بخشی از مقاله

چکیده
هدف از این تحقیق، تجزیه کینماتیکی سه بعدی دو مهارت جودان و چودان گییاکو زوکی رشته ورزشی کاراته می باشد. متغیرهای کینماتیکی 10 کاراته کای حرفه ای و 10 کاراته کای مرد متوسط با مشخصات 20/21 1/09 - سال - در اجرای دو مهارت جودان و چودان گییاکوزوکی مورد مطالعه قرار گرفت. حرکات با سیستم ردیابی اپتیکی زمان واقعی فیز اسپیس با 8 دوربین سرعت بالا با - fps - 480 ضبط شدند. سپس پارامترهای کینماتیکی مرتبط با هر مشت توسط تحلیل بیومکانیکی تصویری سه بعدی و نرم افزار مدل سازی و کمی سازی شدند.

نتایج تحقیق نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین جابجایی مفاصل - مچ دست و آرنج - ، سرعت خطی مفصل مچ دست در دو مهارت چودان و جودان گییاکو زوکی وجود دارد. نتایج تحقیق نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین جابجایی مفاصل - شانه، آرنج، مچ دست - ، سرعت خطی مفصل مچ دست، بین کاراته کاران نخبه با کاراته کاران سطح متوسط در دو مهارت چودان و جودان گییاکو زوکی، سرعت خطی مفصل آرنج در مهارت چودان گییاکوزوکی وجود دارد. نتایج حاکی آن است که نوع مهارت و سطح تجربه کاراته کاران، عوامل اصلی در تعیین بزرگی پارامترهای جابجایی، سرعت خطی و شتاب انتقالی کل دست می باشد.

مقدمه

مهارت زوکی در کاراته در زمره مهارتهای پرتابی به حساب میآید و بنابراین الگوی حرکتی آن نیز پرتابی می باشد در مهارت های پرتابی و ضربه ای که با سرعت بالایی اجرا می شوند شتاب گیری سریع اندام های بدن ورزشکار وجود دارد و شروع شتاب گیری با آن قسمت هایی است که در تماس با زمین می باشند. این توالی شلاق وار به سمت بالا از پاها به ران از ران به سینه و سرانجام با سرعت بالای بازو ضربه یا پرتاب - زنجیرهی سنتیکی - پایان می پذیرد 

تحقیقات نشان داده اند که اصل زنجیره ی سنتیکی در فعالیتهایی که اجزاء دیستال در انتهای زنجیره آزاد هستند کاربرد دارند. مثالی از زنجیره ی سینتیک مهارت گییاکوزوکی - چودان و جودان - در کاراته است که در آن ابتدا لگن و در ادامه ستون فقرات، عضلات سینه، شانه و در انتها ساعد و دست به ترتیب درگیر می شوند با محاسبه سرعت مفاصل - شانه، آرنج و مچ دست - ، زمان متفاوتی برای سرعت اوج مفاصل که در درصدهای متفاوتی در کل زمان حرکت رخ می دهد مشاهده شده است.

نتیجه به دست آمده از تمام مطالعات این بود که برای رسیدن به اوج سرعت در توالی حرکت مفاصل با زمان بندی صحیح می باشد. به عبارت دیگر بخش پروگزیمال نسبت به بخش دیستال زودتر به اوج سرعت خود می رسد از طرفی دیگر در کاراته سرعت اجرای مهارت از اصلیترین عوامل به حساب می آید

سرعت عامل مهمی در بگار گیری نیرو می باشد نوع حرکت مورد نیاز در کاراته آن نیست که جسم سنگینی به طور آهسته حرکت داده شود، بلکه این است شیئی سبک با ماکزیمم سرعت به حرکت درآید. در اجرای ضربه، اگر تنها ازنیروی دست و پا استفاده شود، تکنیک بسیار ضعیف خواهد شد برای رسیدن به حداکثر نیرو، استفاده از نیروی تمام اعضای بدن لازم و ضروری است.

در میان مهارتهای کاراته، گییاکوزوکی یکی از مهارتهای عمده و اصلی می باشد در مسابقات کومیته - مبارزه - از آن استفاده می شود

هدف از تکنیک گییاکوزوکی درکاراته ضربه به حریف در یک مسافت کنترل شده در حداقل زمان ممکن است

هافمن - 2008 - به این نتیجه رسید که دلیل اصلی استفاده از ضربات مشت به جای پا در این مبارزات اینست که اجرای مهارت مشت به زمان زیادی نیاز ندارد و حرکت نسبت به ضربه با پا - ماواشی گری - پیچیدگی کمتری دارد. لذا به منظور بهتر بودن از حریف و دریافت امتیاز از داور، کاراتهکاها سعی میکنند تا کل زمان حرکت را در تکنیک مورد استفاده کاهش دهند. نتایج تحقیق حاضر، ویژگی های هر دو مهارت - چودان و جودان گییاکوزوکی - را در هر سطح عملکردی بیان نموده، همچنین با مقایسه مشخصات هر دو سطح عملکردی، پیشنهادات لازم در خصوص بهبود اجرای تکنیک - بر اساس اصول علم مکانیک - ، طراحی تمرینات لازم در خصوص تقویت مهارت مذکور - مخصوص مربیان - ، را بیان نموده است.

روش تحقیق

این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا جزء تحقیقات توصیفی به حساب می آید، انجام گرفته است. متغیرهای کینماتیکی مرتبط با جابجایی، سرعت خطی اجزای بالا تنه، شتاب انتقال دست و نیروی عکس العمل زمین تولید شده توسط کاراته کاران در حال اجرای دو مهارت متفاوت مورد بررسی قرار گرفت. آزمودنی های تحقیق 10 کاراته کای حرفه ای با مشخصات 20/48 1/02 - سال - و 10 کاراته کای مرد متوسط با مشخصات 20/21 1/09 - سال - بودند.

اندازه گیری های آنتروپومتریک شامل قد، وزن و ... بود که بعد از امضای فرم رضایت آزمودنی ها اندازه گیری و ثبت شد. بعد از - 10 20 دقیقه گرم کردن روی تردمیل، 38 مارکر در مکان های آناتومیکی مرتبط آزمودنی ها بر طبق تنظیمات مارکر هلن هیز تعبیه شدند. سپس، یک آزمایش استاتیک از آزمودنی ها گرفته شد. یک شتاب دهنده ی تک محور با ظرفیت 250 گرم برای اندازه گیری شتاب انتقال دست آزمودنی ها استفاده شد.

تمام آزمودنی ها بر روی صفحه نیروی برتک - فورس پلیت - ایستادند و به هدفی برابر با ارتفاع سر بر روی کیسه تمرینی استاندارد مشت زدند. حرکات با سیستم ردیابی اپتیکی زمان واقعی فیز اسپیس با 8 دوربین سرعت بالا با - fps - 480 ضبط شدند. سپس، حرکات ضبط شده بررسی شدند تا پارامترهای کینماتیکی مرتبط با هر مشت توسط تحلیل بیومکانیکی تصویری 3 بعدی و نرم افزار مدل سازی و کمی سازی شوند. جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آزمون های t وابسته و t مستقل در سطح معنی داری S 0/05 - - با استفاده از نرم افزار spss19 انجام شد.

نتایج
برای تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. برای توصیف آماری متغیرهای پژوهش، شاخصهای مرکزی و پراکندگی محاسبه شد. بدین منظور میانگین و انحراف معیار شاخصهای اندازهگیری شدهی - نیروی عکس العمل زمین، شتاب انتقالی دست در کل ضربه ، جابجایی و سرعت خطی مفاصل - مچ دست، آرنج، شانه - به شکل میانگین ± انحراف معیار در جدول 1و 2 ارائه شده است.

جدول .1 میانگین - انحراف معیار نیروی عکس العمل زمین و شتاب انتقالی دست در کل تکنیک

جدول. 2 بیشترین ، میانگین - انحراف معیار، کمترین  جابجایی و سرعت خطی مفاصل - مچ دست ، آرنج، شانه -

برای بررسی نرمال بودن از آزمون های شاپیرو- ویلک و کولموگروف- اسمیرونوف استفاده گردیدکه تمامی متغیر های - نیروی عکس العمل زمین، شتاب انتقالی دست در کل ضربه ، جابجایی و سرعت خطی مفاصل - مچ دست، آرنج، شانه - در دو مهارت دارای توزیع طبیعی نرمال بودند بنابراین برای تجزیه و تحلیل از آزمون t وابسته و t مستقل در سطح معنی داری - - S 0/05 با استفاده از نرم افزار spss19 انجام شد.

از آزمون t وابسته برای محاسبه مقایسه میانگین شتاب انتقالی دست در مهارت های چودان و جودان گییاکو زوکی ، مقایسه میانگین نیروی عکس العمل زمین در هنگام اجرای مهارت های چودان و جودان گییاکو زوکی ، مقایسه میانگین سرعت خطی مچ دست، آرنج و شانه در مهارت های چودان و جودان گییاکو زوکی استفاده گردید - جدول. - 3

جدول.3 نتایج آزمونt وابسته - - n=20

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید