بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله پس از بیان مفهوم و تاریخچه ایجاد شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، قابلیتهای این شبکهها با بهرهگیری از مطالعات انجام شده در دنیا در قالب مدل "بلوکهای لانه زنبوری" شامل هفت مولفهی: »شناسایی، مکالمه، به اشتراک گذاری، حضور، ارتباط، شهرت و گروهها« ارائه شده است و سپس ضمن تشریح اثرگذاری شبکه های اجتماعی بر توسعه کسب و کارها، رویکردهای چهارگانه واحدهای تجاری شامل »درک کردن، سنخیت، نظارت و پیگیری روند« در مواجهه با شبکه های اجتماعی توضیح داده شده است. با توجه به اینکه در حال حاضر شرکتها در مدیریت شبکههای اجتماعی چندان موفق نیستند در پایان، با تحلیل هفت بلوک لانه زنبوری، چگونگی بهکار گیری و حفظ تعادل بین این بلوکها به منظور بهبود بازاریابی آنلاین شرکتها ارائه شدهاست.

مقدمه

از زمان معرفی شبکههای اجتماعی مثل: فیس بوک1، مای اسپیس2، بیبو3، تاکنون میلیونها نفر عضو این شبکهها - شدهاند و چک کردن روزانهی حساب کاربری خود در این سایتها به فعالیت عادی و روزمرهشان تبدیل شدهاست. هماکنون که این مقاله نوشته میشود شبکههای اجتماعی گوناگونی وجود دارد که از لحاظ تکنولوژیکی با هم متفاوتاند و هر یک طیفی از علایق و نیازمندیها را پشتیبانی میکنند، درحالیکه تکنولوژی اصلی آنها تقریبا یکسان است. فرهنگهای مختلفی حول شبکههای اجتماعی به هم پیوستهاند برخی از این شبکهها سعی در جذب افراد مختلف دارند و برخی دیگر تلاش میکنند تا با استفاده از ویژگیهایی مثل: زبان مشترک، مباحث اعتقادی و یا ملی به جذب مخاطبان بپردازند.

یکی دیگر از تفاوتهای این شبکهها نحوه به اشتراک گذاری مطالب، عکسها، فیلمها و همچنین چگونگی دسترسی به آنهاست به طوری که برخی حتی قابلیت ارتباط با استفاده از موبایل را هم دارند. مطالعات گوناگونی به منظور درک نحوهی کار، فرهنگ سازی و همچنین چگونگی درگیر شدن کاربران با شبکههای اجتماعی در حوزههای مختلف علوم انجام شدهاست. در این مقاله به بررسی نحوه پیدایش، رشد و ساختار شبکههای اجتماعی پرداخته میشود و اصلیترین موضوعی که به آن تمرکز میشود نحوهی استفاده شرکتها از شبکههای اجتماعی در جهت بیشتر کردن منافع خود است.

مبانی نظری پژوهش

اولین سایت شبکه اجتماعی با نام سیکس دگری - SixDegrees.com - و در سال 1997 تاسیس شد که امکاناتی مثل ساخت پروفایل، ساخت لیست دوستان و بستری برای ارتباط کاربران و انتقال پیام ایجاد کردهبود؛ علی رغم اینکه این سایت میلیونها نفر کاربر داشت اما نتوانست به یک تجارت پایدار تبدیل شود و در سال 2000 شکست خورد درحالیکه تعداد زیادی از مردم از اینترنت استفاده میکردند اما همگی آنها در این سایت آنلاین نبودند تا بتوانند با دوستانشان در ارتباط باشند، کاربران عضو شده در این سایت از این موضوع که کارهای کمی را پس از دوست شدن با کسی میتوان انجام داد ناراضی بودند همچنین بسیاری از کاربران مایل نبودند با غریبهها آشنا شوند. روند شکلگیری شبکههای اجتماعی در شکل 1 نشان داده شدهاست.

از 1997 تا 2001 سایتهای جدید مثل: ایژین اونیو4، بلک پلنت5 با سیاستهای نو و ابزارهای بیشتری روی کار آمد به عنوان مثال در آنها افراد بدون نیاز به تایید طرف مقابل میتوانستند هر کسی را به لیست دوستان خود اضافه نمایند. موج بعدی شبکههای اجتماعی در سال 2001 و توسط رایز - Ryze.com - ایجاد شد تا به مردم در اداره کردن شبکههای تجاری خود کمک کند؛در این زمان آغاز به کار ترایبه - Tribe.net - باعث ایجاد تحولی شد و توانست کاربران بیشتری را به خود جذب کند و به نوعی در جدل با رایز پیروز شود، در نهایت پس از گذشت زمان لینکداین به قدرتمندترین سرویس تجاری تبدیل شد و فرندستر - Friendster - نیز به مهمترین سایت در زمینهی تجارت مبدل گشت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید