشخص کنید.گولدج - 2007 - 5 در تحقیقاتش بیان کرد تحلیل کسب و کار دربرگیرنده چندین فرآیند مرتبط با هم است. ارزش شرکت یا ارزش ذاتی با استفاده از یک مدل ارزش گذاری، برآورد میشود.ورودیهای مدل ارزشگذاری از برآورد سود و زیان های آتی - گردش وجوه نقد یا سود آتی - و هزینه سرمایه به دست می آیند. حسینی و همکاران - - 1391

با تو جه به تحقیقات خود بیان کردند که با  توجه  به نتایج  حاصل  از  تحلیل  عامل   اکتشافی،  عملیات  مدیریت  زنجیره  تأمین  بر  اساس  سه  عامل  عملیات تدارکات،  عملیات  تولید،  و  عملیات  توزیع  گروهبندی  گردید  و  تأثیر  این   عوامل بر عملکرد شرکت با استفاده مورد تحلیل قرار گرفت نتایج حاصل حاکی از  آن است که عملیات تدارکات اثری بر عملکرد شرکت نمی گذارد ؟ همچنین یافته های تحقیق نشان می دهد که عملیات تولید و توزیع دارای  اثر  مستقیم  و  مثبت  بر  عملکرد  شرکت است  و  موجب  بهبود   عملکرد   میگردد؟ تحلیل محیط کسب و کار و استراتژی مستلزم تسلط بر دانش اقتصاد، نیروهای صنعت و نیز مدیریت استراتژیک، سیاست کسب و کار، تولید، مدیریت پشتیبانی، بازاریابی و اقتصاد مدیریت است - هدجبز6،. - 2007 است - هدجبز6،. - 2007 شرکت های معدودی به اهداف خود در زمینه ی ابتکارات تکنولوژیک و نتایج رضایت بخش ارزیابی عملکرد بر دست می یابند و این نیازمند سنجش عملکرد است - سونگ،7 - 2008 ارزیابی عملکرد در مدیریت زنجیره ی تأمین و گسترش جریانی از مقالات مربوط به تئوری وعمل در زنجیره ی تأمین، توجه کافی به موضوع ارزیابی عملکرد در زنجیره تأمین نشده است اگرچه گفته می شود که ارزیابی عملکرد زنجیر ه ی تأمین می تواند - چان،.8 - 2003

-3 مدل مفهومی تحقیق

-4 فرضیه های تحقیق

فرضیه های اصلی

:H1 بین تجزیه و تحلیل کسب و کار با عملکرد زنجیره ی تامین با لحاظ نمودن نقش تعدیل کننده جهت گیری فرآیند کسب و کار در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید